Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: SAABVOLVO Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 07 Mars 2005 kl 09:14 | IP Loggad Citera Oldtimer

Vad är en "travnordis" ?

Nordsvensk brukshäst och kallblodstravare har varsina stamböcker sedan länge tillbaka (50 år) och är idag två olika raser, (dock med samma ursprung), ungefär som AQH och APH, , men ändå tycks begreppen snurra till än idag. Det är ju faktiskt en markant skillnad mellan raserna, både exteriört och prestationsmässigt. Nämn för allt i världen inte begreppet i sällskap med en ortodox representant för Nordsvensk brukshäst, då kan det gå riktigt illa!

En "travnordis" måste  rimligen  vara en korsningsprodukt mellan Nordsvensk Brukshäst och en Kallblodstravare ?

 SAABVOLVO

 



Redigerad av Oldtimer den 07 Mars 2005 kl 09:21


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Annici
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 06 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 17
Skickat: 07 Mars 2005 kl 09:51 | IP Loggad Citera Annici

En dum fråga Ska man alltså inte kalla sin häst för "nordsvensk" om den ej är av brukshäst modellen? Jag trodde att kallblod var en benämning på flera olika raser av de sk. ursprungliga arbetshästarna.

"Trav-nordisen" är väl den lättare typen av den Nordsvenska hästen?? Detta blev nog lite för snurrigt för mig, förklara för mig så att jag förstår.

Tillbaka till Toppen Se Annici's Profil Sök efter andra inlägg av Annici
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 07 Mars 2005 kl 11:42 | IP Loggad Citera Oldtimer

Man får väl kalla sin häst för vad man vill , men det är ju lite underligt om man inte vet vad det är för ras på sin egen häst, såvida det inte är en okänd korsningsprodukt man kommit över.

Vi skiljer ju på Paint och Quarter och skillnaden mellan dem är ju i princip några gener som styr färgen. Nu är t o m quarterrasen "delad" i "vanlig" quarter och "foundation" quarter" om man ser till de rasföreningar som registrerar Q-hästar

Jag tycker att det är att hantera raserna och det svenska språket en aning ovarsamt att kalla en häst för "travnordis" eller nordsvensk om det de facto är en kallblodstravare.

En Nordsvensk är en Nordsvensk brukshäst, och en Svensk Kallblodtravare är en kallblodstravare. Båda raserna sorterar under samlingsbegreppet kallblodiga hästar, t ex Ardenner, Percheron, Clydesdale, Noriker, fjordhäst mm mm. Det som ställer till förvirring är att det är samma ursprung, men som sagt, det betraktas idag som två raser, och är ju faktiskt olika raser. I brukshästarna har det under åren smugits in gener från Ardenner, Clydesdale m flera, för att få till mera massa i arbetshästarna.

I en del stammar av kbltravare finns det spår av Am. varmblodstravare (standardbred) , hingsten Solo var sådan, en som stängdes av från tävling o avel då härstamningen var 50/50 kallblod och varmblod. Detta fusk skedde före blodtypningens tid. (Har själv kollat härstamningen på min kbl och Solo finns där, långt bak.) I Norge använde man en Eng. Fullbl hingst som hette Odin för att förädla sina Dölehästar (norges motsv. till Nordsvensk Brukshäst) för länge sedan.

Nordsvensk häst och Svensk kallblodtravare har olika avelsföreningar och stamböcker, Föreningen Nordsvenska hästen sköter stamboken för Brukstypen, ach avelsföreningen Sleipner registrerar kallblodstravare.  Du kan ju försöka registrera en kbltravare som Nordsvensk brukshäst, så ska du få se på.....

Om du ska skaffa hästpass så utfärdar STC (travsportens centralförbund) passet för din Svenska kallblodstravare och Svenska Hästavelsförbundet för din Nordsvenska Brukshäst, så visst är det två olika raser

Det är stor skillnad på pi.... och morötter  , sa flickan!  



