Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: Frågor om Hackamoore Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Myy
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 26 September 2006 kl 16:50 | IP Loggad Citera Myy

Hej!

Finns det någon på detta forum som kan svara på, eller rekomendera mig till någonstans där jag kan få svar, på följande frågor om hackamoore.

1: Hur inverkar ett hackamoore?

2: Hur skall det sitta på hästen?

3: Hur exakt skall kindkedjan vara placerad för att hackamooret skall fungera optimalt?

4: Jag vill veta hur båda typerna av hackamoore fungerar, både det s.k. ponnyhackamooret med skänklar som sitter fast både i kindkedjan och i nospartiet, samt den andra typen av hackamoore där skänkel är ledad och bara fast i kindkedjan.

Jag har redan sökt på bl.a. Bukefalos utan resultat. Kanske finns det någon här som tror sig veta.

Tack!

Mvh Myy

Tillbaka till Toppen Se Myy's Profil Sök efter andra inlägg av Myy
 
Robban
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 26 September 2006 kl 20:09 | IP Loggad Citera Robban

Möjligtvis inte rätt forum då så vitt jag vet det mekaniska hackamoret är bannlyst inom western, men antagligen har flera erfarenhet av det ändå.

Jag rekommenderar att du tar en titt på bosal och sidepull om din häst av endera anledning inte kan använda bett.

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban
 
Myy
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 26 September 2006 kl 23:26 | IP Loggad Citera Myy

Robban skrev:

Möjligtvis inte rätt forum då så vitt jag vet det mekaniska hackamoret är bannlyst inom western, men antagligen har flera erfarenhet av det ändå.

Jag rekommenderar att du tar en titt på bosal och sidepull om din häst av endera anledning inte kan använda bett.

Hej!

Jag vände mig till detta forum eftersom jag har förhoppningar om att finna svaren på mina frågor någonstans överhuvudtaget. Det verkar nämligen så att flera ryttare använder hackamoore men få kan svara på det jag undrar över. Jag har hört EN förklaring som jag helt enkelt inte köper. Det måste finnas flera som vet varför de använder eller kanske varför de inte använder hackamooret.

För om det är så att någon rekomderar en till att inte använda hackamooret så måste denna någon även där kunna förklara varför. Att det skulle knäcka nosryggen på hästen duger inte som argument. Det finns mängder av bett som skadar hästen i munnen men det tycks inte räknas, för det syns ju inte..........

Men som du sa, kanske är detta fel forum. Kanske det även här inte finns någon som vet någonting alls om hackamoore. Jag får leta vidare.

Tillbaka till Toppen Se Myy's Profil Sök efter andra inlägg av Myy
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 27 September 2006 kl 09:12 | IP Loggad Citera Körven

 

 1= Genom tryck på nosryggen,det skall finnas en närv som det trycks på.

 2 = På nosryggen,som en riktigt plaserad grimma skall sitta.

 3 = I kindkedjegropen.

 4 = Alla bettlösa huvudlag fungerar på liknande sätt,genom tryck på nosryggen.Det finns andra varianter som täpper till lufttillförseln mm.

Hur många varianter det finns på rida bettlöst,sidepull,bosal,hackamore,mm det är nog ingen som vet........det finns så det räcker och blir över.

Varför rida bettlöst? Det finns nog lika många förklarningar som utövare.Det som jag märkt är att hästar som blir stressade av när man tar i tyglarna,blir mindre stressade av att ridas bettlöst, vad för sort man andvänder är nog en sak man måste pröva sig till.

Att som ryttare veta vad man sysslar med är nödvändigt,och det gäller  synnerligen när man skall rida bettlöst.

                              Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Myy
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 28 September 2006 kl 04:02 | IP Loggad Citera Myy

Körven skrev:

3 = I kindkedjegropen.

4 = Alla bettlösa huvudlag fungerar på liknande sätt,genom tryck på nosryggen.Det finns andra varianter som täpper till lufttillförseln mm.                                 Körven

Hej och tack för ditt svar!

Två små frågor till:

1:Hur hårt eller hur löst skall kindkedjan, enligt dig, vara spänd och varför?

2: Så du menar att de ledade skänklarna och de fasta skänklarna har samma inverkan? Varför finns det då två olika varianter, eller snarare varför krånglar man till det med de ledade? Vet du?

Mvh Myy

Tillbaka till Toppen Se Myy's Profil Sök efter andra inlägg av Myy
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 28 September 2006 kl 08:58 | IP Loggad Citera Körven

 

 Två fingrar brukar vara det som rekomederas,skulle tro att vi inte har samma kaliber på fingrarna,men det är ungufärliga mått......Varför man andvänder kindkedja?Om du studerar tex ett hackamore så ser du själv.........det skulle inte finnas någon möjlighet att det skulle sitta kvar,utan kindkedja eller något......Hur hårt en kindkedja sitter inverkar på trycket på nosryggen ,när man andvänder tyglarna.På din andra fråga så är det att det är att dom verkar på liknande sätt,det som är avgörande är hur långa skänklarna är.Varför man krånglar till det med olika modeller? Jag kan trösta dig med att det finns betydligt flera varianter än två på hackamore.Jämför med vanliga bett hur många finns det där...........där kan man nog säga att dom krånglar till det.............Men alla har ju sitt favoritbett,om hästen har något vet jag inte.Att rida med hackamore är inte lättare,utan kräver en erfaren hand på tygeln.

                          Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4053 sekunder.