Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Hur flytta ut hästen på spåret... Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 03 November 2008 kl 14:30 | IP Loggad Citera Eva

Ja, hur flyttar du ut din häst på spåret?

Tanken kom upp häromdagen. Jag gör ingenting om jag inte har funderat på VAD jag gör. Och HUR. Alltid när jag gör nått finns det en tanke bakom. Huruvida det är rätt eller inte enligt de som är sk kunniga skiter jag i men det måste finnas en logik för mig. Har jag inte logiken med mig gör jag som sagt ingenting utan står över tills jag kommit på hur jag skall göra.

Hur gör du? Vet du hur du gör när du flyttar den? Med tygel och utan utan tygel..

 

1. Jag trampar lite i ytter stigbygel, visar aningens med tån. Då trycker inner lår och sittben mot hästen och trycker den ut på spåret.

2. Hör hästen illa kan jag hålla ut ytterbenet litet och nypa med innerhanden i tygeln så blir det tydligare.

3. I sista läget ser jag till att flytta ut hästen genom att använda innerhälen och bonka ut den medans jag nyper i innertygeln.

Vanligen så räcker steg 1 på en häst som är igångriden, man kan få korrigera lite till steg 2. Jag är alltid busnoga med att alltid utgå från läge 1 med att be och därefter vara konsekvent och gå till steg 2 osv.

 

Är detta ett svårt sätt att trycka ut hästen på? Eller är det "fel"? Jag ser ju att de flesta väljer att styra med yttertygeln ut på spåret, eller ännu värre ledande tygeltag. (Eller i alla fall ännu värre i mina ögon)

Så hur gör du, varför och vilken tanke har du bakom?

 

mvh Eva

 

 

 

 



Redigerad av Eva den 03 November 2008 kl 14:32
Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Edna Mode
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 38
Skickat: 03 November 2008 kl 15:19 | IP Loggad Citera Edna Mode

Jag är ingen skolad westernryttare, så jag har ingen talan i det...






...meeeeen jag svarar ändå.

Om man vänder hästen, som om man ska in på en volt, så är det absolut i mina ögon värre. Då är det lättare att förlora rakriktningen i hästen och det är lättare för hästen att smita undan med en bog eller ett bakben. Det är bättre för balansen, framåtdrivningen och den liksida träningen att hellre använda sig av skänkelvikning, om man inte kan få hästen att gå ut genom enkelt sidförande (eftersom de två liknar varandra).

När jag ska få ut hästen på spåret tänker jag utåt, tittar lite åt det hållet vid behov men fortsätter tänka framåt, gör en halvhalt, driver mjukt med innerskänkeln och kramar ev mjukt i yttertygeln. Vid behov är jag extra tydlig med sätet genom att trycka ut hästen med inner sittben. För mig är det viktigt att alltid balansera ytter med inner, halvhalter med drivning och jag jobbar för att jag och hästen alltid är rakriktade och i balans. (Rakriktad är inte lika med stel som en planka, utan att alla 4 hovar ska jobba "lika mycket" och att hästen inte går med inner bakben på ett eget spår på 4kantsspåret, t ex. På volt ska hästen gå på 2 spår, ett spår för innerpar, ett för ytterpar. I öppna och sluta är det 4 spår, i skänkelvikning 3 spår.)

När jag tömkör är det samma sak. Jag eftersträvar att kunna driva ut hästen genom att mjukna lite på innertöm, men utan att den tappar balansen. Jag behåller kontakten med hästen, men mjuknar lite i inner och även omedvetet driver hästen utåt med mitt kroppsspråk.



Alltså, det viktigaste är att jag driver med innerskänkeln och att jag får  inner bak att ta för sig lite extra.

