Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: TexTan sadlar Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
svicken
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 08 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 22 Juli 2005 kl 23:19 | IP Loggad Citera svicken

Kikar efter nåt bättre än min halvsyntetare från BH. Kollar lite på en nedsatt TexTan hos Berga's. Hur är dom i kvalitet och hur är bomen formad på dom? Har sökt lite på nätet om denna men den finns inte längre tydligen. Utgått eller nåt. Det är en barrelracer är jag dum om jag skaffar en sån? Jag har skickat in foto och mall, väntar på svar...
Tillbaka till Toppen Se svicken's Profil Sök efter andra inlägg av svicken Besök svicken's Hemsida

Peter
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Skickat: 23 Juli 2005 kl 11:03 | IP Loggad Citera Peter

Hejsan! Tex Tan är bra sadlar, som alla sadeltillverkare skiljer ju kvalíten beroende på priset!

Tex Tan har olika bommar med olika välvningar i bommen samt olika vidder mellan bladen.

Vad som sitter i den sadeln har jag ingen aning om, men det går att ta reda på om du tittar på insidan ena fendern (stigläder) där ser du tillverknings år och månad på alla Tex Tan sadlar du ser också ett modellnummer som man kan kolla upp vilken typ av bom det sitter i sadeln, tror docka att Berga kan svara dig på det. 

Om du gör bort dig om du köper en barrelrace sadel är beroende på vad du vill göra.

Personligen gillar jag dom inte, för dom är gjorda för att man skall sitta fast och djupt i sadeln, med andra ord är den väldigt begrännsad att röra sig i.

, men vill du mestadels sitta i skogen och knalla tror jag du blir helt nöjd!

Lycka till!
ps Man skall inte prova ut en bom med hjälp av en mall som kunden skurit till själv! En mankmall säger bara hur bred hästen är fram, det krävs att kunden lagt mallen på exakt rätt ställe på hästen för att du skall få fram rätt bomvidd. Lägger man mallen några centimeter fel kan det skilja på en semi Quarter och full Quarter bom.
Det är också nästan omöjligt med en mall att få fram hur välvd bom hästen skall ha!
Jag brukar säga att man kan aldrig prova ut en bom med hjälp av en mall, men man kan utesluta många bommar med hjälp av en, i slutändan måste man prova på hästen om man vill vara säker. ds

Redigerad av Peter den 23 Juli 2005 kl 11:12

svicken
Groupie
Groupie

Skickat: 23 Juli 2005 kl 11:12 | IP Loggad Citera svicken

vi ska mestadels lära oss grunderna nu i början. åka på kurser osv. hästen kan vara ganska hoppig utanför banan

Tillbaka till Toppen Se svicken's Profil Sök efter andra inlägg av svicken Besök svicken's Hemsida

Oldtimer
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003
Skickat: 23 Juli 2005 kl 14:43 | IP Loggad Citera Oldtimer

Peter skrev:

ps Man skall inte prova ut en bom med hjälp av en mall som kunden skurit till själv! En mankmall säger bara hur bred hästen är fram, det krävs att kunden lagt mallen på exakt rätt ställe på hästen för att du skall få fram rätt bomvidd. Lägger man mallen några centimeter fel kan det skilja på en semi Quarter och full Quarter bom.
Det är också nästan omöjligt med en mall att få fram hur välvd bom hästen skall ha!
Jag brukar säga att man kan aldrig prova ut en bom med hjälp av en mall, men man kan utesluta många bommar med hjälp av en, i slutändan måste man prova på hästen om man vill vara säker. ds

Det som är viktigare än bredden på bommen är att vinkeln mellan bladen stämmer, särskilt om man har en bred häst, annars står bommen bara på "hörnen" av stommen och det är inte så lyckat när man satt sej i sadeln, så ur den synvinkeln är en mall viktig. De flesta bommar är 90 grader i fronten och det passar bara hästar av ridhästmodell och utgör ett problem på ett kallblod typ nordsvensk, vilka ofta passerar 100-110 graders vinkel.

En barrelracer tycker inte jag ar ett lyckat val om du vill ha en allroundsadel, så mitt tips är att du kikar på nåt annat!

Redigerad av Oldtimer den 23 Juli 2005 kl 14:44

svicken
Groupie
Groupie

Skickat: 23 Juli 2005 kl 15:34 | IP Loggad Citera svicken

jag vill ha en bra sadel för helst inga pengar alls. och den ska vara bättre än den jag har vilket nåt säger mig att denna är. dessutom kostar den nu under 4000:- annars 12000:-

Peter
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Skickat: 23 Juli 2005 kl 19:10 | IP Loggad Citera Peter

Oldtimer skrev:
Peter skrev:

Det som är viktigare än bredden på bommen är att vinkeln mellan bladen stämmer, särskilt om man har en bred häst, annars står bommen bara på "hörnen" av stommen och det är inte så lyckat när man satt sej i sadeln, så ur den synvinkeln är en mall viktig. De flesta bommar är 90 grader i fronten och det passar bara hästar av ridhästmodell och utgör ett problem på ett kallblod typ nordsvensk, vilka ofta passerar 100-110 graders vinkel.

En barrelracer tycker inte jag ar ett lyckat val om du vill ha en allroundsadel, så mitt tips är att du kikar på nåt annat!

Det var väl ungefär så jag menade! Poängen är att en mall tagen av någon som gör rätt kan vara vägledande, medans en mall som en oerfaren ryttare gör kan bli väldigt fel, har själv mycket erfarenhet av postordermallar som blivit väldigt fel.

Självklart är bladvinkel lika viktig som bredden mellan bladen. Tyvärr pratas det nästan uteslutande när folk söker sadlar om full Qh eller Semi Qh bars, men som  du själv vet är det ganska stor skillnad på  bladvinkeln på en  7" bom för Quarter och 7" för Haflinger, jag kanske utryckte mig dåligt, men tanken var god.... Vidhåller fortfarande att postorder mallar gjorda av okunniga inte är en bra lösning!
Mvh Peter

horselife
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 27 November 2003
Skickat: 24 Juli 2005 kl 09:11 | IP Loggad Citera horselife

Jag tror vi har två beg sadlar på vår gästbok (hemsidan) kolla dom. Jag tycker inte du ska skaffa en barrelsadel. 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum