Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: grus i vita linjen!!!! (hoven) Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
carwes
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 31 Augusti 2005 kl 10:32 | IP Loggad Citera carwes

Jag blir tokig! Har börjat få hålväggar här och där på hästarna. Börjar med lite intrampat grus vid vita linjen. Snabbt har det utvecklats till en större ränna och mjukdelen a på hoven böjer sig innåt.

Har aldrig haft detta förut. Nu verkar det vara lite på alla fyra hästarna! VAD beror det på? Någon som vet? Kan man göra något för att hindra utvecklingen?

Jag har skurit ner den hårda hovväggen lite eftersom det annars blir mjukdelen som ger vika. är också lättare att hålla efter då.

HJÄLP!!

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
ÅsaS
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 22 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 77
Skickat: 31 Augusti 2005 kl 10:42 | IP Loggad Citera ÅsaS

Hej jag tycker att du ska ta kontakt med din hovsl*gare eller en hovverkare. ( harmoneyhorse )

Åsa



__________________
varje dag = en ny dag för lärdom
Tillbaka till Toppen Se ÅsaS's Profil Sök efter andra inlägg av ÅsaS
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 31 Augusti 2005 kl 12:50 | IP Loggad Citera Körven

 

                             Hej

 Utan att sett hoven är det omöjligt att säga vad det är,men det verkar som det är svamp infektion i lamellranden(white line disease).Tvätta med joddsprit och ha på kopparsulfat(blåsten) Är det stor skada så är det bäst att anlita proffs.Det finns två typer av svamp en som trivs i syre och en som trivs i syre fattig miljö.Svampen finns naturligt i miljön,men kan vara koncentrerad till stall och hästhagar,där den kan smitta.

                            Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
svicken
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 31 Augusti 2005 kl 12:57 | IP Loggad Citera svicken

droppa på australiensk teethree oil. då försvinner det. var noga med att få bort allt upplöst horn så att syret tar sig dit.
Tillbaka till Toppen Se svicken's Profil Sök efter andra inlägg av svicken
 
Kicki
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 37
Skickat: 31 Augusti 2005 kl 14:36 | IP Loggad Citera Kicki

White line deases eller bärrandsröta! De verkar som att du har samma problem som jag. Hade de aldrig förut och så en dag plötsligt - på alla hästarna. Och de kommer fort. Är man glad ena vecka för man har en "ren" hov, så ge dej fan på att de finns där nästa vecka. De finns lika många ider om vad man ska göra åt de som människor, men jag kör med virkon S (finns på granngården) och kopparsulfat. Bägge är mycket bakterie dödande. Vore kul att få höra om du får bukt på de. Jag har kämpat i snart ett år och ser inget slut.. 
Tillbaka till Toppen Se Kicki's Profil Sök efter andra inlägg av Kicki
 
carwes
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 05 September 2005 kl 12:29 | IP Loggad Citera carwes

Jag har letat på internet efter bärrandsröta och det finns nästan inga träffar. Det ska ju vara ganska vanligt... (white line disease på engelska finns det dock en del om.) Hovsl*garna har väldigt varierande åsikter om behandling tycker jag.

Efter läsning och grubblerier tror jag på baktriedödande i kombination med tjärdrev inkluderat en massa dagligt piller jobb. (nackdel att tjäran är svart då man inte kan se så bra där man behandlat)

Verkar som föl och unghästar är lite mer mottagliga.

HEMSKT att höra att kicki haft problemet länge och envisas med att vara kvar. (Kan man ha kvar hästarna i samma hagar. marken lär ju smitta om med bakterien...)

Jag har hjälp av min hovsl*gare men han får(!) inte komma varannan vecka. Har faktiskt inte råd! Så mellan de ändå täta besöken tar jag saken i egna händer.

Alla berörda av detta får GÄRNA svara med sina erfarenheter. Verkar som om det finna för lite kunskap om bärrandsröta tycker jag.

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
Kicki
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 05 September 2005 kl 20:47 | IP Loggad Citera Kicki

Jag har oxå letat info men hittade inte heller mycket. Jag fick problemet efter att jag köpte sand som jag har i ena lösdriften. Det är därifrån jag tror de kommer, eller hur kan de annars helt plötsligt dykt upp??? Och är det en bakterie? (har massa frågor) Jag gör rent hålen en gång i vackan och häller då i Virkonen. Blir hålen djupare än en cetimeter brukar jag ta i med hårdhanskarna och sköta om de varannan dag. Tror inte de är nån ide att ta ut hosl*garen för ofta. De gäller ju mest att hålla rent och de gör man ju själv lika bra som han. Jag har faktiskt mindre problem med unghästen än de övriga och nordsvensken har minst, de andra är quartrar. Var köper man tjärdrev? Låter som en bra ide, så man kan proppa igen hålen efter man gjort rent dem.

Tillbaka till Toppen Se Kicki's Profil Sök efter andra inlägg av Kicki
 
carwes
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 06 September 2005 kl 12:24 | IP Loggad Citera carwes

Tjärdrev är helt enkelt lin som man kletar in i tjära så det håller ihop. Har faktiskt inte provat det ännu men vad jag hört så ska det vara en gammal beprövad metod.

Jag har också fyllt gruslass i lösdriften och vid höhäcken. Trodde att det skulle vara bättre än lera. Önskar någon kunde forska mera om detta. Ligger inte veterinärhögskolan i Uppsala? Någon där kanske kunde skriva en avhandling om bärrandsröta, orsaker, behandling. (TIPS)

I mina trakter tyckr jag vart och varannat stall har nån häst som har mer eller mindre har uppskurna hovväggar. Hos mig började det med Q-åringen, senare upptäckte jag det på tvååringen och fölis med. Mamman har en liten hovspricka under vilken en liten hålvägg bildats. Hon kommer att få lite uppklippt vid nästa hovisbesök. Innan dess gör jag som du. Håller rent.

 

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
Kicki
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 37
Skickat: 06 September 2005 kl 20:28 | IP Loggad Citera Kicki

Men vart kan jag köpa tjärdrev? Har för mej att de fanns på granngården förut, men inte nu längre. Har även märkt att alla de känner som fått bärandsröta har nyligen innan fått föl. Men kan de ha nån koppling?
Tillbaka till Toppen Se Kicki's Profil Sök efter andra inlägg av Kicki
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 07 September 2005 kl 11:35 | IP Loggad Citera Körven

 

 Tjärdrev går nog inte att köpa(inte än) Det är lin som doppats i trätjära.Rörmockare andvände ju lin,lika så skeppsbyggare i dag vete tusan om det är så många fler som andvänder lin än häst folk.Man behöver inte ha lin,det går med bomull, fetvadd gasbinda mm.Att lin andvändes var att det var billigt och fanns överallt.

                                                 Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 

Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3750 sekunder.