Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: Hur vet man att den passar??? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Ladyloo
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 31 Augusti 2007
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1
Skickat: 31 Augusti 2007 kl 11:35 | IP Loggad Citera Ladyloo

funderar på att skaffa western sadel och jag hittade en billig beg. på nätet. men finns det nått sätt att mäta hästen för att se om den passar eller måste man prova sadeln.?? det var en bit att åka

 



Redigerad av Ladyloo den 01 September 2007 kl 11:56


__________________
Jag
Tillbaka till Toppen Se Ladyloo's Profil Sök efter andra inlägg av Ladyloo
 
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 03 September 2007 kl 12:50 | IP Loggad Citera Makkara

 

Lägg en böjbar ståltråd över manken på hästen,lägg den på ett papper och rita av efter ståltråden.klipp sedan ut "profilen".Nu har du ett ungufärligt mått som du kan prova på sadeln.Annars så spelar det inte så stor roll sadeln "passar nog" om du inte har en extrem passform på hästen,eller att sadeln är specialgjord.

                      Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 06 September 2007 kl 07:47 | IP Loggad Citera horselife

Håller inte alls med om att det är så lättvindigt att prova om sadeln passar.  Sadeln ska ju inte bara passa över manken utan längst hela ryggen. Det är jättevanligt att en sadel som ser ut att passa framtill lägger sig som en brygga  med stöd bara fram och bak. Det finns ett särskilt sadelutprovarverktyg bestående av många kraftiga ståltrådar som sitter på en skena.  Då kan man få en någorlunda ryggprofil. En del sadelförsäljare har den och man kan köpa den för ca. 500. Bara ett tips!

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 07 September 2007 kl 20:49 | IP Loggad Citera Oldtimer

sadelhandlarna har kommit på ett lättvindligt sätt att tjäna 500:- må jag säga!  , vill inte kalla det lurendrejeri, men ett sätt att "verka vara seriös"

Ska man prova ut en sadel med visshet då är det en naken bom på hästryggen som gäller, inga ståltradsställningar, men sen är frågan hur bra en sadel måsta passa??  Om man lär sej att sadla med en dubbelvikt sadelfiltfilt först, närmast hästryggen ( eller en militärfilt vikt två gånger ) o sedan använder en pad som är värd namnet så tar den ut de eventuella små differenser som finns. naturligtvis ska man kolla vilken storlek ( bredd) hästen behöver.  Beroende på hull o träningsdos kan ju en o samma häst variera mycket i sin rygganatomi, så det är alltid dagsformen man mäter eller provar på, det får man inte glömma. Problemet är oftast att man har för dålig kunskap om hur man använder pad o filt, inte pad ELLER filt.



Redigerad av Oldtimer den 07 September 2007 kl 20:53


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 08 September 2007 kl 20:36 | IP Loggad Citera horselife

... å hur menar du då - att man använder filten som utfyllnad där sadeln inte passar-....? Självklart är det allra bäst att prova med naken bom, men det är väldigt få som erbjuder det, å väldigt få som har möjlighet att prova, å dessutom är det inte säkert att man köper en sprillans ny sadel utan söker en begagnad. Då är ståltrådssiluetten fasen så mycket bättre än en enkel ståltråd, så det så...

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 09 September 2007 kl 15:03 | IP Loggad Citera Oldtimer

ja, varför har man filt o pad under en westernsadel om inte för att ta ut alla skillnader mellan sadel o hästrygg? Vissa  använder i o f s pad för att det ska vara snyggt men det var inte menat så!

Det finns ofta en magisk övertro till allehanda tekniska hjälpmedel, men jag skulle nog lägga femhundringen på nåt betydligt nyttigare, kanske en flaska whisky ?, än en ståltrådsgrunka. Du nämner bryggning, o en ståltrådsmall är man inte mycket hjälpt av vid detta problem eftersom det till största del beror på att bladen i sadeln är för långa på en kortryggad häst. Detta kommer man oftast undan genom att sadla med en sadel som är byggd på en Ralidebom, vilka är c.a 2" kortare än en träbom. Så det så !  

Körven hade ett försl*g ovan, o det fungerar precis lika bra som att köpa en dyr ståltrådsmall. Jag har mallat av ryggprofilen på min egen häst mitt under centrum på framvalvet, beställt ett sadelträ med den vinkeln, kortare bars o den passade som p****n i Greta!  

( man kan ju i o f s använda ståltrådsmallen som underlag när man ska röka fisk o kött, men också där finns billigare o bättre alternativ!)



Redigerad av Oldtimer den 09 September 2007 kl 15:10


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 09 September 2007 kl 20:29 | IP Loggad Citera horselife

... Inte bara för lång bom, utan åxå fel vinklad, alltså vinkeln utefter ryggen. Jag har provat flera sadlar som passat fram över manke och bog men där  bommen ligger an mest på yttekanten utefter resten av ryggen....

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 10 September 2007 kl 09:29 | IP Loggad Citera Oldtimer

Om den ligger an bara på ytterkanten då tror jag inte heller att vinkeln framtill har passat speciellt bra. Detta fenomen stöter man på när man har en häst (ett kallblod) med låg manke där vinkeln på hästen (under the gullet) överstiger 90 grader.



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Makkara
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 November 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 48
Skickat: 11 September 2007 kl 09:08 | IP Loggad Citera Makkara

 

Jag köpte en Svensktilverkad Westernsadel av Oldtimer modell,specialanpassad till min Appalosa,det var för några år sedan.Nu så är den forna passformen inte bättre än på någon av mina Simco sadlar,snarare sämre.Det beror ju inte på sadeln utan på hästen som "musklats".Oldtimer........att en militär och sadelmakare inte vet hur man viker en hästfilt för att andvändas som vojlock

Man viker den på  längden sedan så viker man den i tre delar,man kan bygga upp vid manken genom att vika en extra kant på ca 15 cm innan.Den slutna sidan skall vara framåt,hur det skulle vara på sidorna har jag glömt.

                           Körven



__________________
Man skall alltid tala sanning, även om man blir tvungen att ljuga.
Tillbaka till Toppen Se Makkara's Profil Sök efter andra inlägg av Makkara
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 11 September 2007 kl 19:52 | IP Loggad Citera Oldtimer

Makkara skrev:

Oldtimer........att en militär och sadelmakare inte vet hur man viker en hästfilt för att andvändas som vojlock

                            Körven

Den vikning som Arméns reglemente föreskriver, fungerar utmärkt med en manskapssadel, men blir inte så bra under en westernpad, så jag brukar vika den två ggr ( det blir 4 lager yllefilt) under paden. ( Jag är demilitariserad nu så jag kan frångå reglementet som jag behagar!  )  På en långritt startar jag då med 8 rena "sidor" filt o sen viker jag om den efterhand den blir svettig o smutsig så att jag alltid har en ren filt mot hästen. Jodå, Körven, jag har kläm på hur det skulle vara i Armén med filtens vikning under en manskapssadel ( vem vet inte det??? )  och jag har funnit att min modell passar mej o westernsadel och då kan man ju göra avkall på reglementet !



Redigerad av Oldtimer den 11 September 2007 kl 19:57


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 

Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.