Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: Box utomhus Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 04 September 2006 kl 12:29 | IP Loggad Citera soffi

Har lite funderingar på att flytta hästen till ett närmare stall. Men det "stall" som erbjuds där nu är box utomhus , det är 2 boxar som är byggda i en "typ" maskinhall med en stor öppning, 3 fasta väggar. Vad tror ni om det vintertid ? Är det OK att ha hästen i box ute. Jag ställer in den i boxen på kvällen över natten och sen går den i hage dagtid. Jag huttrar lite när jag tänker på -25 grader till vintern. Är det OK att stå i box då ? Jag får väl ha en permanentbädd som värmer.
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 05 September 2006 kl 06:17 | IP Loggad Citera horselife

Vi har två hästar - halvblod, som står i uteboxar. Tjockt täcke på natten, massor av hö.....Man får passa på att dom dricker tillräckligt. Släpps ut tidigt på morronen och in sen eftermiddag.  Dom verkar må helt ok av det...



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 05 September 2006 kl 08:55 | IP Loggad Citera Eva

Hola,

Det fungerar alldeles utmärkt. Täcke däremot är väl en overkill om de står så de slipper blåst och väta.

Se till att de har mycket hö.

Största problemet är vattnet. Om det är minus hela tiden så måste du fundera ut en lösning för det.

mvh Eva

 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 05 September 2006 kl 10:49 | IP Loggad Citera vaquero

Om hästarna får stå ute så pälsar dom sej, så jag tycker liksom Eva, täcken är overkill ! Se bara till att dom har nåt att tugga på, hö eller bra halm, och så vatten förstås.

Jag o min kompis har våra hästar på lösdrift och det kan bli -30 , kanske -40 ibland på vintern, och dom ser inte ut att fara illa. Ligghallen används nästan uteslutande som ett utedass av dom, så bygget av den känns nästan som "overkill" , men det kanske beror på att vi inte gått igenom Djurskyddsmyndighetens bestämmelser om vad en ligghall ska användas till med hästarna.  

Utomhus är det gott om frisk luft, vilket inte alla stallhästar är bortskämda med, och man blandar lätt ihop mänskliga värderingar med vad en häst egentligen trivs bäst med.



Redigerad av vaquero den 05 September 2006 kl 10:51
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 05 September 2006 kl 11:12 | IP Loggad Citera soffi

OK. Täcke tänker jag kan behövas när det är som kallast och om de är blöta när man tar "in"  dem till natten. Jag brukar täcka sparsamt. Men jag tycker det känns som det kan bli kallt för dem att stå still i en box till skillnad mot lösdrift, för då kan de röra sig och hålla värmen. (Inte för att jag tycker att de brukar röra sig så mkt när det är kallt.) Självklart en massa hö och så tänker vi ha vatten i "termobar", uppvärmt vattenkar i boxen. Och om jag gör permanentbädd som får brinna ihop så värmer ju den + mkt halm.

Men jag har en del att fundera över eftersom där vi står nu är ett väldigt välutrustat stall med fint vind och regnskydd i hagen. Det finns inte på nya stället. Många tankar blir det. Bra med era erfarenheter. Dela gärna med er mer. Har ni vind- och regnskydd i era hagar?

 

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 05 September 2006 kl 17:23 | IP Loggad Citera vaquero

Att täcka en blöt häst är inte så klyftigt, fast det är välment. Bättre att låta den torka i fria luften än att stänga in fukten. Den blir torr fortare utan täcke, med täcke är den blöt länge, fundera på det en stund!  Man ska inte sätta naturen ur spel!

Redigerad av vaquero den 05 September 2006 kl 17:24
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 06 September 2006 kl 05:55 | IP Loggad Citera horselife

Det är skillnad på lösdrift och utestall tycker jag. På lösdriften kan dom gåt ut och röra på sig. Kanske vandra mellan olika "hö-stationer" å så. I en utebox står dom still hela natten. Täcke så fort det är över 15 grader kallt skulle jag förorda. Fast det beror förståss på vad det är för häst. En del sätter mycket päls och fryser aldrig. Andra är mer tunnpälsade och sätter inte så mycket. Alla fall inte första året.  Man får väl se till varje individ.  Våra blev väldigt stela och frusna när dom stod utan täckt och dom har inte anlag för att få mycket päls.

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 06 September 2006 kl 08:34 | IP Loggad Citera Eva

Vad är det för skillnad på kallstall och utestall?

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 06 September 2006 kl 09:01 | IP Loggad Citera vaquero

Av den erfarenhet jag har av lösdrift när det är kallt är att de inte rör sej "i onödan" utan äter o sover. Men för all del, känns det bättre för människan att lägga på ett täcke på natten så varför inte? Fast å andra sidan, det är ju inte kallare bara för det är nattt, än när det är dag. Så en rejäl högiva o ett rejält halmlager i botten  håller värmen i hästen, vare sej med eller utan täcke.
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 06 September 2006 kl 09:26 | IP Loggad Citera soffi

vaquero skrev:
Att täcka en blöt häst är inte så klyftigt, fast det är välment. Bättre att låta den torka i fria luften än att stänga in fukten. Den blir torr fortare utan täcke, med täcke är den blöt länge, fundera på det en stund!  Man ska inte sätta naturen ur spel!

Men att ställa en blöt häst "naken" i en utebox när det är kallt hur bra kan det vara. Jag tänker att då lägger jag på ett ulltäcke el liknande under täcket eller bara det. Kan inte det vara bra.

Va bra med era tankar kring detta  fortsätt gärna !

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 

Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3730 sekunder.