Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Översocial unghingst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Micare
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 10 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 11 Februari 2006 kl 12:58 | IP Loggad Citera Micare

I stallet där jag rider finns en 1 årig hingst. Han har gått med sin mamma och mormor tills han blev 8-9 månader då började dom skiljas från varandra och det gick jätte bra.

På gården har det bara funnits vuxna hästar, det är nu sista månaderna som han gått med en annan lite äldre unghingst som han inte underordnar sig.

Vad jag har märkt och sagt till ägaren är att hans mamma och mormor har varit alldeles för snälla mot honom...han har totalt styrt i hagen från det han var pytteliten. Dom har tillåtit honom bita, sparka, klättra på dom och han har föst undan dom från deras mat och dom har accepterat det.När han får gå med den vuxna valacken blir han tillrättavisad några gånger tills valacken ger upp och låter han hållas.

Nu till bekymret.....unghingsten gör precis likadant med oss människor. Ägeren medger att hon varit för snäll med honom och nu är det ganska stora bekymmer. Han har absolut INGEN respekt för den privata zoonen utan är vansinnigt påträngande. Han är ju van att alla andra har flyttat sig undan för honom men jag vägrar och det ser han ju som en utmaning och ställer sig på bakbenen åt mig (eller alla andra som inte flyttar på sig), biter, knuffar, vänder rumpan till etc etc.

Det spelar ingen roll hur många gånger man tillrättavisar honom....inom en tiondels sekund är han där igen och ska bitas el.dyl.Han är bedrövligt envis och ALLT man gör i syfte att "läxa upp" honom ser han som ren lek.....hur ska man göra för att få honom förstå att nu jäklar är det allvar !

I och med att han mer än gärna går upp på bakbenen åt en utan att man själv har visat honom någon uppmärksamhet så är det rätt obehagligt att gå in i hagen för att fodra/hämta annan häst för man kan inte riktigt ha ryggen åt honom för man kan ge sig attans på att där är han på bakbenen eller i bit position!

Kan det hjälpa att göra join up på honom....i så fall är det bara för oss och fråga ett stall i närheten om vi kan få låna deras rundcorall ??  

Snälla kom med massor av tips  för snart kommer någon göra illa sig !



__________________
Mvh Micare
Tillbaka till Toppen Se Micare's Profil Sök efter andra inlägg av Micare
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 Februari 2006 kl 14:13 | IP Loggad Citera horselife

Att hålla till i en rundkorall kan vara bra men det är förstås inte själva rundkorallen som gör "jobbet".  Långt rep eller lasso, eller långt spö men nån plastpåse eller sånt knutet på änden kan vara bra att ha med sig som hjälpmedel.  Att genomföra en regelrätt joinup på en häst som har såpass mycket med sig i ryggsäcken kan vara svårt och ta tid.. Jag menar han har ju redan samlat på sig en massa erfarenheter av hur människor är.  Men att låta sig bli driven framåt i rundkorall, vända och stanna å sånt hjälper förståss till.   Man måste ha gott om tid och vara beredd att hålla på tills man fått "rätt" svar från hästen.

Lycka till!



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 11 Februari 2006 kl 17:33 | IP Loggad Citera Körven

 

 Det fodras kunskap och känsla,när man skall umgås med unghingstar.Tyvärr så är det inget för den som saknar den känslan,och tror sig veta hur det skal vara.Att bruka våld och slå med spännet som endel tror att det är rätta medecinen,det är att fördärva hästen.Det bästa är att kastrera den innan den blir totalt fördärvad.Att longera eller att driva dom runt i en rundkorall det hjälper inte.Jag har hållit på med hingstar som har haft "problem"det brukar vara komunikations problem mellan människa och häst,unghingstar är lekfulla,och testar omgivningen,presis som barn.

