Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Genetik-kunskaper Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 27 Mars 2009 kl 06:32 | IP Loggad Citera horselife

Nu när jag börjat tänka i fölbanor - nåja inte förrän tidigast nästa vår - men ändå... så har jag insett att jag vet nästan inget om hästavel.

Hundavel - en hel del, men det verkar inte som tänket är riktigt detsamma. När jag födde upp valpar så var jag alltid noga med att välja rätt linjer  och gick utanför planen bara om jag upptäckte att det av en eller annan anledning behövdes - tex. oönskade anlag som förstärkts genom en viss parning osv. Man följde upp kullarna noga för att identifiera hur ev fel eller förtjänster nedärvdes osv. Hur tänker man inom hästaveln - särskilt quarteraveln då? Finns det nån bra bok eller nät-sida som jag kan lära mig nåt på?  Hur 17 ska jag annars veta vad jag ska betäcka med? Har svårt att bara tänka att jag betäcker med en snygg och trevlig hingst som är i "ropet".



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 27 Mars 2009 kl 08:39 | IP Loggad Citera horselife

Såg nu att det fanns en liknande tråd så jag ska börja mä å lusläsa den....

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 27 Mars 2009 kl 10:04 | IP Loggad Citera Eva

Jag tror man skall titta efter en hingst som matchar den typ av häst man har själv. Dvs har man en liten kossehäst så bör man kolla efter en hingst som inte är en kloffig halter eller långlinjerad hunter.

Grejjen är ju att i alla fall jag vill ha en typ av häst jag trivs med.

Jag förutsätter ju att man i detta läge har den typen häst som man med aveln vill utveckla. Jag har bara tagit fram två föl på min kosse-reining-stammade häst med ganska mkt foundationblod. Ett litet, nätt, brunt sto. Mycket huvud. Korrekt men i mitt tycke ngt små fötter (vilket många qh har) även om de är härdiga.

 

Första hingsten var några cm större än henne, foundationblod. En bra ranchhäst, dvs härdig, cowsense men inte den utltimata reiningmaskinen även om han gjorde sig väl i ett reiningmönster med bra galopp. Denna hingst förälskade jag mig i på en koträning och sedemera visade det sig att han matchade mitt sto med sitt temperament, lättriden, bra ben och rejäla fötter. Saker som jag tyckte kompetterade mitt sto. Till saken så hade jag av en mkt bra kokille fått denna hingst rekomenderad att passa mitt sto redan nått år innan (men då inte begripit att det var han).

Av denna parning fick jag ett stoföl som, även om det inte är inridet, kommer att passa mig mkt bra. Hon har fått en alldeles lagom dos av mamma och pappan har förärvt de saker jag hoppades på. Hon blev ngt mindre än mamman, korrekt i ben och bra hovar. Ett bra steg, natural leadchanger och lättlärd om än ett mildare temperament än sin mamma.

 

Den andra var med en halterhäst som jag eg inte är särskilt förtjust i. Han är inte så hög men i jämförelse med stoet ganska kloffig och stor. Hans fötter var i mitt tycke små om man ser till kroppsstorleken. Han föräver sin färg och de flesta av hans avkommor har en stil och rörelsemönster vilken lätt känns igen.

Detta slog igenom på hingstfölet som förutom allt annat även fått temperamentet av sin pappa. Det blev en ganska rejäl och stor unge, ngt små fötter. Inte särskilt smart, litet skygg. Men kommer bli en jättebra allroundhäst med snygg sida, bra skritt, tjusig trav och en i mitt tycke dassig galopp.

Detta var ett beställningsföl där man ville ha något som var likt halvbrodern med samma pappa och fölet blev i mkt likt sin halvbror som är en ypperlig allroundhäst även om halvbrodern har bättre fötter, förmodligen ett arv från mödernet.

 

Nu har jag två bullar i ugnen på dels stoet till dessa båda och ungstoet, alltså dottern.

Denna gång har jag faktist valt att inte avla rasrent. Eftersom stona är så pass lika så har jag valt samma hingst på dem. Då det skall bli Quarter ponys som lämpar sig för ungdommar eller som mor dotterhäst så har jag valt en Welsh hingst med mkt, mkt bra temperament. Han matchar stona väl, har bra ben och fötter och är lätthanterlig för barnen i familjen. Han är flerfaldigt belönad med guld och alla hans tidigare avkommor är klass1 så jag hoppas på att få härdiga, quarterlika ponnys som lämpar sig bra till allround.

 

Jag roar mig ju bara med att föda upp hästar på litet hobbybasis och för mig är det viktigt att få fram individer med inte alltför tufft psyke men som är mentalt stabila. Vidare tåliga och hållbara som lämpar sig för fritidsryttaren som vill kunna tävla litet WRAS ibland.

 

Sen har säkert de här på forumet som AVLAR, alltså gör fina tävlingshästar, en massa bra matnyttigt och tankar om detta.

 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 27 Mars 2009 kl 16:14 | IP Loggad Citera horselife

Jag kommer bara att avla till mig själv.  Huvudsaklingen för att jag inte tror att jag nånsin skulle klara att sälja ett föl. Men åxå för att ha en trevlig häst att rida när mina blivit för gamla. (Då kanske jag åxå blivit för gammal men jag inbillar mig att även om jag inte ens kommer att kunna gå, så kommer jag att kunna rida...)

Min häst är enligt mig något "speedig", kunde gärna ha lite coolare temperament. Liten och väldigt korrekt byggd. Är ju av kosse-reingingblod- åtminstone på hingstsidan (stosidan vet jag inte så mycket om)Jag skulle vilja ha lite mer allroundblod men ändå bibehålla kompakthet och den nätta storleken. (Vill inte ha häst högre än 1,50) Går det tro?



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 27 Mars 2009 kl 20:08 | IP Loggad Citera Eva

Att få en häst under 150 tror jag absolut att du kan få.  Mitt sto är 148 och pappan till första avkomman är 151.

Avkomman efter dom, stoet jag sparat är 146 i manken men lite biffigare än mamman. Hon fick ett mkt bra temprament med inre lugn.

 

Så visst borde du kunna få fram en mindre häst.

 

Som jag ser det så har du redan funderat på vad du vill ha. en mindre häst, gärna under 150. Den skall vara lämplig att rida allrond med och den skall ha ett bra temprament.

Det första jag skulle titta på är tempramentet på hingsten och om han föräver sig bra vad gäller att lämna avkommor som är milda och lättridna.



Redigerad av Eva den 27 Mars 2009 kl 20:11
Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 28 Mars 2009 kl 00:45 | IP Loggad Citera horselife

Ja, ungefär så har jag åxå tänkt så då är jag inte helt ute å cyklar då...

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3120 sekunder.