Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Säker lastträning Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 06 Februari 2004 kl 11:42 | IP Loggad Citera robert

Läste just följande artikel: http://www.hastfolk.se/templates/handbok.asp?articleid=50&am p;zoneid=11 och http://www.hastfolk.se/templates/handbok.asp?articleid=36&am p;zoneid=11

Jag ifrågasätter starkt rekommendationen att ha bett i munnen på hästen vid lastögonblicket, och som grädde på moset även ha en kedja närmast huvudet.

Om hästen protesterar det minsta så kan utgången endast bli att man skadar hästen och detta leder troligtvis till en mer stressad häst för ögonblicket. Hästen har för övrigt väldigt känsliga och ytliga nerver uppe i nacken och det är knappast trevligt att ge hårt tryck där.

Om man tror att man kan övertala en ovillig häst till att gå in i en transport med hjälp av bettsår och kedjor så tror jag man är ute på hal is. Kontroll över en häst handlar inte om fysisk styrka, inte ens när det är små shettisar.

Att backa upp transporten mot stalldörren känns också som en osäker metod. Innanför stalldörren finns ofta massa annan skit som hinkar, grimskaft, stolar, krokar m.m. (bör inte finnas men gör det ofta ändå)

Det är dessutom trångt, vilket förefaller vara syfter med att backa upp transporten. Det är olämpligt att befinna sig tillsammans med en stirrig och rädd häst i ett trångt utrymme. Klämrisk.

Vad anser du?

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 06 Februari 2004 kl 20:06 | IP Loggad Citera Eva

hmmm...

Jag som inte ens hunnit läsa artiken utan bara läser dina kommentarer inser att av bara kommentarerna så är det antagligen en artikel som förespråkar precis allt som jag inte skulle göra när jag lastar en häst.

Mina hästar är tränade med lång lina och repgrimma och knallar på utan att stöka.

Viktigt tycker jag är att träna i god tid innan man skall iväg på det där mötet eller tävlingen. Och träna i lugn och ro, gärna när det är ljust ute och på en plats där man har gott om svängrum bakom och runt transporten så inte hästen kan skada sig. Viktigt oxå med rätt (hållbar) utrustning så det inte slutar med en lösspringande häst.

Jag brukar i bästa fall åka på att lastträna kompisars hästar, i sämsta fall (vilket är vanligast) lasta dom som är fullkomliga as att lasta...

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Charlotte
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 28 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 42
Skickat: 07 Februari 2004 kl 13:52 | IP Loggad Citera Charlotte

 Jag har en liten undran om det här med att man skickar in hästen i transporten med hjälp av ett långt rep.

 När hästen har gått in i transporten hur gör man då? Är det bara att stänga luckan? Om så är fallet hur gör man då med repet?

 Om någon har lust, förklara gärna exakt hur det går till

 Kanske dumma frågor men jag förstår inte hur det går till



__________________
Capre Diem
Tillbaka till Toppen Se Charlotte's Profil Sök efter andra inlägg av Charlotte
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 07 Februari 2004 kl 14:45 | IP Loggad Citera robert

Bra fråga.

Jag är inte säker på att jag gillar tekniken att låta hästen gå in själv, det känns som att gå över ån efter vatten. Men om det funkar bra så är det nog ett ganska säkert sätt.

Långt rep använder man mest för att det är praktiskt. Det är enklare att hålla en stirrig häst med ett längre grimskaft.

Svaret på din fråga bör vara att: ja stäng luckan eller bommen. Gå sedan runt och sätt fast hästen. Vid urlastning, släpp hästen, gå runt och fäll bommen, backa ut hästen och ta grimskaftet. Men som sagt, jag är inte säker på att detta är optimalt, iallafall inte för hästar/äagre som är ovana.

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 07 Februari 2004 kl 18:00 | IP Loggad Citera Eva

Alla hästar trivs ju inte med att gå in själva, man får ju se lite vad som passar individen bäst.

Min ena häst tex knallar in så gärna så att hon nästan trampar hälsenorna av den som sölar när den går före in = enklast att bara skicka in henne själv.

Den andra vill inte gå in själv och tycker inte om när det är smalt, får lite klaustrofobi tror jag... = Mittenbommen åt sidan och leda in i lugnt tempo så han verkligen får tid att titta. Väl inne är han lugn och står stilla.  (Då kan man lasta den andra hästen, -som lastar sig själv)

Lång lina är en favorit då man har med att göra ouppfostrade hästar som kastar sig och sånt... En kompis till mig hade inte lång lina och fastnade i i grimskaftet då en häst kastade sig. Det bara smällde till i armen så gick den av... Med lång lina hade hon kunnat släppt efter en aning istället för att linda grimskaftet runt handen ett extra varv (vilket gjordes för att inte tappa hästen som stökade). Det kan vara bra oxå om de reser sig så man inte får en hov i huvudet.

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Fillifjonkan
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 202
Skickat: 09 Februari 2004 kl 08:47 | IP Loggad Citera Fillifjonkan

då min pålle nästan enbart i början fick åka till vet när han skulle transporteras började han tycka att det var hemskt att gå på transporten . Det kunde ta upp till en timme innan vi fick på honom och det tog längre och längre tid.

Då stallägaren är väldigt duktig på att lära hästar gå på transporten (har gått kurs för John Moore) och har hjälpt många svårlastade hästar så bad jag henne om hjälp. Hon använder sig av tekniken att sända in hästen själv in i transporten med ett långt rep. Första gången tog det nästan 2 timmar innan hon fick in honom. Tanken är att hästen självmant ska gå in i transporten för matte är lugnast då. Övningen börjar med att hon "longerar" hästen över baklemmen. När hästen sätter en hov på lemmen slutar hon driva honom med repet. Snart lär sig hästen att lemmen är positiv och står gärna en stund där få det är lugnt och behagligt. Sen ökar man givetvis kraven och börjar sända in hästen. Det som är viktigt är att bestämma när hästen ska gå fram eller backa. Den får inte ta några egna initiativ för vi vill ju inte ha en häst som plötsligt får för sig att kasta sig ut vilket kan bli väldigt farligt. Ibland lastar man, lastar av, lastar igen och sen räcker det för den dagen. Ibland lastar man, kör en sväng och lastar av och låter det vara så.

Alltså, när jag lastar nu så sänder jag in honom i transporten, sätter för bommen, går fram och sätter fast grimskaften. Stänger baklemmen och thats it. Fungerar väldigt bra och smidigt.



__________________
****fillifjonkan****
Tillbaka till Toppen Se Fillifjonkan's Profil Sök efter andra inlägg av Fillifjonkan Besök Fillifjonkan's Hemsida
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 10 Juli 2004 kl 17:17 | IP Loggad Citera jillan91

Jag gör alltid så när jag lastar att jag skickar in hästen och står själv på lämmen. När hästen är inne stänger jag bommen och går in i "spiltan" bredvid medans någon annan stänger( Det är jag ändå för klen för det).
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
gunsan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 65
Skickat: 10 Juli 2004 kl 19:46 | IP Loggad Citera gunsan

Jag gör också så att jag går vid sidan om när jag lastar. Men hon är lite svår med att få  att stå still. Så fort något händer så backar hon ut en bit. Men ibland går det hur bra som hellst, men så plötsligt ska hon tveka, går in och backar ut. Men jag tränar ofta så snart så ska hon nog stå kvar så jag även kan stänga bakom henne. Men det är inte "bara" att lasta har jag märkt. 

              gunsan

Tillbaka till Toppen Se gunsan's Profil Sök efter andra inlägg av gunsan
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 17 Juli 2004 kl 20:49 | IP Loggad Citera jillan91

Varför är "ridskolefolk" så fixerade vid bett? En som jag har träffat skulle visa sin 4-åriga hingst på premiering och var tvungen att ha bett på den fast hästen aldrig hade haft det förr.
Vi skulle åka till slöinge med våran häst och veterinären där blev skitsur för att vi inte hade honom i träns. Varför kanske råka skada hästen i munnen om det fungerar med grimma?
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 18 Juli 2004 kl 20:18 | IP Loggad Citera Eva

Tja... säg det..

Dock så kan jag förstå detta med bett på hingstpremiering, där har man ju haft bett av gammal hävd...

Sedan är det ju så oxå att många hingstar som får betäcka vid hand vanligen får göra det i grimma men aldrig i träns. Så när grimman är på så är hingsten så att säga "på", han vet att han snart skall få jobba, dvs betäcka och laddar upp en sju*piip*s energi. Så när hingsten skall vara lugn och fungera som "folk" så får han ha tränset på sig, då vet han att det är en helt annan typ av jobb, dvs ridning/visning.

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 

Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.