Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: bomfri sadel Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Oldtimer
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 26 April 2005 kl 19:49 | IP Loggad Citera Oldtimer

Majsan, du skriver om "sadelgjordstvång". Jag skulle nästan kunna sätta mina silversporrar ( för söndagsbruk enbart!) på att det som kallas "sadelgjordstvång" är smärtor i rygg- och bogmuskulaturen som beror på att bommen som används har fel vinkel mellan bladen framtill. Det som händer då är att sadelbommen vilar med spetsarna och nederkanten av bladen  enbart mot ryggen. Detta gör ont om man sätter sej i sadeln. Det är därför jag menar i min artikel om sadelinpassning att man kan endast prova in en sadel om man har tillgång till en naken bom, beroende på att vi är ju av naturen inte begåvade med röntgensyn.  En semi- eller QHbom har c:a 90 graders vinkel, och är hästryggen bred o har låg manke så funkar inte dessa storlekar, oavsett vad sadelhandlare eller sadelutprovare säger. Lägg en vinkelhake (90 gr) på er häst där the fork ligger och kolla själv! "Sadelgjordstvång!"

Jag ska försöka knäppa några bilder med en QH-bom på min häst så är det lättare att förstå.  Han drar fullQH ( bred som ett dansgolv) och skulle gärna önska lite till. 

Johanna
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 20 Augusti 2004
Skickat: 30 April 2005 kl 10:47 | IP Loggad Citera Johanna

Om bomlösa sadlar är så dåliga för hästen som så många här tycker, varför är det så många som är så nöjda och ser att deras hästar trivs i sadlarna och utvecklas possitivt?

Och varför kommer det ständigt nya bomlösa sadelmodeller om de förstör hästarna?

Varför köper så många bomlösa sadlar om de bevisligen (?) skadar hästen?

Varför hjälps så många hästar med problemrygg av bomlösa sadlar?

Och varför (som ingen här lyckats svara på än) rider så många distansryttare i bomlösa sadlar?

Varför rider så många "barockryttare" i bomlösa sadlar?

Tillbaka till Toppen Se Johanna's Profil Sök efter andra inlägg av Johanna

Oldtimer
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003
Skickat: 30 April 2005 kl 15:44 | IP Loggad Citera Oldtimer

Tja, vem vet svaret på alla dessa frågor? Du, jag eller någon annan?

Vi lever ju i ett fritt land där alla har rätt att ha en åsikt om saker och ting och även  rätt att yttra sin åsikt. Det är precis vad som skett i sadelforumet i allmänhet , och om bomfria sadlar i synnerhet. De åsikter som har framkommit har tydligen inte fallit dej, Johanna, på läppen. Om vi vänder på pannkakan så kanske inte jag köper dina argument, utifrån mina värderingar eller erfarenheter? 

Jag tolkar alla dessa retoriska frågor , att du nästan kräver att det är din åsikt som ska ligga till grund för nån form av klubbsl*g eller avdömning om vad som är rätt och fel i frågan om bomlösa sadlar.

I detta fria land så har du rätt att välja ett bomfritt alternativ, och framhärda alla dess förträffligheter, och jag har samma rätt att lägga en bomsadel på min häst, och ingen kan komma och säga att jag eller du ska tycka på ett annat sätt än vad vi gör.

Du HAR rätt att med den drucknes envishet framhålla bomlösa sadlars förträfflighet, men - du kan INTE kräva att hela din omvärld ska tycka likadant som du ! Rid du med gott samvete i en bomlös sadel, jag rider i min gamla A-fork, ingen kommer att klandra vare sej dej eller mej för det.   Var och en är salig i sin tro - intill motsatsen bevisats! 

En stilla undran på slutet: Varför rida western om man inte använder westernsadel ( alltså en sadel med bom och horn) ? 

Kanske dags att runda av och avsluta denna tråd ?

Någon större chans till "enighet" i denna, tydligen  brännande fråga tror jag inte kan skönjas.

I så fall har vi betat av bomlöst och barfota, återstår bettlöst!

Redigerad av Oldtimer den 30 April 2005 kl 18:04

pucko
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 04 Februari 2005
Skickat: 05 Maj 2005 kl 00:21 | IP Loggad Citera pucko

Johanna skrev:

Om bomlösa sadlar är så dåliga för hästen som så många här tycker, varför är det så många som är så nöjda och ser att deras hästar trivs i sadlarna och utvecklas possitivt?

