Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Köpa häst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 23 December 2004 kl 07:45 | IP Loggad Citera Robban

Hej alla i julfriden...

Jag sitter och klurar på att köpa mig en häst...eller rättare sagt en quarter...eftersom jag inte känner dess mer folk med quarters så ber jag er om hjälp...Vet ni nån som har en quarter till salu? Jag kan ingenting om denna ras, så mig hade man kunnat lura till Kina...

Jag har tänkt att använda honom (vill helst ha en valack) ev till tävling...

 

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
quarter4ever
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 209
Skickat: 28 December 2004 kl 00:30 | IP Loggad Citera quarter4ever

hejsan!
det finns många som säljer Quarters!
Kolla på annonserna på denna sida eller på
www.bukefalos.com (underrubriken westerhästar )
www.hastfynd.com ( eller köp tidningen)

Viktigt är att veta VAD du ska tävla i så du köper en häst som till
typ och härstammning passar till det du ska ha den till, det är ju
lite skillnad på en ultimat reininghäst och en plaesurehäst....

Lycka till med hästköpet.....

PS Om du ändrar dig och skulle kunna tänka dig ett sto istället
så ska jag sälja mitt 2-åriga sto... hör av dig om du är
intresserad.....

    Ds

__________________
Där tålamodets tunna tråd tar slut
tar våldets grova rep vid!
Tillbaka till Toppen Se quarter4ever's Profil Sök efter andra inlägg av quarter4ever Besök quarter4ever's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 28 December 2004 kl 18:08 | IP Loggad Citera Eva

Hej,

Har du några tankar kring vad du söker? Det är bra om du tänker igenom vad du vill ha (bortsett från att det skall vara QH och vallack).

Söker du en redan inriden och skolad häst? Eller har du möjlighet och kunnande att utbilda en själv? Om så är fallet, har du lust att vänta de år det tar innan hästen är "klar"?

Vilka klasser är du intresserad av att rida/tävla? Och givetvis en ungefärlig prislapp..

Personligen har jag tid att vänta och vill helst utbilda min häst själv, detta innebär även att vissa saker kanske aldrig kommer att bli toppenbra (hästen blir ju aldrig bättre än man själv är). Men för mig är halva nöjet att träna hästen...

Vidare kan man få tag på en yngre häst till hyfsat pris, jämfört med en färdigskolad och tävlad häst.

Har du funderat på en Paint eller Appaloosa? De har ofta samma eller liknande kvaliteter (beroende på stam) som en Qh men är ofta billigare i inköp.

Ett gott råd är att INTE köpa en häst med utpräglat kosseblod om du inte har för avsikt att rida på kor. Kosseblodshästar har ofta väldigt mycket eget huvud, är hårda och behöver arbeta för att inte bli "prilliga" och hitta på egna äventyr... (inte såå kul på plesurebanan...) Alla gör inte så men många. 

Viktigt är alltså att du funderar igenom vilken typ av klasser du har mest intresse av att tävla.

Mmmm, nu har du några nötter till att fundera på... men vi hjälper så gärna till!!!

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 28 December 2004 kl 18:17 | IP Loggad Citera Robban

quarter4ever skrev:
hejsan!
det finns många som säljer Quarters!
Kolla på annonserna på denna sida eller på
www.bukefalos.com (underrubriken westerhästar )
www.hastfynd.com ( eller köp tidningen)

Viktigt är att veta VAD du ska tävla i så du köper en häst som till
typ och härstammning passar till det du ska ha den till, det är ju
lite skillnad på en ultimat reininghäst och en plaesurehäst....

Lycka till med hästköpet.....

PS Om du ändrar dig och skulle kunna tänka dig ett sto istället
så ska jag sälja mitt 2-åriga sto... hör av dig om du är
intresserad.....

    Ds

Egentligen så spelar det inte nån roll för mig om det är en vallack eller ett sto...men kanske en 2-åring är ungt för mig?

