Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Stökig resenär Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Maria
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 11 Februari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 32
Skickat: 09 Januari 2006 kl 15:26 | IP Loggad Citera Maria

Min häst har skaffat en dålig ovana att stöka mycket i trailern. Han går in hur lätt som helst så det handlar inte om rädsla eller obehag, mer om att han blir uttråkad snabbt (tror jag). När jag kör relativt snabbt står han still och reser bra men så fort jag släpper på gasen för att sakta ner eller kör långsamt sparkar han och skrapar med framhoven. Jag har provat att köra på olika sätt, oerhört försiktigt med minst möjliga inbromsning ifall det skulle komma av att han tycker det är obehagligt att sakta ner, då blir han ännu värre... Har även provat att bromsa hårdare (fortfarande mjukt skulle nog många tycka iof, är försiktig när det gäller hästen) och då behöver han ju alla benen att stå på men så fort jag släpper bromsen stökar han igen. Han blir svettig och stressad av detta, så även jag, och ibland tror jag trailern ska gå i bitar. Eftersom han går in lika glatt varje gång har jag svårt att tro att det kommer av rädsla, jag tror helt enkelt han har dåligt tålamod. Det blir inte bättre med tiden heller, vi reser minst en gång i veckan och det blir snarare värre. Han har tillgång till hö, ljus trailer, lagom varmt täcke osv. Vi reser oftast till "kul" grejer. Han är snart 5 år och har annars en jättefin karaktär, blir inte lätt nervös. Jag vill gärna ha tips hur man kan vänja av med detta beteende! Har fått tips att knyta fast ett snöre med en liten sten hängande i en bit upp på hans ben, då slår stenen honom på benet när han skrapar. Detta tips är inte mitt första hands val att prova... har någon bättre försl*g?

mvh Maria
Tillbaka till Toppen Se Maria's Profil Sök efter andra inlägg av Maria
 
Soffi
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 09 Januari 2006 kl 18:15 | IP Loggad Citera Soffi

Har hört att någon monterat en blank "plåt" som en spegel åt hästen i transporten, och att det funkat.  
Tillbaka till Toppen Se Soffi's Profil Sök efter andra inlägg av Soffi
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 09 Januari 2006 kl 19:30 | IP Loggad Citera horselife

Jamen det kanske skulle kunna funka med en plåt som funkar som spegel!!! Jag hade en stor hästaffisch i stallet en gång när en av hästarna stod ensam en tid och hon blev faktiskt lugn av det...

Till Maria. Jag känner igen det där med att stå å sparka med frambenet.  Min ä precis lika dan. Med den skillnaden att han blir lugnare om jag kör sakta. Kunda jag ligga i 50 hela tiden skulle han troligen stå still. Men det är svårt med dagens trafikrytm. Jag testade ett tag att liksom "nappt" till på bromsen så det blev ett lite miniryck så snart han började bråka, det hjälper en stund - 5 minuter kanske, sen är han igång igen. Jag har tyvärr inget tips på hur man kan få bort det- skulle behöva ett själv.  Kanske man skulle prova det där med spegelplåt...



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 10 Januari 2006 kl 11:08 | IP Loggad Citera Körven

 

 Jag tror att det är obotligt,om man inte tar till drastiska åtgärder.Men då botar man inte utan förhindrar betendet.Jag fick ett tips en gång,kör i 110 Km/h så har den fullt upp med att hålla balansen,visst hästen stog still.Man kan prova med att ha övre lämmen öppen eller stängd,bomull i öronen(på hästen).Det blir som apotekaren som gav kärringen avförningspiller mot hosta,hjälpte det?Ja nu står hon och håller sig i staketet och vågar inte hosta,för då skiter hon ner sig

                      Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Maria
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 11 Februari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 32
Skickat: 10 Januari 2006 kl 11:21 | IP Loggad Citera Maria


Jo viss funkar det att köra så han har fullt upp med att hålla balansen men jag vill ju inte att han blir avskräckt från att åka. Plåt tipset kanske är värt att prova, de få gånger han har rest i 2-hästars släp med sällskap har varit bättre. Annars får jag nog satsa på bomull, fast i mina öron .
Jag skulle gärna vilja tillrättavisa honom när han sätter igång men det är ju lite besvärligt inifrån bilen, därav kom tipset med stenen på benen. Någon som har snillrika ideer?

