Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: sned sadel-vad gör man? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
ida
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 06 Oktober 2006 kl 23:22 | IP Loggad Citera ida

japp som rubriken säger. Upptäckte att sadeln var sned. när jag tittar på den framifrån är hornet snett åt ena sidan och "gullet-en" är aningens högre på ena sidan än den andra. om ni förstår vad jag menar? så, går det att laga en sadel som är sned? dyrt? (obs, detta är en kvalitetssadel, några år på nacken men inget billigt tjafs)

Tillbaka till Toppen Se ida's Profil Sök efter andra inlägg av ida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 07 Oktober 2006 kl 13:37 | IP Loggad Citera Oldtimer

Troligen är skirten på din sadel monterade snett på bommen  och då ser allt ut att luta när man tittar framifrån. Om sadeln har "inskirt rigging" ( sadelgjordsstropparna är fästade i skirtens nederkant) då kan du ha ett problem som gör att i sämsta fall dras sadeln snett av gjorden när du drar till. Det går att plocka isär sadeln, och montera om skirten men du måste hitta en sadelmakare som har lite koll på hur en westernsadel är konstruerad för att göra det, och en annan fråga är om det är ekonomiskt försvarbart, det kanske kostar 3000-4000:- ?

En annan tanke som omedelbart dyker upp på skärmen är ordet " kvalitetssadel". Ska en kvalitetssadel vara snett ihopmonterd??

 



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
ida
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 Oktober 2006 kl 12:18 | IP Loggad Citera ida

ja detta är en crates så man tycker ju inte att den borde vara snett monterad. med inskirt rigging. denna sadel har ett par år på nacken(köpte den begagnad), kan det ha hänt någonting tidigare som gjort den sned? fast hornet borde ju fortfarande sitta rakt på forken.. mycket troligt att den dras snett, hästen har fått diagonala spänningar på ryggen (inte mycket, men ett tecken på att något är fel).

om sadeln hade passat på hästen hade jag fått den lagad, men nu är det ju tänkt att jag ska sälja den och kunna köpa en ny. hade tänkt sälja den för ca 7-8000:-..att jag sedan måste skicka iväg den med frakt på x antal hundra känns inte lockande.. Om jag skulle låta en sadelmakare räta till den, skulle den vara värd något då? man tycker ju att värdet inte borde sjuka hur mycket som helst eftersom jag då har ett "intyg" på att den är rak och genomkollad? som sagt är ju detta en crates och dom brukar ju vara relativt eftertraktade..

var hittar man en westernsadelkunnig sadelmakare?

grr nästa gång jag köper sadel ska den skickas direkt till sadelmakare för genomkoll..

Tillbaka till Toppen Se ida's Profil Sök efter andra inlägg av ida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 08 Oktober 2006 kl 20:32 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det var väl fredag eftermiddag o klockan började närma sej stängningsdags på Cratesfabriken när den monterades, en försiktig gissning!? Sitter hornet snett monterat på bommen då får man försöka leva med det, inget att göra nåt åt, värre är om skirten med rigging sitter snett, då måste man plocka av dem, blöta upp dem om det går o försöka montera dem rätt.  Du kan försöka mäta dej fram till den exakta mitten på bakvalvet, o mäta med en tråd eller tunn lina till rigging-ringarna för o kolla att de sitter rakt eller snett, och du kan mäta från centrum på hornet o ner till riggingringarna så ser du hur det ligger till.

 



Redigerad av Oldtimer den 08 Oktober 2006 kl 20:33


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
ida
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 Oktober 2006 kl 21:23 | IP Loggad Citera ida

haha, kanske en praktikant?

jo att hornet är snett är inget problem så, det stör ju inte hästen.

smart! jag ska prov mäta imorgon. förmodligen snett. idag när jag red såg jag att ena skirten låg längre fram än den andra, men det kan ju vara ögat som lurar mig..

Tillbaka till Toppen Se ida's Profil Sök efter andra inlägg av ida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 09 Oktober 2006 kl 08:31 | IP Loggad Citera Oldtimer

Jag har stött på "kvalitetssadlar" tidigare, som inte riktigt fyllde förväntningarna på begreppet kvalité, och det är ju fredag en gång i veckan, så inget är omöjligt.   Om det är en inskirt rigging och skirten monteras snett, då hamnar hela sadeln på sniskan när sadelgjorden dras, och hästen "blir stel i ena sidan" eller vad man nu ställer för medicinsk diagnos på kreaturet. Det skilde 35 mm mellan höger o vänster sida på riggingen och hästen var "knölig" att rida och fick ett skavsår under sadeln högt upp på ena sidan av ryggen, så den sadeln tror jag hamnade ute på beg.marknaden?, m tanke på reparationskostnaden.  Det säkraste måttet blir det du mäter från centrum på bakvalvet, eftersom hornet misstänks sitta snett.  Sen får vi väl fundera över begreppet kvalitetssadel, och allt vad det kan innehålla.

Öppnade en riktigt fin sadel ( massor av silver) förra veckan, och upptäckte vad man man gjort grundsitsen av: en bit plåt+ en bit filt av uslaste kvalité, så man får inte alltid vad man tror att man betalar för. " Utanpå blank - inuti skrank".   Fast den var i alla fall tillverkad i USA om det nu är nån tröst!



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Mike
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 10 Oktober 2006 kl 11:21 | IP Loggad Citera Mike

Jodå..... Har allt stött på skeva sadlar bland flera 'kvalitetsmärken', bl a en Bob Loomis Reiner som vart helt felmonterad.

Åkte i retur till fabriken.

/Mike

Tillbaka till Toppen Se Mike's Profil Sök efter andra inlägg av Mike
 
Matti
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Oktober 2006 kl 11:59 | IP Loggad Citera Matti

Det är inte alltid sadelmärket garanterar kvalliten på sadeln. Det är alltid sadelmakarens skicklighet och noggranhet det handlar om i sista ändan. 
Tillbaka till Toppen Se Matti's Profil Sök efter andra inlägg av Matti
 
guest
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Oktober 2006 kl 16:23 | IP Loggad Citera guest

Gossarna som sitter på fabriken o plockar ihop dessa köpesadlar kan man nog inte kalla sadelmakare, snarare fabriksarbetare och det är en ganska stor skillnad.
Tillbaka till Toppen Se guest's Profil Sök efter andra inlägg av guest
 
Matti
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 Oktober 2006 kl 08:02 | IP Loggad Citera Matti

Det är just det jag menar. En duktig sadelmakare sitter inte på fabrik och jobbar, han/hon har oftast eget, och levererar inte dussinsadlar.
Tillbaka till Toppen Se Matti's Profil Sök efter andra inlägg av Matti
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,5781 sekunder.