Skickat: 21 April 2005 kl 22:54 | IP Loggad
|
|
|
Det är ju ett faktum, Johanna, att även om man själv är fylld av övertygelse om sakers tillstånd, så håller omvärlden inte med, det har du upptäckt, så även jag.
På en omusklad unghäst kanske det kan vara en fördel att använda en bomlös, i avvaktan på muskler, eller en häst vars exteriör är ett hinder att hitta en passande bomsadel, ( för det brukar vara pudelns kärna!).
En distansryttare kanske också har fördel av den låga vikten , och hittar där en anledning att använda en bomlös. (dessutom har den hästen sannolikt en viloperiod till nästa "hårdkörning".
I de arbetsinsatser en "normalhobbyhäst" utför spelar det sannolikt ingen roll vilken sadel som ligger på ryggen, men faktum kvarstår , fysikens realiteter säger att en bomsadel klarar bättre av att fördela vikt över en så stor yta som hästryggen tillåter, än en bomlös. Detta faktum kan varken du eller jag ändra på, hur gärna vi än vill och tror!
Var och en är salig på sin tro, vilken den än må vara! Du har rätt att tycka som du vill, vilket jag respekterar, kräv bara inte att jag ska tycka likadant! 
Redigerad av Oldtimer den 21 April 2005 kl 22:58
__________________ "En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
|