*svammel*
Tillbaka till Toppen Se Edna Mode's Profil Sök efter andra inlägg av Edna Mode
 
bewildered
Moderator Group
Moderator Group


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Canada
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 167
Skickat: 03 November 2008 kl 15:29 | IP Loggad Citera bewildered

hmmm... det beror nog lite på dels vilken häst jag sitter på, dels Hur jag vill att den ska förflytta sig ut på spåret.

Låt oss säga att jag sitter och voltjobbar (..eftersom det jag har bäst koll på är reining - som de flesta vet..) från den lilla långsamma ut till den större volten ska ju eg. förändringen ligga i "centrum" av ridbanan och då är det inte särdeles mycket som ska till - en liten förändring av höftens vinkling och ett guidande med skänkel och tygel. (nu tänker jag vuxen reininghäst, dvs. Neckreining och viktriden) Beroende på om jag rider den lilla eller den stora förändrar jag i stort sett bara mitt bäcken, på den lilla volten förflyttar jag tydligt vikten, lättar med inner ben och "kröker" min egen rygg för att på så sätt hjälpa till med samlingen på den lilla långsamma som faktiskt kräver en hel del balans och bärighet hos hästen. Emedan jag på den stora slappnar av mer i bäckenet, släpper fram hästen mer och har en mindre "övertydlig" vikthjälp innåt.

Tror inte jag använder ytterben lika medvetet som du utan snarare höft-axel för att öka/minska volten. Men våra höfter jobbar nog på ett väldigt snarlikt sätt faktiskt, genom att "skjuta ut" hästens bogparti och lyfta den inre bogen med hjälp av vikten och vid behov en lyft hand förflyttar jag hästen från en liten till en större volt. Beroende på huruvida jag vill att förändringen ska vara omedelbar eller långsammare anpassar jag "styrkan" i mina hjälper.

På en yngre häst där man rider på snaffel och två händer (..nu får jag tänka lite... och leker apa i mitt kök för att se hur fanken jag gör..) ...höfterna jobbar som vid enhandsfattning på stång, men, och det krävs ofta på yngre hästar, händerna guidar. Inga ledande tygeltag utan innerhanden höjs för att bibehålla den (förhoppningsvis) otappade bogen, tygeln läggs an mot halsens innersida och ytterhanden ger ett lätt stöd Eftersom vi INTE vill att hästen ska blanda ihop äpplen med päron och svänga inåt. Höfterna vinklas för att med vikten guida ut hästen på ett större spår och vid behov läggs innerskänkel till (..just nu rider jag Alldeles för mkt med innerskänkel, det försöker vi bli av med) Lite utav det gamla "öppna och stänga dörrarna" tänket som man lärde sig för tio år sedan inom westernridningen... *flin*

..men sen ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag jobbar olika med händerna/skänklarna beroende på vilken gångart jag gör voltjobbet i. Men det blir ett Alldeles för långt inlägg om jag ska försöka förklara det med, med tillhörande grundläggande bebisflyttabogenövningar... :)

Tillbaka till Toppen Se bewildered's Profil Sök efter andra inlägg av bewildered
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 03 November 2008 kl 19:17 | IP Loggad Citera Eva

Förstår jag dig rätt Edna om du huvudsakligen (förenklat) använder 1. Innerskänkel  2. Ytter tygelhand  3. Inner sittben

?

Vad händer om du plockar isär det, gör det i skritt och provar utan tygel?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 03 November 2008 kl 19:23 | IP Loggad Citera Eva

Bew, jag tror du och jag gör ganska lika.

Men jag funderar på hur du tänker när du talar om den gröna hästen där du tar i innertygel men håller emot (stödjer) i ytter.

