Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Galoppträning Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Maja
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Juli 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 19
Skickat: 24 Juli 2005 kl 11:09 | IP Loggad Citera Maja

Har visserligen inte kommit så långt än men jag har funderat mycket på det.... Jag har en varmblodig travare som jag håller på att rida in, hon är jätteduktig, lugn och fin och verkar framförallt lättlärd. (5 år). Vi har skrittat och travat med stor framgång (tycker jag..) men nu undrar jag hur jag ska gå tillväga när det gäller galoppen. Jag läser ofta att markträningen är a & o att man först lär dom från backen och kan dom sen det så blir det inga problem i sadeln. Hur gör man då???? Vi har haft henne sen 1-åring och själv kört in henne så hon är tömkörd på "travarnas" vis (inte longerad med tömmarna runt runt om ni förstår hur jag menar..) Mina andra travare har jag "ridit" in i galoppen men det blir lätt rätt uppstressat innan dom förstår hur jag menar, många halvhalter, galoppskänkel och så ökar traven, halvhalt, galoppskänkel osv. och tillslut så fattar dom. Men som sagt var jag vill inte köra samma stil med denna flicka eftersom hon nu är så lugn och fin, travar riktigt sakta så att man kan sitta fint ner i traven. Tar tacksamt emot tips på hur jag ska gå tillväga för att få henne i galopp utan stress!

Redigerad av Maja den 24 Juli 2005 kl 11:11


__________________
Tänk positivt!
Tillbaka till Toppen Se Maja's Profil Sök efter andra inlägg av Maja
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 24 Juli 2005 kl 15:36 | IP Loggad Citera horselife

Om det blir helt utan stress vet jag ju inte ;-) men jag skulle i alla fall longera henne på riktigt lång lina , alternativt om du har en rundkorall eller kan gränsa av en hage tex. Lär henne galopp på stor volt utan ryttare på kommandoord. Då får hon hitta sin egen balans och lär sig hålla ordning på benen. Sen när du ska galoppera uppsuttet(om några veckor/månader)använder du galoppordet tillsammans med lätt galoppskänkel.  Brukar funka bäst så!

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Maja
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Juli 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 19
Skickat: 24 Juli 2005 kl 17:55 | IP Loggad Citera Maja

Jo, men hur får jag henne till att galopera då? Även om hon inte gått i travet så länge så smackar jag på henne så ökar hon traven och ökar och ökar...man får ju inte glömma bort att det en gång i tiden varit "fel" att galopera....

__________________
Tänk positivt!
Tillbaka till Toppen Se Maja's Profil Sök efter andra inlägg av Maja
 
Maja
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Juli 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 19
Skickat: 28 Juli 2005 kl 22:13 | IP Loggad Citera Maja

 Inga fler som har tips?....

__________________
Tänk positivt!
Tillbaka till Toppen Se Maja's Profil Sök efter andra inlägg av Maja
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 29 Juli 2005 kl 08:30 | IP Loggad Citera horselife

Jodå, du bara driver henne tills hon faller över i galopp.  Det är därför det är bättre om du har en roundpen eller en lagom stor hage. För som du säger kan det ju gå väldigt fort i traven innan galoppen kommer. Mest troligt kommer galoppen i hörnen om du tränar i fyrkantig hage.  Bara å smacka på, kanske behövs nåt att vifta med, spö eller rep... Beröm och bli helt passiv i din kropp för minsta lilla goloppsteg.   Det går, men en del travare är ju väldigt travsäkra å då är det förstås svårare och tar längre tid. Du får nog räkna med en viss stress även här - i början. Men målet är ju att hon ska förstå vad du menar och när hon blir trygg med galoppen så försvinnner/minskar stressen (kan säga att högre tempon är sävlig skritt alltid innehåller ett visst mått av stress - det är ju hormonbetingat.)

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Maja
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Juli 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 19
Skickat: 01 Augusti 2005 kl 18:35 | IP Loggad Citera Maja

horselife skrev:
Om det blir helt utan stress vet jag ju inte ;-) men jag skulle i alla fall longera henne på riktigt lång lina , alternativt om du har en rundkorall eller kan gränsa av en hage tex. Lär henne galopp på stor volt utan ryttare på kommandoord. Då får hon hitta sin egen balans och lär sig hålla ordning på benen. Sen när du ska galoppera uppsuttet(om några veckor/månader)använder du galoppordet tillsammans med lätt galoppskänkel.  Brukar funka bäst så!

en undran bara..låt säga att hon travar och jag manar på henne så att hon tar galopp och jag har bestämt mig för att komandoordet ska va ett pussljud, ska jag då pussa först när hon galopperar eller pussar jag tills hon gal.och sen slutar när hon gör rätt?



__________________
Tänk positivt!
Tillbaka till Toppen Se Maja's Profil Sök efter andra inlägg av Maja
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 02 Augusti 2005 kl 06:36 | IP Loggad Citera horselife

Pussar tills hon börjar galoppera. Sen slutar du. Be bara om galopp  nåt enstaka steg till en början. När du fått henne i galopp första gången  några enstaka steg, bryt av beröm och låt henne får ledigt. Det blir hennes "beröm". Det är säkert jobbigt för henne - både att inte förstå vad du menara, att trava jättefort på volt och att  - slutligen få till de där första galoppstegen. Heja på!



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Maja
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Juli 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 19
Skickat: 11 Augusti 2005 kl 16:13 | IP Loggad Citera Maja

Tack för era svar! Nu när vi ändå pratar om longering så har jag en undran till....Det är så här att min flicka har alltid fått fnatt med jämna mellanrum när vi longerade henne tidigare (när vi höll på med inkörning osv)travar jättefin och så helt plötsligt kastar hon sig rakt upp i luften och skakar på hela kroppen, ner med huvudet och rusar i väg!!! Då var hon ca 1,5 år sedan har vi ju inte longerat henne sen hon var "färdig". Nu tänkte jag att jag skulle börja med longering och sedan beroende på hur det går övergå till tömkörning men döm om min förvåning...hon gör fortfarande likadant!!! Är det tristess? Kommer visserligen efter bara någon minut...Så, vad göra? Låtsas som ingenting, hoppas på att det går över. "banna" henne, försöka lugna ner henne?? Tacksam för tips!



__________________
Tänk positivt!
Tillbaka till Toppen Se Maja's Profil Sök efter andra inlägg av Maja
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 Augusti 2005 kl 19:31 | IP Loggad Citera horselife

Låta henne hållas å bara mana på framåt är mitt tips!

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 11 Augusti 2005 kl 22:02 | IP Loggad Citera soffi

Jag har ett 3-årigt varmblod som jag håller på att rida in. Började i februari. Jag jobbar på i rundcorall som Horselift beskrivit. Nu var det i och för sig ett tag sen för det har fungerat ganska bra med fattningen de korta snuttar jag galopperat ute. Men nu har det gått sämre ett tag även om hon gjorde 2 fina övergångar från samlad trav till galopp igår på ridbanan. Men det var undantag för hon brukar bli sur och protestera när jag vill ha henne i galopp det lilla jag rider på bana.

Har bestämt mig för att gå tillbaks och träna galoppfattning utan ryttare på ordkommando i rundcorallen igen. Så ikväll har jag gjort det. Jag säger galopp när hon travar och viftar med rep snett bakom henne. Så fort hon fattat galopp så berömmer jag och hon får sakta av och får beröm + morot. Det funkade jättebra. Det går nog lika bra med klappar eller kliande och vila en stund, något som hästen gillar. Har blivit inspirerad av videon: Motivera din häst med Ellen Ofstad.

 

Jag jobbade ungefär lika innan i rundcorallen, fast jag avbröt inte när hon gjorde rätt på en gång. Sen kommer jag att låta henne galoppera lite längre och längre ju bättre det går innan jag säger "rätt" och låter henne få sin godbit. Och sen när det sitter även från ryggen så upphör jag med godbiten för då har vanan tagit överhand. Och det räcker med beröm.

  Ett roligt sätt för både mig och hästen att träna på.

Men det har även gått vilt till i full galopp och sparkar bakut och så har hon gått omkull, men då har jag stått passiv och försökt lugna henne med rösten och till slut har hon valt att galoppera lite mer sansat.

Lycka till !!

 



Redigerad av soffi den 11 Augusti 2005 kl 22:04
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3438 sekunder.