Redigerad av Oldtimer den 07 Mars 2005 kl 12:58


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 07 Mars 2005 kl 12:36 | IP Loggad Citera Körven

                     Hej

Gustavs hästar har ju bidragit med att kallbloden blivit lättare och smäckrare.Om jag mins rätt så var det väll Helge Solo som vann det mästa på den tiden.När dom kollade upp hans stam så var det endel märkligheter,den uppgivna hingsten hade varit död något år innan fölningen.Gustav sa att han insiminerat stoet,och han hade förvarat spermierna i en kallkälla.Men man måste erkänna att han var en duktig hästgubbe.

                             Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 07 Mars 2005 kl 12:44 | IP Loggad Citera Oldtimer

ja, han var en trollkarl, både med semin o snabba kallblod.

Året efter att han importerat en varmblodshingst så födde en av hans kallblodsmärrar  ett hingstföl som blev osedvanligt hög på benen och saknade helt hovskägg, och vann det mesta på tävlingsbanan. Det var hingsten Solo. Historien om Solo finns på STC (svenska travsportens centralförbund) hemsida tror jag, och det finns också möjlighet att kolla sin egen hästs härstamning, (förutsatt att man har en Svensk kallblodstravare och inte en Nordsvensk brukshäst, förstås!   )



Redigerad av Oldtimer den 07 Mars 2005 kl 21:06


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Annici
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 06 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 17
Skickat: 08 Mars 2005 kl 12:26 | IP Loggad Citera Annici

Oldtimer skrev:

Man får väl kalla sin häst för vad man vill , men det är ju lite underligt om man inte vet vad det är för ras på sin egen häst, såvida det inte är en okänd korsningsprodukt man kommit över.

Jag tycker att det är att hantera raserna och det svenska språket en aning ovarsamt att kalla en häst för "travnordis" eller nordsvensk om det de facto är en kallblodstravare.

Ja, blåögd och blond som man är trodde jag att min häst var en "nordis".

Men det är väl bara acceptera att man hädanefter får titulera sig som "stolt ägare till en Svensk kallblodstravare"   Hon blir nog en bra "western häst" så småningom när både hon och matte lärt sig mer!      Ha' de'!

Tillbaka till Toppen Se Annici's Profil Sök efter andra inlägg av Annici
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 08 Mars 2005 kl 19:24 | IP Loggad Citera Oldtimer

Horsealive skrev:

 "saabvolvo"  

Den gillade jag!!!

Man har ju sina ljusa, (och navelskådande), stunder! 

Bland vissa "Nordsvenskmänniskor" får man akta pälsen om man kallar sitt Svenska kallblod för Nordsvensk, så det gäller att vakta sin tunga och kalla saker o ting vid sitt rätta namn.  Sen är det ju ett faktum att det under 50 års selektivt avlande har blivit två distinkt olika typer av häst, en grovlemmad tung körhäst och en lättare, raskare typ som ofta blir en alldeles utmärkt ridhäst.

" Om man inte rider en kallblodstravare, då kan man väl lika gärna gå????" 



Redigerad av Oldtimer den 08 Mars 2005 kl 19:36


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 08 Mars 2005 kl 20:18 | IP Loggad Citera horselife

Gillar din humor Oldtime... Läcker!!!

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 08 Mars 2005 kl 20:29 | IP Loggad Citera horselife

Solo är efter en hingst med det  klingande namnet Omer Jackson om jag inte är felunderrättad.  Låter ju inte särkskilt "nordiskt"....



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 08 Mars 2005 kl 21:34 | IP Loggad Citera Oldtimer

Sååå, du har väl inget finger med i spelet om Solos tillkomst ? Visst var han värmlänning?

Den hingst som beskylls vara Solos far var enligt vad jag kommer ihåg "importerad" varmblodstravare, så Omer Jackson låter inte omöjligt. Tänk att även hästar har faderskapsproblem!



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3750 sekunder.