Ett cykelstyre kan du ju inte böja mittpå genom att hålla i båda ändar. Behövs det på en häst?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
bewildered
Moderator Group
Moderator Group


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Canada
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 167
Skickat: 03 November 2008 kl 19:41 | IP Loggad Citera bewildered

Jo Eva,

alla rörelser som min inner hand gör när jag sitter på snaffelbit måste pareras upp med ytterhanden för att få korrekt inverkan på bettet. Tar jag bara i innertygeln blir det ju ett ledande tygeltag på "fel håll" och drar jag Bara i yttertygeln så blir det ju så att jag Drar och med bettet styr ut hästen på ett större spår istället för att förflytta den dit. Styr jag ut hästen med yttertygeln så resulterar det oftast i att hästen blir felställd och ist för en "ökning av volten" får jag en S:sväng som resulterar i att hästen tappar balans och bärighet som jag vill bibehålla hela ökningen igenom.

 

Det jag i alla fall försöker uppnå vid en ökning eller minskning av volten är att förflytta bogen - inte huvudet på hästen. Sen är jag faktiskt inget Fan av "cykelstyre"modellen utan vill ha rörliga, smidiga händer som parerar upp när det krävs. Det finns tillfällen då "cykelstyret" inte räcker till, inte hjälper, eller kanske tom stjälper träningen. Men betänk nu att jag ridit mest knashästar där det varit livsviktigt att låsa bogar och snabbt som fanken förflytta "denochden" delen av hästen för att förhindra katastrofer.

 

Jag försöker till största delen hjälpa hästen bibehålla balans och stabilitet - bla. genom att inte dra i en tygel åt gången som många gör utan lirkande arbeta med båda tyglarna på ena eller andra sättet när jag rider med snaffel. Många hamnar lätt i en dragkamp där hästen visserligen vrider på skallen, men dumpar innebogen, skjuter ut ytterhöft och traskar omkring som den vill med arslet sladdande bakom och noll kontroll.

Tillbaka till Toppen Se bewildered's Profil Sök efter andra inlägg av bewildered
 
Edna Mode
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 38
Skickat: 03 November 2008 kl 19:53 | IP Loggad Citera Edna Mode

Eva skrev:

Förstår jag dig rätt Edna om du huvudsakligen (förenklat) använder 1. Innerskänkel  2. Ytter tygelhand  3. Inner sittben

?

Vad händer om du plockar isär det, gör det i skritt och provar utan tygel?



Hm. Nej, inte så.

Snarare Säte-Skänkel-Tygel
Tillbaka till Toppen Se Edna Mode's Profil Sök efter andra inlägg av Edna Mode
 
paxan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 25 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 81
Skickat: 03 November 2008 kl 22:01 | IP Loggad Citera paxan

jag använder blicken. Höjer blicken o ser snett över hästens ytter öra. Får en lagom vridning i axel o höftparti o inner ben ligger an med automatik. o vipps har jag flyttat ut hästen

__________________
pax
Tillbaka till Toppen Se paxan's Profil Sök efter andra inlägg av paxan
 
Edna Mode
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 38
Skickat: 10 November 2008 kl 08:37 | IP Loggad Citera Edna Mode

Edna Mode skrev:
Eva skrev:

Förstår jag dig rätt Edna om du huvudsakligen (förenklat) använder 1. Innerskänkel  2. Ytter tygelhand  3. Inner sittben

?

Vad händer om du plockar isär det, gör det i skritt och provar utan tygel?



Hm. Nej, inte så.

Snarare Säte-Skänkel-Tygel


Testade lite i lördags. Vilken tygel som kommer först beror på hur hästen reagerar, tydligen, så jag får jobba mer på't.

Och jag behöver inte alltid gå hela stegskalan. Säte-Skänkel-Tygel är som en stegskala, där jag ökar trycket efter behov, så på sitt sätt är det redan isärplockat i pusselbitar, men jag förstår frågan.
Tillbaka till Toppen Se Edna Mode's Profil Sök efter andra inlägg av Edna Mode
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 10 November 2008 kl 20:36 | IP Loggad Citera Eva

Visst är det intressant att plocka isär hjälperna?

Och verkligen tänka på vad man gör... Helt plötsligt så upptäcker man att man inte alls gör saker så som man TROR att man gör dem.

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.