Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Ekonomi
 Westernridning Diskussionsforum : Ekonomi
Rubrik Ämne: Häspassets förbannelse Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
carwes
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 03 April 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 11
Skickat: 24 Januari 2006 kl 12:32 | IP Loggad Citera carwes

Jag blir så trött. Flera av mina vänner har valt bort sina hästars härstamning i sina hästpass på grund av att de får betala tre gånger mer för att få in detta i passet.

Hur ska detta gagna eventuellt avelsarbete och prestations dokumentation? Grannens sto som har full stam och betäckningrapport har i sitt pass okänd stam. Hennes föl får inte heller stam trots att pappan är visad och godkänd.

Jag kan bara inte förstå varför? SH tar 400:- för föl. 900:- för åringar, 1200:- för två år och äldre. Vi har inte en chans att påverka ålderskostnaden i detta läge. Sedan kan jag förstå om det skulle bli dyrare ju äldre hästen blir, elltså ett straff för att man inte skaffar pass efter födda föl. 

Min fölis kostar 400:- att få pass till, jag skickade exakt samma handlingar som jag gjorde när hennes mamma skulle skaffa sitt men det kostade mig 1200:-. Vari ligger den ökade och försvarbara kostnaden där emellan?

NÅGON som vet?

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 24 Januari 2006 kl 13:33 | IP Loggad Citera Körven

 

 Jag tror att ingen vet nånting det är bara byråkrater som sitter med en massa skit,som ingen är behjälpt med.Det har visst kommit något nytt nu,en foderhanterings raport som skall fyllas i,till vems nytta då?? Staten och EU har visst sattsat 15 miljoner på häst sektorn.Bäst vore om dom gav fan i hästsektorn,överhuvud taget,så slipper man en massa skit och onödiga utgifter.Ammen

                    Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 24 Januari 2006 kl 15:50 | IP Loggad Citera vaquero

carwes skrev:

Hur ska detta gagna eventuellt avelsarbete och prestations dokumentation? Grannens sto som har full stam och betäckningrapport har i sitt pass okänd stam. Hennes föl får inte heller stam trots att pappan är visad och godkänd. NÅGON som vet?

Men är man intresserad av avel och har bra hästmaterial så får man väl ta den extra kostnaden och är man inte intresserad, ja då gör man som din granne. Det är ju inga fantasibelopp det är frågan om, en skitsumma egentligen, utsl*get på ett antal unghästar som man kan producera. Ibland är människan DUMSNÅL !

 Fast det är klart, en miljon hit och en miljon dit, det blir snabbt stora pengar det !

 



Redigerad av vaquero den 24 Januari 2006 kl 15:51
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
carwes
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 03 April 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 11
Skickat: 25 Januari 2006 kl 08:37 | IP Loggad Citera carwes

Det blir väldigt mycket pengar om man har många hästar. 1200 per vuxen häst med stam som ska ha pass.

Jag är stolt över min hästs stamtavla och klart jag vill ha med den!

Och blir inte värdet på hästen lägre utam stam? Inte vet jag hur rika mäniskor känner sig men jag har fullt upp med att få det att gå runt med mina 4 hästar. 4800 för hästpassen jämfört med 1600 är inte dumsnål tycker jag. Nån fler?

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 25 Januari 2006 kl 17:02 | IP Loggad Citera vaquero

Vad jag menar är att man är dumsnål, om man har en häst med bra stam om man vill avla på, om man inte tar kostnaden för ett hästpass med komplett stamtavla, för det kommer ju att påverka värdet på en unghäst man föder upp. Sen är det ju inte mycket man kan göra åt all idiotiska bestämmelser som dyvlas på en.

Det är klart att det är en skillnad mellan att betala 1600:- i st för 4800:- och jag har inte kallat dej dumsnål, det var bara en filosofisk betraktelse i största allmänhet, så ta det inte personligt för allt i världen.

En annan tanke blir i alla fall, varför ha 4 hästar om ekonomin inte tillåter att det blir en slant över?  

Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 26 Januari 2006 kl 16:55 | IP Loggad Citera Körven

vaquero skrev:

En annan tanke blir i alla fall, varför ha 4 hästar om ekonomin inte tillåter att det blir en slant över?  

Jag tycker att frågan är lite felstäld,varför ha häst överhuvudtaget???Det är så att hästar och ekonomi är två motpoler,det är inte många som får hästarna att vara självbärande ur ekonomisk synvinkel.Förr sa man "att slita häst" nu är det "att slita hästägare".

                           Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 26 Januari 2006 kl 18:17 | IP Loggad Citera vaquero

Att vara hästägare innebär att man i alla fall har säkra utgifter  och det känns ju nästan som en tröst, för tittar man på dom som är rika som f*n så har dom ett rent hel**te med att få sina miljoner eller miljarder att växa, och det är ju samma grej som i ett ekorrhjul, fast lite värre ( men med guldkant förstås,) och så har dom ju avlönat folk som mockar hästskiten ur stallet.)

Fast å andra sidan finns det ju ett ordspråk som säger: Det är bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk. Ja, nåt i den stilen i alla fall....

Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
Joe
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 27 Januari 2006 kl 15:06 | IP Loggad Citera Joe

Sverige har haft dispens sedan 2002, har jag för mig, på att införa hästpass till hästarna. Att gnälla över att det är dyrare för 2 åringar just nu känns lite löjligt. Var ute i bättre tid istället.

Från SH:s webbplats:

"Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening."

 

Däremot är ni helt otroligt fel ute när ni klandrar SH för ASVH:s (utfärdar pass till bla halvblod) kostnader. Ett hästpass som SH utfärdar, enbart till vissa raser, kostar 400 kr.

Tillbaka till Toppen Se Joe's Profil Sök efter andra inlägg av Joe
 
carwes
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 28 Januari 2006 kl 20:26 | IP Loggad Citera carwes

Läste någonstans att hästägarna bara skulle bara belastas med den faktiska kostnaden det skulle innebära att GÖRA passen. Vart tod det vägen?

OCH varför kostar det i mer att göra ett pass till en tvååring jämfört med föl?!

Eller till ett halvblod jämfört med en shettis?

När min häst var två år 1993 fanns inte pratet om hästpass. Var väl inte med i EU heller vad jag vet.. Då var inte passet hästens Id handling. Då hade hon sin stam utan extra kostnad. DET är det jag tycker är orättvist.

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 29 Januari 2006 kl 18:22 | IP Loggad Citera vaquero

Men nu är det ju bara att bita i det sura äpplet o betala vad det kostar, saken blir ju inte bättre av att man ältar nåt som man tycker är fel, men som man inte kan påverka.

Man kan ju strunta i att skaffa hästpass också, den billigaste och enklaste varianten! Alldeles gratis och man slipper sitta och vara inåtvänd och grubblande, varför, varför, varför.....

Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.