Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Träna själv utan hjälp... Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Texas Neo
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 20 Juni 2006
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1
Skickat: 09 Augusti 2006 kl 20:54 | IP Loggad Citera Texas Neo

Hej allihopa.

Jag har en 2-åring som jag behöver börja markträna. Jag har tvivlat många gånger på om jag verkligen ska utbilda denna häst eller om jag ska sälja. Har haft annons, men blödig som jag är hittar jag inget hem som är gott nog åt min älskling. Alltså är det dags att börja markträna på allvar i höst.

Vad kan han nu?
Han kan ledas på lång lina. Följer mig fint i hagen, men ute går han förbi mig, trots att jag hoppar och tjoar som en apa. Inget ledarskap här alltså.
Han är snäll och fin att pyssla med. Står fint och kan ha longergjord, täcke och t o m presenning på. Man kan röra honom med spö över hela kroppen samt slänga en kökshanduk rakt över hans ögon...han väntar tålmodigt på att jag ska dra undan den.

Han vänder fint åt bägge håll vid tryck, lyfter på hovarna vid kommandot "lyft" och backar ett par steg vid kraftigt tryck i bringan. Ja, det behöver vi träna mer på.

Men inte är det lätt att träna själv!! I höst ska jag stängsla upp en rundvolt och lösträna, men trots all litteratur jag läst i ämnet, känner jag att min kunskap är begränsad.
Känner någon till instruktörer i NH som kommer ut och tränar på plats?
Jag har planer på ett sidepull, eftersom detta känns säkrare och stadigare vid promenader och i övrig träning.
Min häst är cool, lugn, självsäker, social och ranghög. Han reagerar på ljudet av ett vinande rep men vet inte vad ett spö är.
Min granne och jag har haft heta diskussioner i ämnet. Jag vill ICKE slå min häst för att få honom att gå fram. Hur lär man hästen att gå framåt exempelvis vid longering, utan medhjälpare?
Tacksam för alla råd jag kan få. Bor i Nossebro.
Tillbaka till Toppen Se Texas Neo's Profil Sök efter andra inlägg av Texas Neo
 
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 10 December 2006 kl 21:35 | IP Loggad Citera Beccaus

Om du söker nh tränare så kan du alltid kolla på NNHA's hemsida.
Där finns det NH folk från hela landet. www.nnha.nu


Ett tips om man ska få en häst framåt utan att röra den är att använda sig av ett långt spö. att använda som en förlängning av armen och för att förstärka signalerna. Använd spöet några meter bakan för hästen, Slå det i marken någon sekund efter du gett ditt kommando om hästen inte svarar på det. Kom ihåg att man måste vara väldigt snabb när det gäller sådant, för efter ungefär 3 sekunder så förstår inte hästen vad den gjort för fel.
När man börjar träna en häst får man oftast vara överdrivet tydlig för det är inte alltid de förstår en. Men med tålamod och mycket berömm så går det.
Positiv inlärning

Lycka till.


__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 12 December 2006 kl 13:55 | IP Loggad Citera Makkara

Ett spö med plastremsor på ....jag har en bolagskasse Det är ett bra hjälpmedel när hästen är trög,du skall absolut inte bruka våld om inte hästen uppenbart utmanar dig.Det spelar ingen roll vad du har för huvudlag det är det som du och hästen fungerar bäst på som är bäst.Känner du dig osäker när du är ute och går med hästen då skall du andvända det huvudlag som du känner dig säker med.Sedan så är det inte hela världen om hästen går före dig,bara den lyssnar på dig,och du får varken mer eller mindre ledarroll av det.Det låter som du kommit en bra bit på väg med din häst,men du skall inte gå för fort fram.

                                     Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
Beccaus
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 23 Juli 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 41
Skickat: 16 December 2006 kl 23:18 | IP Loggad Citera Beccaus

Körven har rätt i att det spelar inte så stor roll om hästen går framför eller efter. Om man har tränat en häst rätt så ska man kunna hantera den lika bra även om man går framför,bakom eller brevid
Lycka till med träningen, skriv gärna hur det går


__________________
Tålamod och förståelse är vägen mot framgång.

Tillbaka till Toppen Se Beccaus's Profil Sök efter andra inlägg av Beccaus Besök Beccaus's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3750 sekunder.