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 28 December 2004 kl 18:23 | IP Loggad Citera Robban

Eva skrev:

Hej,

Har du några tankar kring vad du söker? Det är bra om du tänker igenom vad du vill ha (bortsett från att det skall vara QH och vallack).

Det spelar ingen roll om det är vallack eller sto...

Söker du en redan inriden och skolad häst? Eller har du möjlighet och kunnande att utbilda en själv? Om så är fallet, har du lust att vänta de år det tar innan hästen är "klar"?

Gärna en "klar" häst

Vilka klasser är du intresserad av att rida/tävla? Och givetvis en ungefärlig prislapp..

Vilka grenar har jag inte riktigt bestämt mig

Personligen har jag tid att vänta och vill helst utbilda min häst själv, detta innebär även att vissa saker kanske aldrig kommer att bli toppenbra (hästen blir ju aldrig bättre än man själv är). Men för mig är halva nöjet att träna hästen...

Vidare kan man få tag på en yngre häst till hyfsat pris, jämfört med en färdigskolad och tävlad häst.

Har du funderat på en Paint eller Appaloosa? De har ofta samma eller liknande kvaliteter (beroende på stam) som en Qh men är ofta billigare i inköp.

Faktiskt har jag kikat på några paints(paintar?) och Appaloosa, Det skulle jag gärna köpa...

Ett gott råd är att INTE köpa en häst med utpräglat kosseblod om du inte har för avsikt att rida på kor. Kosseblodshästar har ofta väldigt mycket eget huvud, är hårda och behöver arbeta för att inte bli "prilliga" och hitta på egna äventyr... (inte såå kul på plesurebanan...) Alla gör inte så men många. 

Vi har inte så värst många kor häruppe så det blir nog svårt att träna för det...

Viktigt är alltså att du funderar igenom vilken typ av klasser du har mest intresse av att tävla.

Mmmm, nu har du några nötter till att fundera på... men vi hjälper så gärna till!!!

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 28 December 2004 kl 23:36 | IP Loggad Citera Eva

hmm...

Färdig häst, gärna vallack (misstänker jag).... Har du kollat om Jultorp tänker sälja någon av sina hästar som inte vill vara lektionshäst längre?

Det kan vara ett mycket bra köp (om de har någon som skall säljas). Stabila och tränade..

Skall kolla runt lite..

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 29 December 2004 kl 01:18 | IP Loggad Citera Robban

Annonserar Jultorp ut sina hästar? eller måste man få "insideinfo"?

Förresten...jag hittade en annons på en paint...

"Cisco är en 8-årig val som är tävlad med placeringar i reining, trail, pleasure och horsemanship. Van vid trafik, boskap och lasso. Okomplicerad att rida och att ha med att göra och sköta."

Fast den står ju långt nere i Skåne, Kågeröd...

 

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Mieke
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 18 Oktober 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 104
Skickat: 29 December 2004 kl 10:55 | IP Loggad Citera Mieke

Många hästar finns det till salu...man blir alldellllles förvirrad i denna djungel... men tillslut hittar man sin dröm, jag lovar...kolla in blocket.se oxå

__________________
Det är bättre att fråga och vara dum i fem minuter.Hellre än att aldrig fråga och vara dum hela livet...
Tillbaka till Toppen Se Mieke's Profil Sök efter andra inlägg av Mieke Besök Mieke's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 13 Januari 2005 kl 21:47 | IP Loggad Citera Robban

Hmmm...har provat ringa på några...men det är svårt...alla är ju jättebra hästar...nåja...jakten fortgår
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 11 Februari 2005 kl 13:19 | IP Loggad Citera Oldtimer

Robban skrev:
Hmmm...har provat ringa på några...men det är svårt...alla är ju jättebra hästar...nåja...jakten fortgår

När det finns kallblodtravare i massor !!!!!!!



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 

Sida av 5 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3125 sekunder.