Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Ledarskap noll... Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 02 Februari 2005 kl 18:48 | IP Loggad Citera horselife

Okej, om ingen annan har nåt spännande ämne, så sk jag bidra med ett...

Jag var ute å gick med min häst i eftermiddag. I repgrimma. Å ledrep. Jag märkte att han var på tårna, å i efterhand kan jag inse att jag var dum som drog iväg bortefter järnvägen (nedlagd alltså...)  Jag borde ha stannat hemma på ridbanan där jag i alla fall har sådär 10% ledarskap  Nu fick jag erfara att på järnvägen hade jag 0! Till saken hör  att vår nedlagda järnväg används som rakbana för travhästar. Givetvis rider vi där åxå men med viss oro ibland. Nu mötte vi ett ryttarekipage (travhäst med ryttare på ryggen) Jag märkte hur Bobby sträckte på sig men när dom kom närmare och saktade av verkade han slappna av. Vi passerade varann ordnat och bra. Men sen flög hin håle i honom. Han försökte först vända en gång, men då fick jag håll på honom. Försökte  återta ledarrollen men nu hade han bestämt sig: Han skulle åt samma håll som den förbiridande - alltså hemåt! Han har lärt sig hur man vänder så att matte (eller nån annan) inte har en suck. Och det tillämpade han nu. Jag sprang med några steg  för att försöka komma före honom, halvt föll, halvt sprang ner i järnvägsbanken (två meter till så hade jag trillat i älven) Lyckades få honom att vända så att han - om han hade fortsatt springa - hade hamnat där han åxå. Alltså i branten ner mot älven. Men då tog självbevarelsedriften över och han stannade. Jag kunde kravla mig upp utan större skavanker. Sen var det en häst som fick gå j....igt sakta hem, helt på mina villkor. När vi kom hem började han känna sig karsk igen, tror jag. Vilket han visade genom att åter "räcka ut tungan" åt mig.   Jag tog in honom i närmaste hage och drev honom med repet runt mig några varv. Plötsligt - i höger varv, ställer han huvet utåt, vänder in rumpan och kickar mot mig - två gånger!!!!  Och DÄR går gränsen för mig. Frågan är bara hur den gränsen ser ut. Alltså: vad kan jag göra?

Han är en jättehård häst, tuff... å trots att vi jobbat mycket från marken, och trors att han är  välriden och skenbart lydig både uppsuttet och från marken, så har jag aldrig fått det där allra sista "Jaaaa-et" från honom..  Han gör vad jag ber honom om, och, om inte direkt under protest, så i alla fall med en något högmodig attityd: "Jag gör väl som du ber då, eftersom du så gärna vill, men du ska veta att om jag inte har lust så..." Å idag hade han alltså inte lust...

Goda råd?!

Så alltså - va gör man med en sån kuse?  



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 02 Februari 2005 kl 18:57 | IP Loggad Citera Guests

Hej. Jag vet en tjej som skulle kunna hjälpa dig, för hjälp behöver du. Sånt uppförande ska inte en häst ha, då blir det farligt. Men tyvärr så lägger jag inte ut namnet. Jag har läst mig till att du finns någonstans i Värmland, stämmer det? I så fall så skulle du kunna kontakta henne. Skriv en rad här, så kan jag kontakta dig på något sätt, om du vill förståss? MVH Gunsan

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 02 Februari 2005 kl 18:58 | IP Loggad Citera jillan91

Jag vet att det här kanske låter lite konstigt men vad har han för position i flocken? Jag har fått erfara att när en häst står lägst gör han allt för att bara ha någon att bestämma över. Men när det kommer en stackars vekling: Javist kan du bestämma! Han är verkligen hård. Sparkar förstår jag verkligen att du inte tolererar och ett tips som jag fick en gång var att när hästen sparkar kasta repet på den så att den nästan trasslar inn sig.

Vägen till ledarska kan vara lång och igår fick jag erfara att det kan komma trots när man minst anar det. Han skulle bli avborstad och vägrade blankt lyssna på mig så det slutade med att jag fick en ordentlig smocka och blödde näsblod i fem minuter rena turen att jag inte har en blåtira idag.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 02 Februari 2005 kl 19:08 | IP Loggad Citera horselife

 

Gunsan:

Jag har en kompis som är NH-instruktör, så hon känner honom och vi har pratat om att han inte vill ge det där riktiga  ja:et. Men det har inte varit några  problem förrän nu. Eller rättare sagt, problemen har legat dolda... Jag ska förståss prata med henne igen nu. PM:a mig gärna om du har tips på nån mer....

Jillian: Jag fortsatte att driva efter kickarna, och han skötte sig sen, men ändrade inte attityd...Det är ju själva attityden som jag inte "kommer åt"



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 02 Februari 2005 kl 19:22 | IP Loggad Citera horselife

Han går inte i flock nu och då är det svårt att avgöra vilken position han har (för det klart att det ändå finns en hierarki mellan hästarna) Men i fjol sommar så jag honom agera. Då gick han på sommarbete tillsammans med sin gamle kompis Zantos som alltid var den ranghögre och Zantos "tjej".  Det var inget bråk om vem stoet "tillhörde", den saken var fullstänidgt utredd. Några dagar senare behövde vi släppa in en ny flock. Det var ett stort område, så dom kunde egenligen ha fungerat som två flockar där.   Den nya flocken bestod av två vuxna ston och en valack i Bobbys ålder.  Den nye valacken var nyfiken och närmade sig.  Och det var helt otroligt att se hur Bobby flög framåt med bakåtstrukna öron och rammade den främmande valacken med sin bog.   Behöver jag säga att dom drog sig undan....Usch ja, det är hårda bandage i hästarnas värld. Man är vl för "feschlig"   (Värmländska för försiktig)



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
AlphaDoe
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 25 Februari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 07 Februari 2005 kl 10:43 | IP Loggad Citera AlphaDoe

Mitt härliga ungsto var precis likadan, Jag kämpade hur länge som helst men det gick så långt att jag faktiskt gav upp både för hennes och min skull, nu har hon en riktig trygg "människoledare" och beter sig helt annorlunda! Jag svalde min stolthet och har nu en annan häst som jag trivs alldeles underbart med och som verkar trivas alldeles med mig!
Hoppas Du lyckas bättre än mig med ledarskapet men var försiktig! Lycka till!

__________________
"live 'til you die, no more, no less"
Tillbaka till Toppen Se AlphaDoe's Profil Sök efter andra inlägg av AlphaDoe Besök AlphaDoe's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 07 Februari 2005 kl 13:05 | IP Loggad Citera Guests

Ny rapport: Sen sist har jag varit i kontakt med en del duktigt folk, bland annat en namnkunnig erfaren tränare som jag fått mycket hjälp av.Jag blev stärkt i det jag redan gör och förstod att det egentligen bara handlar om att vara tillräckligt konsekvent. Och då menar jag verkligt konsekvent!

Så sen den dagen "då allt hände"  flyttar jag tillbaka honom om han så bara  flyttar sig en millimeter, om han så bara vänder lite på huvudet och tittar åt fel håll, om han så bara ökar steget en aning när vi är går till eller från hagen... Korrigerar allt sånt där smått... men viktigt!  Och på bara dom här få dagarna har han blivit en ängel. Sänker huvudet, öppnar munnen fint när han får bettet, rör sig rättställd när han longeras, står still, å då menar jag still, på stallgången utan att sitta fast, både när jag sadlar, sköter om och går och hämtar grejer. Massa sånt! Känns jättebra, men det krävs att man hela tiden har 1000% koll på vad han gör och korrigera genast.   Skulle vi gå på promenad nu (vilket vi inte hunnit göra nåt mer sen sist) så skulle det inte vara några problem, det känns hur tydligt som helst. Kan det vara så enkelt att det "bara" handlar om ens egen konsekvens?! Jag har alltid tänkt så här förut att "nåja, han flyttade sig ju bara ett halvt steg, han vände ju bara bort blicken för att titta på bilen som kom" etc. etc. En massa bortförklaringar alltså. Det tar mer tid att vara konsekvent, men man får mycket igen.En annan grej är åxå att vi alltid pratar om att hästen ska vara uppmärksam på DEJ, men man måste själv åxå vara lika uppmärksam mot hästen. Sen har jag förstått att det inte alls behöver vara så att om man inte har ledarskap på marken, så kan man inte heller ha det i sadeln. Det stämmer faktiskt inte. Ledarskap är situationsbundet. En häst kan vara boss över höet, en annan över vattnet, en tredje om att komma in först etc.  Så det där med rangordning är inte så enkelt och självklart.  Sen har jag jobbat mycket med beröring. Jag har alltid trott att han till 100% accepterat att jag berör honom över allt. Men då har jag blundat för tex. den där lilla huvudrörelsen när jag pillat med öronen, tjafset med mun och huvud när jag sätter in finger i hans laner, mottrycket när jag ber honom sänka huvudet etc. etc. Så det jobbar vi också med nu. Han måste acceptera sånt utan att protestera det minsta. Han ska alltså känna sig helt trygg med all beröring, överallt och hur länge som helst...  Det  har plötslit blivit himla kul med allt sånt här - vi har fått en helt ny kontakt. I morse såg jag hur han följde mig med blicken när jag gick i stallgången - trots  att han hade fått sin mat. Jag var alltså viktigare än maten!! -låt vara bara en halv minut, men ändå...

 

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 09 Februari 2005 kl 10:35 | IP Loggad Citera soffi

Vad roligt med sån positiv utveckling.  Jag jobbar på liknande sätt med mitt nu 3-åriga sto. Och det är nog otroligt viktigt med att vara konsekvent. Jag tycker att det funkar bra när jag jobbar med henne koncentrerat, men sen när det verkligen behövs t ex när man är på ett nytt ställe. Då ser hon inte mig riktigt. Men det kanske går att komma till rätta med ännu tydligare signaler o kroppsspråk. Jag ska anamma ditt sätt och verkligen jobba på intensivt få se vad som händer, men kul är det när det ger resultat.
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 10 Februari 2005 kl 06:44 | IP Loggad Citera horselife

Ja vet du, det är ju det där med att ledarskapet är situationsbundet, så när ni är på ett nytt ställe så måste hon lära sig att det gäller samma regler där åxå.  Jag tror det är med hästar som med hundar, att om dom har upplevt en sak tillräckligt många gånger i tillräckligt många olika situationer och på tillräckligt många platser så inträder en generalisering. "Om regeln gällde där, så gäller den nog här åxå" (fritt översatt till människospråk...)

En tränare sa till mig en gång: "En del hästar frågar varje dag: "Är det samma regler idag som igår?"  Och då måste man vara beredd att svara "Jepp, samma regler idag som igår"

Du kommer säkert att lyckas bra med din häst. Det måste va kul att få jobba med en ung häst. Dom är mera formbara.

Lycka till!



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 14 Februari 2005 kl 14:20 | IP Loggad Citera Guests

Ja jag nöter på och för det mesta går det bra, men som sagt när det verkligen gäller så. Har ialla fall anmält mig till en clinic i maj för Svante Johansson. Den inriktar sig på ledarskap så det ser jag fram emot.
Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.