Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: Många som behöver större än full q bom? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Lisa
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 01 Juni 2006 kl 16:42 | IP Loggad Citera Lisa

Undrar bara om det är många (lite större grova) quartrar som behöver 7 tum eller större i bommen?? Och om någon vet vilka märken på sadlar som har 7 tum när den "heter" full quarterbom? Lost in the jungle....
Tillbaka till Toppen Se Lisa's Profil Sök efter andra inlägg av Lisa
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 05 Juni 2006 kl 11:31 | IP Loggad Citera Eva

Du,

välkommen in i träsket!

Själv har jag en full qh bom som är 6 3/4.  7 har jag för mig räknas som extra wide (om jag inte missminner mig) Har nog aldig sett en som, är större än 7. Däremot kan man ju ha olika modell på bommen (finns ju hur många som helst, bommar alltså, och alla är ju olika...).

Men det brukar finnas med lite annorlunda vinkel på bladen, typ arab-bommar etc.

Min Qh är inte särskilt grov tycker jag men upplevs ofta som liten och satt (i alla fall när hoh är igångriden ordentlight)

mvh Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 05 Juni 2006 kl 14:55 | IP Loggad Citera Oldtimer

Gulletmåttet varierar mellan olika tillverkare ( det finns ingen "fabriksstandard") så en del FullQHbommar har 7 tum ( det skiljer bara 6,5 mm mellan 6 3/4 och 7 " så det är marginellt).  Vinkeln skiljer heller inte mycket mellan olika bommar, mellan 90 och upp till 93 grader, vilket också är marginellt, så har man en platt häst ( låg manke) så är det svårt att hitta en sadel som "sitter som en smäck" . Sen är ju frågan: Hur bra måste det passa och hur mycket kan en pad korrigera? Tror heller inte att arabbommar skiljer värst mycket i vinkeltal från en "vanlig", det rör sej troligen om några få grader.

__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
sara
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 13 Juni 2006 kl 17:29 | IP Loggad Citera sara

Oldtimer skrev:
Gulletmهttet varierar mellan olika tillverkare ( det finns ingen "fabriksstandard") sه en del FullQHbommar har 7 tum ( det skiljer bara 6,5 mm mellan 6 3/4 och 7 " sه det نr marginellt).  Vinkeln skiljer heller inte mycket mellan olika bommar, mellan 90 och upp till 93 grader, vilket ocksه نr marginellt, sه har man en platt hنst ( lهg manke) sه نr det svهrt att hitta en sadel som "sitter som en smنck" . Sen نr ju frهgan: Hur bra mهste det passa och hur mycket kan en pad korrigera? Tror heller inte att arabbommar skiljer vنrst mycket i vinkeltal frهn en "vanlig", det rِr sej troligen om nهgra fه grader.
Tillbaka till Toppen Se sara's Profil Sök efter andra inlägg av sara
 
Maggie W
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 04 Juli 2006 kl 10:22 | IP Loggad Citera Maggie W

Hej Jag har ett paint breedingstock sto med låg manke och rak bred rygg som jag hade väldigt svårt att hitta sadel till. Efter mycket åkande och provande köpte jag en Pullman Bozo Rogers Reiner med en X-Full Quarter Equi-Flex bom, den är 7 1/4" vid. Den sadeln passar henne perfekt eftersom den delen av bommen som är mellan fork och cantle anpassar sig till hästens rygg. Den känns lika stabil att rida i som en sadel med fast bom. Både jag och hästen är mycket nöjda med den sadeln.
Tillbaka till Toppen Se Maggie W's Profil Sök efter andra inlägg av Maggie W
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4531 sekunder.