Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Tävlingar
 Westernridning Diskussionsforum : Tävlingar
Rubrik Ämne: Dags att skapa diskussion... Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Bestis
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 04 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 8
Skickat: 13 Augusti 2005 kl 16:03 | IP Loggad Citera Bestis

... Om hur folk igentligen rider. Var och tittade på tävling idag och blev nästan lite mörkrädd. På framridningen (och även på tävlingsbanan) sitter ryttare och sågar hästarna i munnen samtidigt som de hackar med sporrarna i sidorna på dem. Är det verkligen så illa att westernridningen har kommit till den punkt då det gäller till varje pris att få hästen att gå lågt huvudet och röra sig i slowmotion??? Jag  floder för de stackars hästarna som har så osympatiska ryttare.

När jag tävlar så försöker jag vara ett gott föredömme, jag är ändå vare sig jag vill det eller inte ett av westernridningens ansikten utåt. Alla som redan innan de varit på westerntävling anser att westernridningen är grymm med de sporrar och bett som förknippas med western, får ordentligt med vatten på sin kvarn när det ser hur vissa ryttare rider på tävling. För tyvärr är det ju så att det negativa folk ser är lättare att komma ihåg och ta med sig hem. Så de (i det här fallet få) ryttare som rider snyggt och prydligt hammnar i skymundan.

Tycker det är dags att införa stilpris, något man kan jämnföra med distansryttarnas pris för bästa kondition, till de ryttare som verkligen vissar prov på snygg och harmonisk ridning. För är inte det målet med western att få en lung och harmoniks häst som gärna arbetar med ryttaren???

Tillbaka till Toppen Se Bestis's Profil Sök efter andra inlägg av Bestis
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 13 Augusti 2005 kl 20:41 | IP Loggad Citera butterfly

Jag vet inte om jag riktigt kan hålla med dig om att man tar med sig det negativa hem. Visst blir man förbannad när folk behandlar hästarna med skarpa bett och sporrar för att få dem dit man vill. Nee hem och träna säger jag bara. Men jag tar med mig det positiva hem. Alltså jag blir mäktad inponerad av alla dessa duktiga Westen människor som tävlar en förebild för mig i alla fall.
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 13 Augusti 2005 kl 23:22 | IP Loggad Citera Robban

dåliga förebilder finns överallt...tyvärr...

__________________
Jag ska avsluta vad jag har påbör...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 14 Augusti 2005 kl 13:29 | IP Loggad Citera horselife

I såna här fall har åxå tävlingledarna ett stort ansvar. Dom ska se till att det går rätt till på framridningen. Domarkåren bör ha diskussioner sig emellan så att dom är överens om hur man ska agera när nån beter sig olämpligt inne på tävlingsarenan.

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Rödtott
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 25 Augusti 2005 kl 10:27 | IP Loggad Citera Rödtott

Jag har också sett några ryttare som tävlar på högsta nivå i Sverige, men har en väldigt macho attityd på framridningsbanan. Sliter hästen i munnen, slidar in i ridhusväggen och in i andra ekipage m.m Några har kommit på mindre tävlingar med unghästar och där tror jag att det finns en fara med att ungdomar ser hur de gör och tar till sig det också. Ser man något sådant ska man anmäla det till tävlingsledningen så att de i sin tur kan säga till ryttaren i fråga.

Tillbaka till Toppen Se Rödtott's Profil Sök efter andra inlägg av Rödtott
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 25 Augusti 2005 kl 13:50 | IP Loggad Citera Körven

 

 Ja så många dumskallar det finns,fattar inte varför dom skall hålla på med hästar överhuvudtaget.Många är ju rädd för sin häst,men lika förbaskat skall dom hålla på med dom.Man kan känna igen dom på kläderna,går alltid i ridbyxor och är kunniga,men få har sett dom rida,möjligtvis i padock eller ridhus,köper fördigutbildad häst som är kvar på samma nivå,trots allt tränande.Hästen är även belastad med massa sjukdommar och skavanker,som kräver expert hjälp av alla handa sl*g,även långa och dyrbara sjukresor ingår.Hästpratare och Ostropater och gud vet vad är flitigt anlitade.Jag fick frågan, är aldrig du rädd då;nej det är jag inte,skulle jag vara det så skulle jag sluta med hästar med en gång.

                         Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
inneochvände
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 28 September 2005 kl 12:13 | IP Loggad Citera inneochvände

Tycker nog att små dumma barn ska ta reda på fakta om ridning innan de yttrar sig
Tillbaka till Toppen Se inneochvände's Profil Sök efter andra inlägg av inneochvände
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 29 September 2005 kl 07:37 | IP Loggad Citera horselife

inneochvände skrev:
Tycker nog att små dumma barn ska ta reda på fakta om ridning innan de yttrar sig

Dum kommentar tycker jag. Men det där med att ta reda på fakta ligger det onekligen nåt i. Westernridningen kan vara  väldigt "tydlig" och hjälperna ovillkorliga men då är också eftergiften som följer desto mer total.   Jag kan dra paralell - igen - med huddressyren eftersom jag jobbat med det. När man vill lära en hund att gå fot via dressyrhalsband är det betydligt mer plågsamt för hunden att man går och smårycker eller stramar åt halsbandet i tid och otid, än att ge en tydlig signal genast följt av eftergift och beröm.  Man talar så att säga ett tydligt språk som inte kan missförstås.  Svårigheten ligger förståss i eftergiften både när det gäller hund och häst. Klarar man att ge eftergiften i rätt ögonblick  sker en inlärning mycket snabbt.  Men just den här tydligheten kan väcka ont blod hos många som inte förstår vad man gör och varför. 

Sen säger jag inte att det inte finns dålig ridning och olämpliga metoder även inom western - men ibland kan det också handla om det här...



Redigerad av horselife den 29 September 2005 kl 07:39


__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 29 September 2005 kl 08:01 | IP Loggad Citera Robban

appropå hundar...

Jag har tyvärr fått bevittna en som dresserade sin hund med schackel(hette det så?) ett halsband med piggar som trycker in i hundens hals när den drar...



__________________
Jag ska avsluta vad jag har påbör...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
ÅsaS
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 22 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 77
Skickat: 29 September 2005 kl 16:19 | IP Loggad Citera ÅsaS

Stackars hund, är det verkligen tillåtet med sådana halsband??

 



__________________
varje dag = en ny dag för lärdom
Tillbaka till Toppen Se ÅsaS's Profil Sök efter andra inlägg av ÅsaS
 

Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3750 sekunder.