Skickat: 08 April 2005 kl 18:44 | IP Loggad
|
|
|
I princip har du helt rätt om bomlösa sadlar, Magistern, men - ingen regel utan undantag!
I Argentina sitter Gauchos och rider i sina gauchosadlar som i princip är bomlösa. Deras sadlar består av två putor som är sammanremmade uppe i ryggen, med c:a 10 cm mellanrum ("kanalen"), Dessa putor innehåller ett risknippe (kvistar) och är flexibla i längdled. Sen om dessa halvstyva putor kan kallas bom är en annan sak? Man har kommit runt problemet mad sadeltillpassning. En sån sadel kan man lägga på i princip vilket kreatur som helst, och har man gott om riddjur att välja på så är ju det en fördel!
Man talar också i sammanhanget om "Bomfria westernsadlar" . Detta är enligt min mening ett vårdslöst sätt att hantera det svenska språket, eftersom det som är kännetecknet på just en westernsadel är bommen med sitt horn. En "bomfri W-sadel" är, och kommer alltid att vara, en bomfri sadel med något som liknar ett horn där fram!
En bomfri sadel ser jag som en lösning på ett problem , där man har en häst som saknar de naturliga förutsättningarna i exteriör att ha en "bomsadel", western- eller engelsk, på ryggen, den sista utvägen. Finns inga skor som passar mina fötter, ja då får jag gå i yllesockorna eller tofflorna! 
Sen lite kuriosa: En argentinsk lasso har i "bakänden" en ögla som man fäster i sadelgjordsringen eftersom sadeln inte har varken horn eller bom, så de använder sin lasso på sin bomlösa sadel som en ropingcowboy, hard and fast. Troligen en spännande upplevelse att fånga en Pampastjur med sin flätade råhudslasso!
Om någon till äventyrs är intresserad av att se bilder på en gauchosadel, sänd ett PM så mailar jag bilder. De är lite för stora att klämma in här!
Redigerad av Oldtimer den 08 April 2005 kl 21:53
__________________ "En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
|