Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Inridning Paint Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 04 Januari 2005 kl 17:17 | IP Loggad Citera Guests

 

 Hejsan!

Jag har en paint som blir två år i mars. Min fråga är, vid vilken ålder kan jag börja med inridning?. Jag har påbörjat inkörning vilket jag räknar med att han ska vara inkörd i april.

                                                                                                                             

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 27 Februari 2005 kl 00:38 | IP Loggad Citera butterfly

Det beror väl på vad du menar med "inridning". Det finns så mycket man kan träna innan man lägger på sadeln och sitter upp. Markträning, ledarskap och skogspromenader för att vänja sig vid olika miljöer innan själva uppsittningen och sadeln. Min painthäst skickade vi på inridning hos Tommy Arvidsson, då var han 2 1/2 år ung. Det gick mycket bra.
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 27 Februari 2005 kl 08:27 | IP Loggad Citera jillan91

Det tycker jag inte är en fråga som går att svara på utan är individuell. Min unghäst som blir tre nu tänker jag vänta med att rida in tills nästa år för han är helt enkelt inte mogen.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Texas
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 6
Skickat: 12 Mars 2005 kl 09:45 | IP Loggad Citera Texas

                                Hej!!!

inridningen brukar vara vi 2 års ålder...

men det kan variera lite men senare än 3 år vore ganska dumt...

men så länge kan du hålla på med mycke markträning det gör att det blir lättare att rida sen.

                              LYCKA TILL!

Tillbaka till Toppen Se Texas's Profil Sök efter andra inlägg av Texas
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 12 Mars 2005 kl 17:08 | IP Loggad Citera jillan91

I USA är det populärt att rida in 2-åringar men hästar i norden växer långsammare pågrund utav klimatet.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
wrangler
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 05 April 2005 kl 15:27 | IP Loggad Citera wrangler

Hej.

I USA rids en hel del hästar, främst stora pleasurehästar, in redan på hösten när hästen är 1,5 år! Som sagts tidigare så är tillväxten hos unghästar här i norden mer ojämn, men en del quarter/painthästar har ganska skarpt psyke och kan bli för tuffa om man väntar för länge... Jag föredrar tidig inridning men i första hand måste man se till individen! Även en del QH/PH utvecklas sent och då måste man vänta! Det är också stor skillnad på ridning och ridning! Trots att jag oftast rider in mina unghästar som 2-åringar har jag tex haft en Quarterhingst på inridning vid 8 års ålder och det gick mycket bra! Givetvis är det också bra om man gör ett grundligt förarbete, tex kör in hästen. Det underlättar en hel del och kan i många fall göras redan som 1-åring.

Tillbaka till Toppen Se wrangler's Profil Sök efter andra inlägg av wrangler
 
Nadja
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 17 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 36
Skickat: 17 Augusti 2005 kl 23:03 | IP Loggad Citera Nadja

inridning. Jag skulle börja med markarbete, träna i rundkorallen osv. Bara för att hästen ska bli trygg med dig på marken. Det är ett viktigt steg innan hästen kan bli trygg med dig på ryggen och du med honom på ryggen. Inridninge gör de flesta westernryttarna vid tidig ålder, alltså vid 2 års åldern. Men jag gillar inte själv den metoden. Hästens ryggar har ju inte vuxit klart då, även om man proppar i dom med vitaminer och mineraler så är de fortfarande inte färdigväxta. Men alla tycker ju olika som tur är faktiskt. Vid markarbete kan du träna på olika tryck, att hästen ska gå undan tryck. Om du t.ex. vill att hästen ska sänka huvudet, så lägger du ett tryck ovanpå, väldigt lätt. Hästens instinkt är att fly från tryck och faror. Då kommer din häst att testa sig fram olika vägar, men så fort den lättat på trycker så släpper du trycket, ett tecken på att det var rätt väg.

med hjälp av alla dessa tryck övningar så blir det enklare uppe på hästryggen.



__________________
har bestämt mig för att inte skriva ett skit här :P
Tillbaka till Toppen Se Nadja's Profil Sök efter andra inlägg av Nadja
 
snufffsan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 18 Augusti 2005 kl 13:32 | IP Loggad Citera snufffsan

Det är en väldigt svår fråga för man måste se till individen.

Jag red in mitt halvblod när han var 1 år och 6 månader, och då red jag max en kvart i skritt, bara för att han skulle få känna på känslan att ha nån på ryggen. Han var väldigt grov och jag är väldigt lätt så jag tyckte att det var okey.

Jag har oxå hört att en lagom belastning på sklettet när dom växer är bra, man får ett starkare skelett. Min häst är 5 år idag och har inte haft nån skada ännu (peppar, peppar) . Om man märker att hästen ligger mycket så kan det ju vara ett tecken på växtvärk och då kan man ju låta dom vila i nån vecka, man behöver inte ha bråttom!

Lycka till!!!

Tillbaka till Toppen Se snufffsan's Profil Sök efter andra inlägg av snufffsan
 
stellaluna
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 10 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 10 November 2006 kl 10:56 | IP Loggad Citera stellaluna

måste ju se skillnaden på inridning och träning... Om du börjar med att sitta upp, sitter stilla nåra dar och sedan börjar me superkorta skritt turer varje dag HELT utan krav, bara vänja hästen att de e där uppe du finns nu, så får man ju se efter det hur mogen din häst e för att fortsätta sedan, Painten ÄR tidigt utvecklad, har en helt annan balans och muskelmassa än va andra 2 åringar har, så länge du kan läsa av din häst så vet du nog om den tycket att det blir för otrevligt!
Tillbaka till Toppen Se stellaluna's Profil Sök efter andra inlägg av stellaluna
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3750 sekunder.