Skickat: 04 Mars 2006 kl 19:27 | IP Loggad
|
|
|
Jag är inte alls rädd för nyheter, men jag anammar bara de nyheter som slår gamla väl beprövade koncept. En bomlös "sadel" är ju ingen nyhet utan ett enormt bakåtstävande, flera tusen år, så kalla för all del inte en bomlös för en Nyhet, det är ett gigantiskt kliv bakåt in i ryttarkonstens gryning! Har du inte tänkt på det?
Sen beror det ju på hur man använder sadeln . Rider man bara några timmar så är nog en bomlös OK (= påverkar inte hästenryggen negativt) men jag skulle inte ge mej iväg på en långritt i en bomlös, till skillnad från en w-sadel ( bladsadel) som jag vet fungerar o inte påverkar hästen negativt. (Långritt = flera dagar)
Den enda bomlösa konstruktion jag skulle kunna tänka mej att använda på en häst är den Argentinska gauchosadeln som är uppbyggd av rejäla putor o fördelar trycket på hästryggen, till skillnad från de "sadelpads" som säljs för dyra slantar här under beteckningen Bomlös sadel.
En bomlös är dock ett bra alternativ ( det enda) när man har skaffat sej en häst med en mankprofil som ett oljefat och envisas att använda den som ridhäst istället för att spänna den för plogen eller vagnen.
Dessutom har man mage att använda uttrycket "bomlös westernsadel" , det är ungefär som att kalla en " cykel utan ram o hjul" för en cykel .
Friheten är att man själv får välja, och inte minst , var och en är salig i sin tro! Rädd för nyheter ? Nej du, bara sunt förnuft och gamla insupna kunskaper från fysiklektionerna omsatta i praktiken på hästryggen! ( Synd också att kasta bort 500 - 600 års erfarenhet och utveckling, eller? Man red ju barbacka i början, sen blev det med sadel. Varför sträva bakåt) 
Sometimes wrong - but never in doubt !
Redigerad av Oldtimer den 04 Mars 2006 kl 19:47
__________________ "En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
|