                                            Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 Februari 2006 kl 19:35 | IP Loggad Citera horselife

Körven skrev:

 

 Det fodras kunskap och känsla,när man skall umgås med unghingstar.Tyvärr så är det inget för den som saknar den känslan,och tror sig veta hur det skal vara.Att bruka våld och slå med spännet som endel tror att det är rätta medecinen,det är att fördärva hästen.Det bästa är att kastrera den innan den blir totalt fördärvad.Att longera eller att driva dom runt i en rundkorall det hjälper inte.Jag har hållit på med hingstar som har haft "problem"det brukar vara komunikations problem mellan människa och häst,unghingstar är lekfulla,och testar omgivningen,presis som barn.

                                            Körven

Just det, det är just kommunikationen som man bygger upp i en rundkorall - eller för all del var som helst där det är lämplig inhägnand och underlag...

 Att driva hästen, få den att vända, stanna etc. är just att kommunicera med den...Håller med om att det krävs kunskap.



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Micare
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 10 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 11 Februari 2006 kl 20:39 | IP Loggad Citera Micare

Hur man gör en join up det vet jag och jag vet när/vart/hur hästen reagerar rätt och när jag ska göra vad.

Tid har jag och jag är envis och har stått förr men hästar som vägrat ge mig rätt svar...med andra ord vet jag att man inte får ge upp före man fått rätt respons från hästen.

Syftet med rundcorallen vet jag oxå och jag vet att man kan göra liknande övningar annan stans, men på just på denna individen är nog en rundcorall det bästa stället då jag har provat på andra ytor och det har bara gett oönskade effekter.

Jag uppskattar dina svar "horselife" och tar gärna emot dina tips fler gånger  Nu vet jag att "vända upp och driva övningarna" inte är helt fel på honom



__________________
Mvh Micare
Tillbaka till Toppen Se Micare's Profil Sök efter andra inlägg av Micare
 
Kicki
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Februari 2006 kl 21:01 | IP Loggad Citera Kicki

Jag har en hingst som nu blir 2 i år. Han har hela livet gått med sin mamma och ett annat sto som jag har. Bägge är betäckta nu, så det är därför de funkar. Har även en 32 årig nordsvenskvalack. Ledar stoet sätter honom på plast ibland, men både sin mamma och gamligen gör han precis som han vill med. Har hanterat honom mycket redan som liten, vilket gör att han inte börjat sätta sig upp mot mig - än. Men jag bara väntar på att det ska hända. (Han är ju grabb ju och "tonåring"). Jag är ute och går med honom en hel del, i grimma och kedjegrimskaft, för att kunna korrigera honom om han gör nått. Men är hästen så "vild" kanske man inte vill gå med den?...

Visst kan det hjälpa att kastrera, men jag tycker du ska göra ett försök med att få ordning på honom, om de är så att du vill behålla honom som hingst. De kan va kul att få veta hur de går!

Lycka till!

Tillbaka till Toppen Se Kicki's Profil Sök efter andra inlägg av Kicki
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 Februari 2006 kl 21:53 | IP Loggad Citera horselife

Micare! Va bra att du är bekant med arbetsmetoden! Då är det säkert bara å jobba på!

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Micare
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 10 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 12 Februari 2006 kl 00:40 | IP Loggad Citera Micare

Kicki- Det är inte min häst utan ägaren till stallet och hon är ute och går en hel del med honom men hon är på tok för snäll och tillåtande, vilket hon vet om....men har blivit MYCKET bättre. Hon har inte riktigt vetat vilka verktyg hon har att ta till för att korrekt tillrättavisa honom.

Hon vill i största möjliga mån behålla honom som hingst men om han fortsätter att rådbråka så här mycket ryker nötterna har hon sagt.

 

horselife- jag har provat jobba med honom i hagen, trots att det strider mot vad jag tycker...för mig är hagen och boxen hästens fristad, då han en period inte ville låta sig fångas utan bara ställde sig på bakbenen så fort man kom i närheten av honom.