Maria
Tillbaka till Toppen Se Maria's Profil Sök efter andra inlägg av Maria
 
-westerngirl-
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Januari 2006 kl 22:25 | IP Loggad Citera -westerngirl-

låt någon annan köra och gör det du vill: tillrättavisa honom själv. alltså stå i transporten inte på motorvägen kanske men på en liten grusväg. Jag har aldrig provat men jag  vet andra som provat med goda resultat. lycka till!
Tillbaka till Toppen Se -westerngirl-'s Profil Sök efter andra inlägg av -westerngirl-
 
Maria
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 11 Februari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 32
Skickat: 24 Januari 2006 kl 11:19 | IP Loggad Citera Maria

Igår provade jag att ge lugnande medel, Calmitan, för att se om det kan få honom att resa lugnare. Samma dos som gör min tränares häst väldigt lugn hade INGEN verkan på min... han stökade värre än vanligt. Jag har fått tips att binda ihop frambenen eller ett framben med det andra bakbenet. Då kan han sannerligen inte stöka men jag är rädd att han får panik. Har någon testat detta och hur gick det?? Man ska visst kunna köpa speciella band eller remmar för detta, vet någon vart det finns att köpa?
Jag måste säga att detta inte är något jag skulle övervägt för några månader sen men jag vill ha en häst man kan resa med och som det är nu blir det inte många fler resor

Maria
Tillbaka till Toppen Se Maria's Profil Sök efter andra inlägg av Maria
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 24 Januari 2006 kl 13:20 | IP Loggad Citera Körven

 

 Nej för f-n låt bli det där,ju mindre skit desto bättre.Har du prövat med bommul??? eller lämmen ??? även stängt huvudlag.Hur är du själv,i dit uppträdande,det har en viss betydelse det också.Du skall vara som jag är stor å trygg å grann och inge ett förtroende fullt intryck på både folk och fä.

                   Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Maria
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 11 Februari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 32
Skickat: 24 Januari 2006 kl 13:55 | IP Loggad Citera Maria

Jag har prövat öppen eller stäng läm, inte bomull dock. Jag är iof väldigt liten men uppträder då stort och tryggt med hästen, grann är väl tveksamt... Tro mig, jag skulle inte kunnat drömma om att överväga dessa alternativ tidigare men något måste göras annars får vi sluta resa. De som jag har berättat om problemen för resonerar som du men efter att jag har tagit med dem på en tur förstår de att jag ens tänker i de här banorna. Grejen är att han går in jättelugnt och verkar inte alls hysa rädsla för trailern. Problemen börjar först efter 5-10 minuter och alltid när jag släpper gasen eller bromsar. Jag kör ytterst försiktigt så det tyder verkligen på att han tycker det är ensamt eller tråkigt. Ibland känns det som hela trailern ska gå i bitar och bilen gungar. Det är ju helt klart inte bra för honom så om jag inte kan få bukt med det måste vi nog stanna hemma i fortsättningen.

Maria
Tillbaka till Toppen Se Maria's Profil Sök efter andra inlägg av Maria
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 24 Januari 2006 kl 15:56 | IP Loggad Citera vaquero

Prova med att flytta mellanväggen en bit baktill så att han får chansen att stå brett med bakbenen, tussar i öronen och bakluckan helt stängd. Å andra sidan, om han för lite oväsen men inte förstör trailern eller skadar sej själv, vad gör det om han rumsterar lite ?

Du får ta en bomullstuss  i öronen du också, lägg in en prilla Ettan under överläppen så har du något annat att tänka på under färden, men undvik lugnande medel om du ska köra själv!



Redigerad av vaquero den 24 Januari 2006 kl 15:59
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4219 sekunder.