Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Höjdhoppare Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 24 Mars 2006 kl 12:18 | IP Loggad Citera soffi

Jag hjälper en vän med tillridning av hennes 5-åriga welshponny. Han är ibland busig och det behövs någon som kan ta tag i honom och hålla sig kvar när han får sina spel. Jag menar att det är svårt att sätta upp barn som ska klara detta. Hur som helst det går bra och vi är både på bana och ute i skogen. Tränar mkt ledarskap mm.

Det jag behöver lite tips för är följande bekymmer:

Hade honom löst på inhägnad ridbana för att träna honom löst. Detta är en b-ponny  och slanan vid grinden ligger på ca 1-1,10 m. Han går fram o ställer sig vid grinden och innan jag hinner få bort honom därifrån så gör han ett hopp från stillastående över och springer ner till stallet. Men allt gick bra.

Jag märker ju på honom nu att han mkt väl kan tänka sig att upprepa detta  och det vore ju olyckligt. Jag tänker att om han har ngn på ryggen och får för sig att hoppa över. Vi får förstås passa så ingen ovan rider honom på ett tag. Men han är jättesnabb när han får ngt ryck och kastar sig iväg.

Till frågan. Har ni några bra tips för att få honom att inte vilja hoppa över igen ?

 

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 25 Mars 2006 kl 14:03 | IP Loggad Citera soffi

Men hallåå !!

Jag trodde det fanns många kunniga i hästhantering här ?  Men jag kanske har fel ?

 

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 25 Mars 2006 kl 18:27 | IP Loggad Citera Körven

 

 Ja jag får väll svara då,det enklaste är att höja staketet med elband,så att det blir så högt att han inser att det inte går att hoppa över.Man skall akta sig för att ta bort hopp "glädjen" och det är väldigt lätt.Är det för att komma undan eller att komma in i stallet,då är det okynne och det måste du motarbeta.Tyvärr så är det oftast så att ingen ställt krav på dom tidigare,och så skall dom göra något dom inte vill,då kan dom reagera våldsamt.

                              Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 27 Mars 2006 kl 15:18 | IP Loggad Citera soffi

Tack för svaret. Är inne på samma tänk. Han har nog en fin hoppkapacitet, så det ska vi testa.  Det är nog mest okynne för han är en tuff liten envis ponny som testar hela tiden, och väldigt explosiv. Men han blir väldigt nöjd när han fått jobba och slipper testa, accepterat mig som ledare och lommar efter mig som en hund. Tyvärr så träffar jag bara honom 1-2 ggr/vecka, hinner inte mer.

Vet inte om det går att höja staketet runt om hela ridbanan.

Men jag jobbar på  Soffi

 

 

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Laidy
Groupie
Groupie


Registrerade sig: 13 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 45
Skickat: 30 Mars 2006 kl 12:46 | IP Loggad Citera Laidy

Likväl ponnyer som stor hästar måste ju testa! Kommer han in i stallet så slipper han ju undan och då har han ju vunnit!! Känner igen detta fast på ett annat sätt. Min pålle och jag har olika åsikter ibland om hur saker och ting skall utföras... Men en sak är säkert JAG GER MIG INTE!! Hon står hur snällt och still på stallgången som helst men men när boxdörren går upp då kan man sprinta in där... ICKE utan nu är det kamp som gäller, hon springer in och jag hämtar ut henne igen osv tills hon står still och är avslappnad! Ge dig inte!! Utan hämta honom igen och igen och igen och igen, trägen vinner!! Tillslut är det ju jobbigt att behöva hoppa över eftersom du hela tiden hämtar honom.

Lycka till!

Tillbaka till Toppen Se Laidy's Profil Sök efter andra inlägg av Laidy
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 30 Mars 2006 kl 14:10 | IP Loggad Citera soffi

Jag håller med. Vägrar att ge mig. Jag hämtade upp honom och red sen. Och det tänker jag fortsätta med. Får väl vara på min vakt framöver.

Gör samma med min häst på stallgången. Hon vet vad stå still är, men inte där. Då kan hon passa på att knalla in i de andra boxarna och kolla om det finns någon matrest. Men det tränar vi på.

Tack för ditt svar !

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Laidy
Groupie
Groupie


Registrerade sig: 13 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 45
Skickat: 03 April 2006 kl 10:59 | IP Loggad Citera Laidy

Tror det är den rätta medicinen! Det var som min pappa som var med i stallet och så min kamp med min pålle när hon sprang in i boxen så fort dörren gick upp och jag hämtade ut henne igen, d¨å sa han : Detta är ju giganternas kamp!! Den kampen måste man vinna! Det har jag snart gjort (tror jag...) nu kan jag öppna dörren utan att hon sprintar in i alla fall 9 gånger av 10 och den 10gången får jag hämta henne och börja om!

Tillbaka till Toppen Se Laidy's Profil Sök efter andra inlägg av Laidy
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 03 April 2006 kl 14:59 | IP Loggad Citera soffi

Igår gnessade jag fram o tillbaks mellan stallgången och boxen  för att få mitt sto att stå still tills vi var klara. Hon gav upp till slut. Och jag vaaaaannnnnnn ! Så den kampen kör jag med nu. + en massa andra.
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 03 April 2006 kl 22:16 | IP Loggad Citera vaquero

Varför har du hästen lös i stallgången ? 
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 04 April 2006 kl 11:29 | IP Loggad Citera soffi

För att träna henne på att hon ska stå still som sagt.

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3120 sekunder.