Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Tömkörning Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Micare
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 10 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 11 Februari 2006 kl 12:33 | IP Loggad Citera Micare

Lill hingsten i stallet på 1 år bråkar så förbåldat när han tömkörs.

Det går jättebra på bortvägen från stallet men när man vänder hemmåt flyger fan i honom och han bara (enligt honom) leker och har roligt....trasslar in sig i linorna, hoppar runt på bakbenen, vänder upp så han hela tiden står med huvudet mot den som tömkör...han gör allt förutom rätt

Vad ska man göra ?



__________________
Mvh Micare
Tillbaka till Toppen Se Micare's Profil Sök efter andra inlägg av Micare
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 11 Februari 2006 kl 17:36 | IP Loggad Citera Körven

 

 

 Låt bli det där,det är bättre att någon som kan gör det.

                                Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 11 Februari 2006 kl 19:43 | IP Loggad Citera Kiara

Körven har du ingen vänlig ton?

Micare, jag kan bara svar kort nu då vi har gäster. Ja du vet vem jag är, frågan är, är hästen  född 04 eller 05 om du är den jag tror så är hästen född 04, är hästen född 05 så ska du vänta ett tag och börja tömköra till hösten.

Är han född 04, backa ett steg jobba mer med mark träningen, du vet vad jag menar ut och led honom jobba med att få honom att lyda när du leder innan du går på med tömkörning, när du sen tömkör förste gången så är det bra om du har en medhjälpare som kan visa hästen vad du menar och leda hemåt.

Jag återkommer med mer i morgon…kan inte öppna din post från det forum jag flytt



__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
Micare
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 10 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 11 Februari 2006 kl 20:30 | IP Loggad Citera Micare

Jo jag är den du tror

Han är född -04!

Jag blev lite ställd när frågan om vad göra kom till mig först, men hade på känn att saker och ting har gått lite för fort...

Vad skulle jag göra utan dig ?



__________________
Mvh Micare
Tillbaka till Toppen Se Micare's Profil Sök efter andra inlägg av Micare
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 12 Februari 2006 kl 01:56 | IP Loggad Citera Körven

 

 

 Jo jag har en vänligare ton,men det är fullt i stallet.Du skulle bara veta hur många underbara hästarjag köpt för för noll o inget,pga av alla hästkunniga experter.Jag skulle aldrig haft ekonomiska möjligheter att köpa dom hästar jag har,om dom inte varit färdiga för slakt,pga av att ingen velat hantera dom.Sorgligt men sant

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 12 Februari 2006 kl 08:13 | IP Loggad Citera Kiara

Men är det inte bättre att använda ett forum till att lär ut hur och att man ska hantera hästar än att skrika att folk inte kan häst. Stora bockstäver brukar betyda skrik i ett forum du borde ha ont i halsen vid detta laget. Jag är INTE DÖV så du behöver inte SKRIKA. När det gäller Micare så kan hon hästhantering men vill ta all hjälp hon kan då hon stött på denna häst. Det är inte hon som har format den till en ohanterlig hingst utan det är ägaren.

Att var så duktig att man ber om hjälp det är väll inget man skriker åt, har du inget konkret att komma med så betvivlar jag att du själv kan fixa hästen.



Redigerad av Kiara den 12 Februari 2006 kl 12:03


__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 12 Februari 2006 kl 16:52 | IP Loggad Citera Körven

                          Hej surkarta..   

 Nej jag har inte ont i halsen,endast i fingrarna,pga av att jag skriver med stora bokstäver.Det där med hästhantering är en svår konst,när man tycker att man inget vet,då börjar man fatta.Sedan så kan det vara faligt att hantera unghästar,specielt hingstar.Det är bättre att få hjälp av någon som har erfarenhet,om man märker att det inte blir något resultat.Sedan kan både tränare och häst bli fördärvade.Att det skulle gå att läsa sig till hur man tränar en bråkig unghingst,det betvivlar jag i alla fall.Där av ett konkret svar "låt bli det".Puss på dig i alla fall

                             Häst experten Körven

                                    

                     

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 12 Februari 2006 kl 18:06 | IP Loggad Citera Kiara

Lite tips kan man ju ge så sover man ju bättre på kvällen. Hingst är svårt och tufft att ha i stallet få ingen annan än jag och i nödfall min man handskas med min hingst. Född 04 efter som jag vill ha kvar honom som hingst så vill jag inte att han ska lära sig hur stor och stark han är. Nu är han bara dryga 140 i mankhöjd men jag kan leda honom med vanligt grimskaft och jag litar till 99% att han följer mig han är dock ett djur så någon hundra procentare det kan han inte bli.

Jag kan nog vara mer rädd för ett grinigt sto än en väluppfostrad hingst, men ska man ha hingst då håller jag med dig då ska man veta vad man gör. Något halvdant funkar inte lika lite som det funkar med ett barn, klara regler och konsekvens är nödvändigt om man vill undvika våld för att klara sitt eget skinn.

Jag håller med dig har man en tvåårig hingst som man inte rår på så kastrera hur mycket hingstämne den än är så ska man kunna hålla den som hingst och ta emot ston utan att någon skadas.

Tyvärr så funkar inte metoder utan som du skrev man måste ha känslan hur duktig man än är så har man aldrig tidigare stött på den hästen och dom problemen så då krävs att man kan känna vad som behöver göras. Så vist är det svårt att skriva och förmedla men jag sover bättre om jag försökt. Kram från en grinig kärring



Redigerad av Kiara den 12 Februari 2006 kl 18:07


__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 12 Februari 2006 kl 19:43 | IP Loggad Citera Körven

 

 Man skall inte måla fan på väggen,och skena i väg.Ta det lungt,det går inte att fostra en livlig häst,på några månader.Dom brukar lugna sig när dom blir 3-4 år.Men tills dess käns det långt,jag vet inte hur många gånger jag tänkt,"det här klarar jag aldrig"eller bli så arg att jag tänkt skjuta hästen,om jag hittat nyckeln till vapenskåpet.Men så rätt va det är så lyder den och är jätte snäll,solen skiner och allt är frid och fröjd,tills nästa episod.Det är väll det som är tjusningen.

                                                 Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 12 Februari 2006 kl 20:16 | IP Loggad Citera Kiara

Avsaknad tid och tålamod det är väll det enklaste sättet att förstöra en häst



__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.