Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: Ojämna läder ? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 14 Juni 2006 kl 11:31 | IP Loggad Citera soffi

Har ett litet problem. Köpte sadeln begagnad i höstas. Den var använd ca 1,5 år. Den passar perfekt och jag fick hjälp med utprovning. Problemet nu är att jag får ont i vänster ben när jag rider i den. Jag tycker att lädren ser lika långa ut och funderar om det kan vara ngt vajs med stigbygeln. Den känns lite "oskön" i jämförelse med den andra. Har vridit stigbyglarna utåt med hjälp av kvastskaft.

Är det någon som har ngt tips ?

Har provat ngn gång att ha detta läder ett hål längre och då går det bättre men jag tror att det blir för ojämnt då. Tacksam för ideér !!

Inget kul att rida i den när jag får ont.

 

 

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 14 Juni 2006 kl 20:56 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det går ju att dra ur stiglädren och mäta om man vill veta hur det ligger till - MEN - Innan du drar ur dom fäst en rem eller lina i änden på varje läder, så att när du drar ur stiglädren så drar du in en lina . Denna lina drar du till baka lädren med runt bommen. Det går också utan att göra så också,- MEN - det kan bli problem att stoppa till baka dem.  Stigbyglarna kan det inte hända så mycket med , om inte en är utbytt till en annan modell, men det ser du om du jämför, och kolla  att bultarna är hela, så inte en har gått av, men det borde märkas.  En annan anledning kan vara att dina ben skiljer i längd eller att du är sned i ryggen och då kan det kännas snett när lädren är lika långa, men det finns ju justeringsmöjligheter så prova en annan inställning tills det känns rakt o bra.

På en handgjord sadel skär man ut stiglädren ur ryggbiten, sida vid sida, så att de har samma tjocklek och förhoppningsvis töjer sej likadant, men jag misstänker att på en fabrik med massproduktion av sadlar gör man sej kanske inte det besväret ?  Kommer stiglädren från "olika håll" då kan ju ett töja sej mer än det andra och då kan man få det lite snett i sadeln efter ett tag. Vänster läder blir ofta längre med tiden då man belastar detta mera vid upp- och avsittning, och är lädret av dålig kvalité så blir kanske skillnaden märkbar även på en så kort tid som 1 1/2 år.



Redigerad av Oldtimer den 15 Juni 2006 kl 07:47


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Soffi
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 21 Juni 2006 kl 15:50 | IP Loggad Citera Soffi

Tack för tipsen. Ska nog tillbringa en semesterdag med rengöring, putsning och mäta lädren. Men rem.
Tillbaka till Toppen Se Soffi's Profil Sök efter andra inlägg av Soffi
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 21 Juni 2006 kl 22:11 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det är bra om man en gång om år drar fram lädren så att man kommer åt att olja den del som ligger runt bommen, annars får den aldrig nån smörja och det är inte bra, då dom torkar och förstörs på sikt.

Om du ska vrida stiglädren och få det varaktigt så måste dom blötas först, annars återtar dom ursprungsformen efter en kort stund. När dom torkat ska det smörjas!

Det blir en väl använd semesterdag, långt bättre än att ligga o lata sej i solen, men man ska vara noga att hålla koll på vätskebalansen i kroppen även under materielvård, det finns många olika sl*g av vätskor som är lämpliga, både på butelj o burk, att drickas när man är ledig!



Redigerad av Oldtimer den 21 Juni 2006 kl 22:14


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 22 Juni 2006 kl 12:24 | IP Loggad Citera soffi

Ja just ja. Såná vätskor har jag allt hört talas om, kanske jag ska göra ren sadeln imorgon på midsommarafton så slår jag ihop 2 flugor. Eller kanske lägga mig i en sträckbänk  för att räta ut mina korta krumma ben. Trevlig midsommar alla !!
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.