Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: Förprövning Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 19 September 2008 kl 08:51 | IP Loggad Citera Eva

Då undrar jag hur ni andra har gjort?

 

Sen blir jag förvirrad för alla SÄGER att man måste förpröva om man har PLATS för si och så många hästar (mer än fem på anläggningen) så måste man förpröva.

 

Men läser jag innantill så uppfattar jag det som att det är hur många djur man HAR på anläggningen som räknas.

 

Sen kan man dra det där i långbänk. Om jag väljer att bygga lösdrift där mina djur får 15 kvm vardera och bygger för de tre hästar jag har så undrar jag hur de räknar?  De mått som anges är ju bara MINIMIMÅTT.

Rent teoretiskt så skulle jag ju få plats med fem ponnies/hästar under 45 kvm...

Så varför har ni gjort si eller så?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
wrangler
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 23 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 100
Skickat: 19 September 2008 kl 11:18 | IP Loggad Citera wrangler

Jag VET med 100% säkerhet att man måste förpröva om det finns plats för fem eller fler hästar påanläggningen, oavsett om man så bara har en där. 

 

Det där med lösdriften beror nog helt på vad man har för sorts inspektör... eller så är det så att har man byggt det för tre hästar så är det tre som gäller och får man för sig att ha fem så får man förpröva igen då. Men som sagt, sådana saker är nog upp till inspektören och en del sådana är vettiga, en del andra pragrafryttare till max....

 

det bästa är alltid att kontakta myndigheterna och kolla först, även om man (som i mitt fall) inte alltid får några raka svar men då kan man alltid hänvisa till det i efterhand om det är några frågetecken och gränsfallsfrågor.

Sedan kan man väl tycka att "vem märker om jag bygger en lösdrift bakom ladan" och har två hästar där? -ingen kanske, men iom att förprövningen numera är gratis så är det ju bättre att göra rätt o slippa eventuella vitespåföljder förjag tror att dom blivit hårdare nu med folk dom "kommer på" just för att fp blev gratis.

 

Själv kommer jag att förpröva mitt ombygge av hall till stall och passa på att godkänna för mååånga fler hästar än vad det kommer att vara (ca 15 till förutom de 7 platser som redan finns) för då vet jag att anläggningen är godkänd även om det råkar bli lite för mångahästar i någon period. Detenda problemet är att man måste godkänna gödselhanteringen för så många hästar också så det får man tänka på. Men i mitt fall är det värt att göra så då hästantalet kan ändras ganska snabbt och då vill jag ha alla tillstånd osv klara så att ingen kan komma o gnälla.... man vet ju hur folk är

 

Tillbaka till Toppen Se wrangler's Profil Sök efter andra inlägg av wrangler Besök wrangler's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3125 sekunder.