Och varför kommer det ständigt nya bomlösa sadelmodeller om de förstör hästarna?

Varför köper så många bomlösa sadlar om de bevisligen (?) skadar hästen?

Varför hjälps så många hästar med problemrygg av bomlösa sadlar?

Och varför (som ingen här lyckats svara på än) rider så många distansryttare i bomlösa sadlar?

Varför rider så många "barockryttare" i bomlösa sadlar?

Tjing
jag gillar att rida i ridgjord för att spara min häst ibland..MEN!! det är liiite svårt att rida western och då framförallt reining och boskapsklassr med bomlöst, jag håller med oldtimer till fullo, ALLA har rätt att tycka o tänka vad man vill men man kan som sagt inte KRÄVA att alla ska tycka om bomfritt mm mm. så länge min häst trivs så trivs jag, och har man en riktigt bra sadel som är ordentligt utprovad på hästen så lider den inte mer än att ha en bomfri sadel. och hur det än är så är det heller inte  normalt för hästen att ha en ryttare på ryggen, bomlöst eller ej.
Thessan
Tillbaka till Toppen Se pucko's Profil Sök efter andra inlägg av pucko Besök pucko's Hemsida

Peter
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Skickat: 05 Maj 2005 kl 18:50 | IP Loggad Citera Peter

Bomfritt är alltid bättre än en dåligt passande bom!

Dock ALDRIG bättre än en bra passande bom...

jillan91
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Skickat: 05 Maj 2005 kl 19:26 | IP Loggad Citera jillan91

Men hur många är det egentligen som har tillgång till att prova ut en bra bom? och sedan att ha en sadel som passar året runt. Jag säger inte att den är bra i alla sammanhang, jag skulle själv alldrig komma på tanken att kasta lasso från en sådan sadel. Funderar just nu på att köpa en barefoot cheyenn. Och det där om att de inte fördelar vikten bra(lögn(med rätt pad)), 50kg är inte så mycket att fördela.

Peter
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 27 Februari 2004
Skickat: 05 Maj 2005 kl 19:43 | IP Loggad Citera Peter

jillan91 skrev:
Men hur många är det egentligen som har tillgång till att prova ut en bra bom? och sedan att ha en sadel som passar året runt. .

Tillgång? det är bara en fråga om du vill flytta din häst till någon som kan!
Jag misstänker att din häst som mina kostar tusentals kronor per år, varför då inte försöka hitta en bom så din häst mår bra av?

Det är en liten kostnad i det stora hela!!!!

Om du har en väldigt svår häst att hitta en passande bom, kör då bomlöst om du tror på det....

Att sadeln sedan inte skall passa året runt är nonsens....
Även om del hästar lägger på sig mycket på betet (misstänker att du menar det)  så "fetar inte hästen på sig" under sadelbommen mycket... Den må skaffa sig en skaplig betesmage, men där ligger inte bommen. Du kan i vissa fall med betesfeta hästar få problem med att gjorden vill gå fram, typ visa kallblod ex. Fjordingar med rund mage. Lösningen är inte då att byta bom!
Vänligen Peter

Guest
Guest Group
Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Skickat: 05 Maj 2005 kl 20:50 | IP Loggad Citera Guest

Ett billigt bomfritt alternativ fixar man sjäjv med en sadelpad och ett rejält spännband ! Passar alla hästar! 
Tillbaka till Toppen Se Guest's Profil Sök efter andra inlägg av Guest

jillan91
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Skickat: 06 Maj 2005 kl 11:33 | IP Loggad Citera jillan91

Ni verkar tro att en bomfri sadel bara är en barbacka pad
Man rider inte en häst på skelettet med en bomlös utan sadeln har en sorts putor som verkar tryckutjämnande och fungerar ungefär som putorna på en engelsk sadel men den har ingen bom som gör den stum och orörlig.

Det jag menade med att inte många sadlar inte passar året runt var att dom är olika musklade på olika årstider.

Det skulle också vara jobbigt och dyrt för mig att byta sadel varje år p.g.a att min häst växer i alla fall två år till.

Robban
Moderator Group
Moderator Group

Registrerade sig: 25 November 2003
Skickat: 06 Maj 2005 kl 13:18 | IP Loggad Citera Robban

Skerpsis finns alltid för nya ideér...Jag kommer ihåg när den där stollen kom och sa att jorden var rund

<< Föregående Sida av 12 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum