Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: Tappskor Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Myggan
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 23 September 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 13 Juli 2006 kl 14:25 | IP Loggad Citera Myggan

Hej

Min häst är hopplös på att trampa av sig skorna. Både fram och bak. Både när jag rider och när han går i hagen.

Han har PG besl*g fram, vanliga skor bak. Han har inte den bästa hovkvaliten, det vill spricka vid sömmarna. Just nu provar jag kotringar fram för att se om dom hjälper. Kan boots hjäpa?

Har någon av er någon erfarenhet av detta ? Tips? råd?

Jag använder easy boots när han har tappat sina skor. Han kan inte gå barfota.

PS. Han klarar igångsättningen så här långt efter förra årets långa hält utredningar....



__________________
My
Tillbaka till Toppen Se Myggan's Profil Sök efter andra inlägg av Myggan
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 13 Juli 2006 kl 18:03 | IP Loggad Citera Oldtimer

Hade samma problem med min innan jag kom på felet: Skorna får inte sticka ut en endaste millimeter utanför hoven  ! Sömranden i skon är avpassad så att sömmen skall gå in i hoven i vita linjen. Om skon är lite för stor så kommer sömmen att gå in i hornkapseln och eftersom den ( sömmen) är kilformad så kommer den att kila sönder hornkapseln och den spricker o skorna trillar av o hovarna trasas sönder. ( och om det kan man läsa i Arméns hästinstruktion 1942!)   Sen gäller det att övertyga hovsl*garen att sko som man vill ha det. Ska sko om min imorgon bitti, har en ny hovsl*gare på hästen, han har skott hästen en gång tidigare o första skon trillade efter 5 dagar eftersom han inte ville lyssna, men imorron ska det bli andra bullar! ( får väl börja dagen med en entimmes utskällning, och se om det tar!!)   

Imorgon ska tån kortas in till vita linjen  o inget av skodelen där sömhålen sitter, utanför hovväggen!  Så problemet med trasiga hovar  o tappskor beror med största sannolikhet inte på dålig hovkvalite´ utan på felaktig skoning. Hade ett elande att "frälsa" förra hovsl*garen, men när jag fick min vilja igenom satt skorna  utan problem mellan skoningarna, och då även i extrem terräng - på fjället.

Problemet med att de trampar av sej skorna fram kan vara att tån är för lång på framhovarna. med en kortare tå rullar de över fortare och framhoven "hinner undan" bakhoven, o detta är A och O om man rider där det är sankt, där hovarna suger fast. Sen får inget av skänklarna sticka ut bakom bärranden utan de skall endera kortas till rätt mått eller smidas in mot  mitten . En bra hovsl*gare är en duktig smed o vice versa!

Så försök förklara för hovis nästa gång hur det funkar med sömmar som kilar sönder hornväggen, det kanske går hem. Det verkar ligga i tiden att sko så att skorna ligger utanför hoven en par millimeter, o det kanske fungerar om man bara rider på en harvad ridplan, men ska man ut i terrängen så far skorna av efter några timmar.  rekordet för mej är 20 minuter på fjället med en nyskodd häst o 2 tappade framskor.) Inget att glädjas åt precis, men hade 6 mm travskor med som reserv så det ordnade sej för en femdagars tur. sh*t happens - but why me??! 



Redigerad av Oldtimer den 16 Oktober 2006 kl 16:21


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Myggan
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 23 September 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 14 Juli 2006 kl 11:10 | IP Loggad Citera Myggan

Å Tack så mycket för tipset!!! Min hovsl*gare brukar gå prata med så jag ska försöka förklara med stöd av din erfarenhet.

Hovisarna vill ju lägga ut skorna i trakterna för att hoven ska kunna flexa men det är ju troligtvis värre att dom alltid sliter sönder hoven. För då  blir det ju svårt att spara trakterna och hästen blir lång i tårna. 

Mången Tack



__________________
My
Tillbaka till Toppen Se Myggan's Profil Sök efter andra inlägg av Myggan
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 14 Juli 2006 kl 12:54 | IP Loggad Citera Oldtimer

Om skon ligger ut i trakterna är bara bra just för flexet i hoven, men runt där sömmarna sitter där kan det inte sticka ut något på min häst i alla fall, för då spricker hoven. Man får testa sej fram till hur det passar ens häst bäst.

__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Myggan
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 23 September 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 14 Juli 2006 kl 17:33 | IP Loggad Citera Myggan

Jag läste lite för snabbt. Men låter du skon ligga lite utanför i trakterna? för flexet.. Jag tror inte min hovis lägger ut skon vid sömmarna för hoven brukar växa utanför. Men jag tror att han vinklar ut sömmarna fort, möjligen för att när han trampar av sig ska riva sönder mindre hov. Hovis ska prova använda en annan tunnare söm och då blir det en tunnare sko också.(sömmen passar inte en vanlig sko) Men jag ska prata med honnom om dina tips. Dom verkade effektiva.

Ha en god ridtur ..med skor..



__________________
My
Tillbaka till Toppen Se Myggan's Profil Sök efter andra inlägg av Myggan
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.