Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Quarterhästar Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Loppan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 02 Oktober 2005 kl 19:43 | IP Loggad Citera Loppan

Hej hopp.. Jag funderar på att skaffa en quarter men  dom  är ju skitdyra..

Jag undrar också om det är så att reininghästar oftare är dyrare än tex plesure och roping hästar.. Och i så fall varför??

Just nu rider jag på min Nordsvenska travis men jag komer inte så långt på honom eftersom jag vill sattsa på reining lr nån av kogrenarna....

Är det någon där ute som vet om det finns billigare pollar? Den bör vara inriden men inte nödvändigtvis utbildad.

 

Tillbaka till Toppen Se Loppan's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan
 
-westerngirl-
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 06 April 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 130
Skickat: 04 Oktober 2005 kl 20:09 | IP Loggad Citera -westerngirl-

du kan ju köpa en bland ras. eller en arab eller paint det finns många val



__________________
My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!
Tillbaka till Toppen Se -westerngirl-'s Profil Sök efter andra inlägg av -westerngirl-
 
Malin
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 02 December 2005 kl 09:24 | IP Loggad Citera Malin

Tror att det om några år kommer att finnas billiga "fritids-quarters" att köpa även i sverige. Snälla hästar som inte har talang för att komma någon vart på tävlingsbanorna. Är det en tävlingshäst du vill ha är mitt råd att du antingen väntar och sparar pengar alternativt tar ett lån för som med allt annat, du får vad du betalar för!

Lycka till!

Malin

Tillbaka till Toppen Se Malin's Profil Sök efter andra inlägg av Malin
 
Peter
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 105
Skickat: 03 December 2005 kl 23:26 | IP Loggad Citera Peter

Det finns redan billiga Quarters till bra pris.. ,Köp en Paint Breedingstock! dom är billiga´, mycket häst för pengarna om du vill ha en bra "Quarter" till billiga pengar! Nackdelen är att du blir ganska begränsad om du skall tävla. Har du inte tävling som mål är det ett ypperligt val, funkar även att tävla med om du startar i WRAS tävlingar..

MVH// Peter



__________________
Erfarenhet är summan av dina misstag.
Tillbaka till Toppen Se Peter's Profil Sök efter andra inlägg av Peter
 
Loppan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 03 December 2005 kl 23:42 | IP Loggad Citera Loppan

ja varför är det så? Att man inte får tävla i vissa klasser med dom??

 

Tillbaka till Toppen Se Loppan's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan
 
Peter
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 105
Skickat: 04 December 2005 kl 01:00 | IP Loggad Citera Peter

Svar till hästmäniska.
Eftersom du skickade ett mail till mig utan att ha en mailadress svarar jag här.
Du skrev att Paint breedingstock kan vara 50 % fullblod och inte få klassas som Quarter!

Stämmer! Du borde oxå veta att Quarter Appendix kan vara 50 % fullblod och klassas upp till Quarter om dom presterar tillräckligt med poäng på tävling!!!

Vad jag menade med Breedingstock Quarter som häst är följande...

Du kan ha två rena blodslinjer Quarter som får en avkomma med för mycket vitt, som då blir klassad Paint.....
Du språngar denna avkomma med en godkänd Quarter, resultatet kommer i de flesta fall bli en häst utan vita markeringar...... Denna avkomma kan aldríg klassas som Quarter, utan blir klassad som Paint breedingstock .

Du kan också språnga en Quarter med en Paint som har mycket fullbod i sig , som blir enfärgad och blir klassad Paint Breedingstock!

Det jag menade i mitt förra inlägg var sådeles....
Om du "letar" efter en billigare Quarter, så kan du hitta sådana med rena Quaterlinjer till ett hyfsat pris, p.g.a att dom blir klassade som Breedingstock. Självklart finns det  Breedingstock med 50% fullblod i ådrorna, man måste titta bakåt i stammtavlorna.

Skillnaden med att "tävla" Breedingstock utanför WRAS är uppdelningen i raser som gör att det finns inte så många Breedingstock att möta utanför WRAS anslutna tävlingar.


Det är konstiga regler....... Själv har en 1 åring med rena Quarter linjer med  mycket vitt på bakbenen. Denna  häst är godkänd som både Quarter och Paint!!

Hmmmm   vet inte om jag krånglade till frågan?...... Fråga i såfall så skall jag försöka svara....





 



Redigerad av Peter den 04 December 2005 kl 01:14


__________________
Erfarenhet är summan av dina misstag.
Tillbaka till Toppen Se Peter's Profil Sök efter andra inlägg av Peter
 
Loppan
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 04 December 2005 kl 11:45 | IP Loggad Citera Loppan

Ja det va lite krongligt

Du har väll två pollar??

Du får gärna förklara lättare :

 

Tillbaka till Toppen Se Loppan's Profil Sök efter andra inlägg av Loppan
 
Motvalls
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 Januari 2006 kl 12:01 | IP Loggad Citera Motvalls

Hur kan en Paint Breedingstock bli en quarter?

När det gäller två Quartrar som får ett föl med "för mycket vitt" så är det numera så att dom alltid blir Quarterar ändå

Vilket innebär att korsar du denna quarterhäst(med för mycket vitt på sig) med en quarter så får du en quarter igen. Korsar du en quarter och ett fullblod så får du en Appendix Quarter som kan bli fullvärdig quarter om han/hon får ihop 10 AQHA poäng.

Det vi har kunnat se är att Paintföreningen också valt att registrera dom som paint vilket resulterar i att en del hästar är dubbelregistrerade. Jag är inte helt säker men jag tror inte att det går längre, jag tror att paintföreningen säger att det måste finnas paint i dom för att kunna reggas som paint.

Paint Breedingstock får du om du korsar två paintar och inte får tillräckligt med vitt på avkomman eller om du korsar en Paint och en Quarter (Som för övrigt aldrig kan bli en quarter) som inte heller får tillräckligt med vitt.

Paint föreningen anordnar flera tävlingar per år för bredingstock registrerade paints.

Motvalls

Tillbaka till Toppen Se Motvalls's Profil Sök efter andra inlägg av Motvalls
 
Peter
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 Januari 2006 kl 14:00 | IP Loggad Citera Peter

Motvalls skrev:

Hur kan en Paint Breedingstock bli en quarter?


Nej det är just det jag skriver... Jag skriver "Quarter" Inom "" För att det kan vara rena Quarter linjer men klassas ändå som Pain breedingstock

Tillbaka till Toppen Se Peter's Profil Sök efter andra inlägg av Peter
 
motvalls
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 Januari 2006 kl 19:29 | IP Loggad Citera motvalls

Men det är väl ändå så att för att bli en Paint Breedingstock så måste någon av föräldrarna vara registrerad paint, vilket betyder att det inte finns rena quarterlinjer på båda sidor.

Om det bara är rena quarter linjer som du skriver, vilket borde betyda två quarterföräldrar och då kan det inte bli en Paint Breedingstock,  utan det blir en Quarter.

Jag förstår din tanke med mycket quarter i stammen men man måste nog ändå skilja på det där. För att få en paint breedingstock måste du ha minst en paint som förälder, vill du ha en quarter måste du ha två quarterföräldrar som har två quarterföräldrar som har två......

Motvalls

Tillbaka till Toppen Se motvalls's Profil Sök efter andra inlägg av motvalls
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,4531 sekunder.