Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Om sajten
 Westernridning Diskussionsforum : Om sajten
Rubrik Ämne: sporremmar Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
primus
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 25 Februari 2006 kl 18:45 | IP Loggad Citera primus

Jag har haft jätteproblem att få mina sporremmar att passa! Jag har långt till en westernaffär och har därför beställt på postorder. De första jag köpte blev för långa och de andra blev för korta. Jag har också problem att få sporrarna att sitta på plats. De åker upp över hälen och sitter inte alls så bra som man ser på andra. Finns det någon sl*gs extra-rem man kan köpa för att dra under skon för att få sporrarna att sitta på plats? Jätteglad för alla tips!

Tillbaka till Toppen Se primus's Profil Sök efter andra inlägg av primus
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 25 Februari 2006 kl 18:52 | IP Loggad Citera robert

Det finns lite olika ideer angående sporrar. Här visar jag två:

1) Sporren ska sitta fast på hälen.

I detta fall brukar folk bända ihop dom något och klämma fast dom på klacken på bootsen. Klacken måste då vara rak i bakkanten. Detta skapar en stum sporre som ger en direkt punktverkan vid användning. Kan definitivt uppfattas som skarpare om den missbrukas.

 

2) Sporren sitter löst.

Detta förutsätter en klack som sticker ut i bakkanten på bootsen.

Nu kan sporren åka uppåt men inte nedåt. Vid användning kommer nu sporren rulla och kittla snare än sticka. Effekten är mer indirekt är den första och möjlitvis något snällare.

 

Vilken som är bäst är nog en smaksak. Men oavsett så förutsätter det ett bra bra ridboots (alltså inga sånadär modeboots som stockholmarna (hehehe) fjantar omkring med på asfalten.

ta en funderare på varför du ska använda sporrar över huvudtaget. I 9 fall av 10 kommer sporren vara direkt orsak till att hästen blir hängig, slö och disträ eftersom sporren missbrukas. Endast ett fåtal ryttare kan rida med sporre så den tillför något konkret till träningen.

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
primus
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 25 Februari 2006 kl 19:07 | IP Loggad Citera primus

Tack så mycket för jättebra svar!  Va fort det gick att få svar! Jag är inte så van vid det här med att prata över en dator! Det var ju jättebra! Det var min tränare (som också finns jättelångt bort) som tipsade mig om sporrar för att min häst var väldigt skänkeldöv när jag köpte honom. Han är mycket bättre nu, men istället för att bråka många gånger utan sporrar så kan jag först ge honom chansen att gå undan för skänkel utan sporren, men om han inte lyssnar då så lägger jag till sporren istället för att fortsätta att nöta utan! Oj det blev en lång mening!  Bara jag får dom att sitta på plats så lovar jag att använda dom med förstånd! Finns det alltså ingen extra-rem som man kan dra under foten?

Tillbaka till Toppen Se primus's Profil Sök efter andra inlägg av primus
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 25 Februari 2006 kl 19:09 | IP Loggad Citera robert

Jo det finns 100 trix tror jag. Men tveksamt om någon är så bra. Jag misstänker att dina boots inte är så bra för sporren eftersom den åker ner under hälen.

__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 22 Mars 2006 kl 19:42 | IP Loggad Citera Oldtimer

Det kanska kan fungera lite bättre om du på sporren monterar en rem som går under sulan på dina boots, alldeles framför klacken. Passa till längden så att den sitter tight. Denna rem monteras innanför den rätta sporremmen och kan tillverkas av läder, råhud,eller nåt annat material man finner lämpligt ( den kommer ju inte att synas mycket). Har själv monterat såna på mina "söndagssporrar med jingle-bobs" och jag använde en tunn råhudsrem som jag tvinnade. Funkar bra.  Du kan också limma o spika fast en bit läder på klacken som sporren kan vila på. Snacka med en skomakare så grejar dom det lätt

Redigerad av Oldtimer den 22 Mars 2006 kl 19:44


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.