Författare |
|
svicken Groupie

Registrerade sig: 08 Mars 2005 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 36
|
Skickat: 10 April 2006 kl 17:52 | IP Loggad
|
|
|
men Nh tränar man väl ändå inte hästen i. det är vi som gör det, lär oss alltså.
MIN travare har fått klartecken från AJ att han har alla förutsättningar som krävs för att bli en mycket bra westernhäst. 
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Peter Senior Member

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 105
|
Skickat: 10 April 2006 kl 18:30 | IP Loggad
|
|
|
Vad är en mycket bra westernhäst?
Jag har sett en Fjording vinna SM i Trail.
Ett Varmblod som var en kanon ropinghäst....
Men jag skulle aldrig fösöka träna en travare till att göra långa stopp... Dom har det inte naturligt.
Inte heller alla Quarters har det naturligt......
Mvh// Peter
__________________ Erfarenhet är summan av dina misstag.
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
svicken Groupie

|
Skickat: 10 April 2006 kl 20:32 | IP Loggad
|
|
|
för mig är en bra westernhäst följande: går i korrekt form i alla gångarter. klarar långsam galopp i form. stoppar, backar, sidepassar, ökar utan motstånd. slidestopar en liten bit. spinner. detta klarar alla friska hästar med rätt träning. sen att det för vissa måste dras till det extrema för stå för dom.
lite offtopic nu kanske...
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
vaquero Senior Member

Registrerade sig: 02 Januari 2006 Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 145
|
Skickat: 10 April 2006 kl 20:53 | IP Loggad
|
|
|
Att många travare (f d) är som Körven säger, halta o lytta när dom kommit upp i ålder är ju ofta en konsekvens av för tidig start i tävlingskarriären och för hård och ensidig träning, slitage. Det finns massor av bra "westernhästar" både bland kall- och varmbloden - oslipade diamanter!
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Jessica Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad Inlägg: 1323
|
Skickat: 12 April 2006 kl 12:15 | IP Loggad
|
|
|
Hej
Jag har en Morgan valack på 10 år,funderar på att träna honom i trav,han travar jätte fort.Vet någon hur man gör för att få vara med i V75 eller något liknande.
Kramisar från Jessica Hulten
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Ullis Newbie

Registrerade sig: 11 Augusti 2005 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 6
|
Skickat: 12 April 2006 kl 12:43 | IP Loggad
|
|
|
Jessica skrev:
Hej
Jag har en Morgan valack på 10 år,funderar på att träna honom i trav,han travar jätte fort.Vet någon hur man gör för att få vara med i V75 eller något liknande.
Lite off-topic jag vet men svarar iallafall  Hej Jessica,
jo du har helt rätt i att Morgans travar jättefort. De var nämligen med i "utformandet" den amerikanska travaren för en herrans massa år sedan. Om du här i Sverige har möjlighet att tävla med din 10-årige herre är nog tveksamt men du kan alltid kontakta STC eller din närmaste travbana och fråga.
Glad Påsk Hälsar Ullis |
|
|
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
guest Guest Group

|
Skickat: 12 April 2006 kl 15:24 | IP Loggad
|
|
|
Jessica skrev:
Hej
|
|
|
Har du kört "full gas" med en "riktig" travhäst någon gång ? Bra att ha som referens till " han travar jättefort" innan du börjar ens fundera på en travkarriär för din 10-åring. Realistiskt sett så är det nog kört för en Morgan , hjälplöst sist , om han ens får delta?
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Loppan_Me Senior Member

Registrerade sig: 18 December 2005 Land: Hungary
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 104
|
Skickat: 12 April 2006 kl 15:27 | IP Loggad
|
|
|
Min travis hadde noll respekt för mej när jag började med NH, han flög på mej ett flertal gånger. Nu e han lungn som en filbunke
Du kanske ska börja med att ta övningar som att följa efter, backa osv. Vissa hästar gilla inte att man försöker få¨dom att flyffa sig åt sidan. ( vissa vill inte flytta sig alls )
han kan kanske känner sig hotad/trängd när du står vid hans bog?
__________________ Vad vore livet om man inte kunde hoppas?
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
guest Guest Group

|
Skickat: 12 April 2006 kl 15:28 | IP Loggad
|
|
|
Glömde: För att få vara med i V75 så behöver du en mkt bra travare. Säkraste sättet att få tag i en sådan är att köpa en mkt bra, färdig, häst,men det kostar mkt pengar, så lyd ett gott råd: Släpp travsporten i tankarna, det innebär bara säkra utgifter!
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
svicken Groupie

|
Skickat: 12 April 2006 kl 15:31 | IP Loggad
|
|
|
Loppan_Me skrev:
Min travis hadde noll respekt för mej när jag började med NH, han flög på mej ett flertal gånger. Nu e han lungn som en filbunke
Du kanske ska börja med att ta övningar som att följa efter, backa osv. Vissa hästar gilla inte att man försöker få¨dom att flyffa sig åt sidan. ( vissa vill inte flytta sig alls )
han kan kanske känner sig hotad/trängd när du står vid hans bog?
|
|
|
klart att jag började med enklare saker...
jag flyttade honom själv i alla riktningar + runt mig innan detta hände
|
Tillbaka till Toppen |
|
|