Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: Foderbokföring Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Mjau
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 107
Skickat: 09 Februari 2006 kl 12:10 | IP Loggad Citera Mjau

Hi! Hörde igår i stallet att en ny regel är på G. Stallägarna måste dokumentera varifrån fodret kommer som våra hästar äter. Någon som vet mer om detta och vad det innebär? Måste man i framtiden kolla in morotspåsen från ica för att dokumentera var moroten har vuxit upp?
Tillbaka till Toppen Se Mjau's Profil Sök efter andra inlägg av Mjau
 
Mjau
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 107
Skickat: 09 Februari 2006 kl 13:24 | IP Loggad Citera Mjau

När man tlar om trollen så står dom i farstun... Fick tidningen Häst&ryttare i brevlådan och där står så hä "Alla stall måste registreras. Alla som hanterar foder till livsmedelsproducerande djur ska nu vara registrerade hos jordbruksverket, enligt en ny EU-förordning om foderhygien. Hästägare känner kanske inte igen sig i beskrivningen, men eftersom en del hästar används till kött gäller lagen alla hästägare. Undantag gäller för stall där alla hästar har hästpass som säger att den hästen inte får användas som livsmedel" Jaha får väl vänja mig vid tanken att ingå i kedjan av livsmedelsproducenter då. Har ju alltid tänkt att min pålle skulle få vita vackra vingar och flyga till de gröna ängarna när det blir dags. Nu får man tänka om och se henne som korvskivor på grannens frukostmacka
Tillbaka till Toppen Se Mjau's Profil Sök efter andra inlägg av Mjau
 
-westerngirl-
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 06 April 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 130
Skickat: 09 Februari 2006 kl 17:09 | IP Loggad Citera -westerngirl-

menar du att man måste sälja sin häst som korvskivor!?

__________________
My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!
Tillbaka till Toppen Se -westerngirl-'s Profil Sök efter andra inlägg av -westerngirl-
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 09 Februari 2006 kl 17:13 | IP Loggad Citera Körven

 

 Nej för fan nu får det vara nokk mä skit från EU.

 Jag har gått med i Anarkistiska hästägarföreningen,snart får jag min väst med en hästsko med ett A i,det är en ovanligt tuff förening,ungufär som Hels Engels men för hästar.Då är man out lov,och skiter i byrokraterna,och deras påfund.

                          Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
guest
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 09 Februari 2006 kl 20:00 | IP Loggad Citera guest

Mjau skrev:
Hi! Hörde igår i stallet att en ny regel är på G. Stallägarna måste dokumentera varifrån fodret kommer som våra hästar äter. Någon som vet mer om detta och vad det innebär? Måste man i framtiden kolla in morotspåsen från ica för att dokumentera var moroten har vuxit upp?

Skönt att inte vara stallägare då! Bara hyresgäst! Innebär ju att är man bara hästägare utan att vara stallägare så är det ju inget att ivra upp sej över! Möjligen le lite överseende åt idiotiska påfund från storebror. Ska bli kul att se hur det kommer att fungera i praktiken! Min stallhyresvärd har ett hett temperament så jag tror inte han blir glad!  

Tillbaka till Toppen Se guest's Profil Sök efter andra inlägg av guest
 
Mjau
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 107
Skickat: 10 Februari 2006 kl 08:39 | IP Loggad Citera Mjau

Körven skrev:

 

 Nej för fan nu får det vara nokk mä skit från EU.

 Jag har gått med i Anarkistiska hästägarföreningen,snart får jag min väst med en hästsko med ett A i,det är en ovanligt tuff förening,ungufär som Hels Engels men för hästar.Då är man out lov,och skiter i byrokraterna,och deras påfund.

                          Körven

Kan du fixa en sån där väst till mig oxå?? Förresten ta en till brorsan oxå det är hans stall jag står i!
Tillbaka till Toppen Se Mjau's Profil Sök efter andra inlägg av Mjau
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 10 Februari 2006 kl 08:58 | IP Loggad Citera Kiara

Det är enkelt fixat om dom kräver dokumentation så se till att alla hästar i stallet får en anteckning i passet att dom inte får gå till livsmedel. Prat med era veterinär om saken…jag har eget hö tar 20 rundbalar och hur ska jag kunna dokumentera deras kvalité.

Hur många här har tänkt äta sina hästar jag tänker rida och köra mina
Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 10 Februari 2006 kl 09:42 | IP Loggad Citera butterfly

Jag har läst i tidningen Hästfocus om foderhygien. Man tolkar ju saker på olika sätt. Där står det!!! Även den som producerar foder för eget bruk ska registreras. Som jag tolkar det ska alla som har med foder att göra registrera sig på en SAM- blankett som finns hos jordbruksverket. Man kan ju gå in på deras hemsida(SJV:shemsida) och försöka förstå vad de menar.Det står vidare. Att Det handlar om att ta ansvar för god foderhygien vid skörd, hantering och lagring  samt att föra journal över händelser och åtgärder. 

GÄLLER ÄVEN HÄSTSTALL Foderhygien handlar inte bara om produktion utan även om utfodring. Det vill säga att den som köper och utfodrar livsmedelsproducerande djur berörs ochså.

Det räcker med att det finns en häst med pass som tillåter att den ingår i livsmedelskällan så ska ochså anläggningen vara registrerad.

Undrar vad som händer om man skiter i allt i hop BÖTER?? eller VAD??

Men man kan ju även söka tillstånd att själv få begrava sin häst. När den dagen kommer. Undrar om man då slipper att vara registrerad.

Men det här är väl bara början, undrar när de kommer på att vi ska betala skatt som tidigare hundskatt fanns. Det blir väl fint med koppel Och en medaljong runt halsen på hästen.!!!!

Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 10 Februari 2006 kl 09:52 | IP Loggad Citera Kiara

Passen tycker jag är bra men vad detta ska var bra för det begriper jag inte. Men en liten medaljong skulle ju vara tjusig

Jag ger mina hästar potatis skal (utan groddar för dom är giftiga) undra om man ska skriva ner potatis sort också. Kan inte byråkraterna ägna sig åt något vättigt i stället. När det gäller böter så får man först vite och sen får man väll spruta sina hästar med något så dom inte kan gå till livsmedel, för det ska dom ju ändå inte göra. Jag har ju bara tre hästar i stallet så för mig är det lösbart. Lite knepigt om två år då jag förhoppningsvis får ett föl men den ska ju säljas så man får hoppas att ingen märker något

 

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
Mjau
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 107
Skickat: 10 Februari 2006 kl 10:07 | IP Loggad Citera Mjau

Men det som hästarna är sprutade med innan passen infördes hur har dom tänkt med det? Om dom har tänkt. Att det så småning om blir skatt på hästar var den första tanke som slog mig när passen började diskuteras, kanske det dröjer något år för att inte vi ska förstå baktanken med passen men det kan säkert inbringa en nätt summa för staten i framtiden. Kanske man kan få lägre skatt om man föder upp sina hästar som kravmärkta, istället för medalj kanske det kan brännas in i skinkn så alla kan se hur duktig man är. Nä nog med ironi nu, det borde väl finnas viktigare saker ur hästarnas synvinkel att dokumentera var deras lunch har vuxit. Så många som knappt får något att äta eller missköts på annat sätt. Om EU har så gott om sysslolösa lönetagare vore det väl bättre att lägga energin där. 
Tillbaka till Toppen Se Mjau's Profil Sök efter andra inlägg av Mjau
 

Sida av 4 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3430 sekunder.