Tyvärr är ju ytorna så stora att han hann "vila" och börja syssla med annat innan jag hunnit fram till honom igen. Till sist fick jag honom att hålla sig på en mindre naturligt avgränsad yta och nådde tillslut fram till honom....då fick han något att tänka på och stog kvar på samma fläck där vi avslutade i närmre 10 minuter efter det jag lämnat hagen.

Det tog mig drygt 2 timmar att komma dit *torkar svetten från pannan*

 



__________________
Mvh Micare
Tillbaka till Toppen Se Micare's Profil Sök efter andra inlägg av Micare
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 12 Februari 2006 kl 08:36 | IP Loggad Citera Kiara

Min första tanke är varför är han hingst? Det är ju ganska bökigt att ha hingst och är det inget avelsämne så skulle jag kastrera.

Vad som är synd är att han går på lösdrift gör det blir inte naturligt att sätta på grimma och grimskaft på morgon och kväll för att led ut och in hästen. Nu tycker jag lösdrift är en bra uppstallningsform men föl och unghästar ska man handskas lite med varje dag. Det ska var mycket korta pass med en så ung häst.

Att han går in i din zon det beror mycket på att han är hingst och likt alla djur av hankön. Är delar av hans beteende kopplat direkt från kulorna det tar inte omvägen via hjärnan (det är väll inte sant men det känns så).

Var konsekvent tjata och åter tjata på hästen…jag har som du vet en lika gammal hingst och han har svårt att låta bli att bita mig, jag får upprepa och upprepa, jag måste vara konsekvent han måste veta att det är förbjudet. Men tills för några veckor sen hade jag alltid ett nytt blåmärke när jag kom från honom. Nu räcker det att jag föser undan huvudet på honom när han går in i min zon sen går han jämte mig och man ser att han vill små nypa men han kommer inte så nära att han kan.

Att ta in honom på stall varje dag och ge honom något typ morötter (i krubban) och sen släppa ut i hagen, det räcker som tränig den närmaste tiden. Ha inte för bortom det är grunden du bygger nu och den måste vara stabil så den håller för framtida moment.



__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
Micare
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 10 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 12 Februari 2006 kl 15:37 | IP Loggad Citera Micare

Kiara- Ägaren håller på med honom i stort sett varje dag...tar in och borstar, håller på och lyfter hovar, petar och pillar, promenerar etc. Enligt mig ligger problemet i att hon varit för tillåtande och låtit honom knuffa, bita och styra och ställa.

När jag kom till stallet såg hon hur jag per automatik började hantera hennes sto som jag rider och blev väldigt nyfiken på varför jag gör vissa saker.

Hon erkänner att hon varit för snäll med honom och att hon har varit det på tok för länge och nu börjar bekymrena komma. Han är en tuff kille som verkligen studerar dig och kollar in dina svagheter och utnyttjar dom utan att tveka. Jag vägra ge efter för honom och när han knör sig fram...han svar på visat motstånd är att gå upp på bakbenen åt denne som ger motståndet...DET och bitandet är dom största bekymrena.

Jag har förklarat vikten i att vara super koncekvent, men det är lätt att glömma när man är van vid snälla ston som bara är.

Jag har fått endel blåmärken efter hans tänder ett antal gånger!

Du vet att jag inte är en förespråkare av att använda ridspö men vi var tvugna att ta till det för att kunna hålla honom stången men nu ger det inte effekt längre utan har ser det som en utmanande lek.

Jag ska säga åt henne att backa bandet ett par steg, vara mer envis än honom och 200% koncekvent.

Hennes tanke att ha honom som hingst är att kunna ev få honom godkänd som avelshingst då han har bra stam....förhoppningarna är att visa honom i sommar.

 

Finns det något tips på hur man kan få honom sluta gå upp bakbenen åt en ?



__________________
Mvh Micare
Tillbaka till Toppen Se Micare's Profil Sök efter andra inlägg av Micare
 

Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.