Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: bomfri sadel Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
jillan91
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 13 November 2005 kl 20:19 | IP Loggad Citera jillan91

Jo det ligger nog lite sanning i det horselife. Dom som heter star treek är nog ganska bra då.

Vad gäller min häst; Bär mig genom all terräng, hoppar över diken och galopperar som vinden i sin bomfria sadel utan att protestera. Måste dock har svanskappa på den pga hans utseende

En liten fråga; om nu trycket bara är där man sitter så borde väl svettningen vara oregelbunden? Kolla in:

Redigerad av jillan91 den 13 November 2005 kl 20:20

Robban
Moderator Group
Moderator Group

Registrerade sig: 25 November 2003
Skickat: 13 November 2005 kl 22:53 | IP Loggad Citera Robban

Det går väl inte att få oregelbunden svettning med en bomlös sadel? eftersom sadeln ligger ju an hela tiden, inte som en bomsadel som har en stel bom som om den inte ligger rätt ger oregelbunden svettning...rätta mig om jag har fel.

horselife
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 27 November 2003
Skickat: 14 November 2005 kl 04:19 | IP Loggad Citera horselife

Robban du har rätt.   Svettningen uppstår ju inte av trycket enbart utan för att det blir varmt och tätt.

butterfly
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Skickat: 14 November 2005 kl 09:06 | IP Loggad Citera butterfly

Oldtime skrev

Ja,  att de fått sånt genomsl*g på marknaden beror på "missriktad vänlighet" där man tror att man gör hästen en tjänst om den slipper bom i sadeln. Verkligheten handlar om att fördela belastningen över så stor yta av ryggen som möjligt och då måste man ha en styv bom , fysikens grundläggande lagar.  ( hur är det ställt med fysikundervisningen i skolan idag? - och sunt förnuft?)

Hur var det med fysikens grundläggande lagar? Här se vi ju hur bra en bomfrisadel ligger på hästen. om jag bara var lite haj på det här med att sända bild, skulle jag ochså visa hur sadeln ligger på ryggen och ej belastar ryggraden utan ligger an på ett mycket bra sätt. Men det gör ju ochså en BRA sadel med bom. Men så många sitter och rider i en sadel utan att den passar hästen!!!

Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly

saddletramp
Guest Group
Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Skickat: 14 November 2005 kl 09:33 | IP Loggad Citera saddletramp

Butterfly! Du menar väl inte på fullaste allvar att denna bild på ett svettmärke skulle vara nåt sl*g av bevis på hur en bomlös sadel fördelar vikt. Horselifpåstår alldeles riktigt att det där svettavtrycket beror på att det är varmt o tätt under den bomfria "paden" och det ger ett liknande svettmärke. Om svettningen skulle bero på att den har spridit ut trycket från ryttaren över hela ytan då skulle det ställa fysikens lagar alldeles på högkant, för då måste ju sadeln bestå av ett styvt material, kanske plast eller kanskeplåt för att åstadkomma en svettning som beror på tryckfördelning?  nu får du sätta dej ner och fundera ut nåt annat argument för detta stämmer inte, hur gärna du o jillan vill att det ska stämma ! Iofs lär ju en bomlös duga för en timmes skumpande på en ridplan då o då, men det är ju som att gå i fårskinnstofflor som nån så fyndit sa, och några långvarigare ridturer skulle inte jagrekommendera
Tillbaka till Toppen Se saddletramp's Profil Sök efter andra inlägg av saddletramp

butterfly
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Skickat: 14 November 2005 kl 15:01 | IP Loggad Citera butterfly

Saddletramp Har du ridit bomfritt eller?? Skumpa omkring vill jag definitivt inte kalla det. Vi rider bomfritt på våran ena unghäst och tränar regelbundet för en tränare  och det är defenetivt inget runtskuttande. Jag anser att en bomfri sadel är DEFENETIVT bättre än en dåligt liggande sadel. Som många sitter i och sen så kan de inte förstå varför hästarna får ont i ryggen. Jag kan förstå att alla inte kan tänka sig bomfritt. Men kan inte förstå när man har åsikter om man ej har egna erfarenheter, för blir dessa åsikter bara ett sätt att vara emot eller??? Om någon därute kan säga till mig att den hästen har blivit sjuk av att andvända bomfri sadel så ska jag ta till mig det men skitsnack kan jag inte med. 
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly

Ny här
Guest Group
Guest Group

Skickat: 14 November 2005 kl 20:09 | IP Loggad Citera Ny här

Jag rider både med och utan bom. En av hästarna trivs inte i bom och det respekterar jag (import som hade stora sadelskav när hon kom till sverige). Den andra hästen trivs tveklöst bäst i bomsadel, går bäst då. Jag lyssnar på hästarna, de lär mig mycket!

Tycker denna diskussion mer verkar handla om vem som har rätt än om sadlarna! Trist! Det finns mängder av olika bomlösa sadlar och alla skulle jag definitivt inte rek. Vad som passar en häst skiljer ganska mycket, precis som med bom tycker jag. Obs detta är min åsikt, ni får gärna tycka vad ni vill, utan att för den skull övertalas  eller övertala mig. När jag inte lyckats hitta en sadel som ligger still så föredrar jag en bomlös som gör det  Jag tror tiofalt fler hästar lider av illasittande bomsadlar än av bomlösa, därmed inte sagt att jag föredrar bomlöst i alla lägen

Star Treek tex är bomlös utan att behöva pad. Helt annorlunda än de traditionella. Uppbyggd med två putor där trycket fördelas och ryggraden lämnas fri..

Sen är det lite som med barn:
-Jag hatar sås, det är äckligt!
-Men har du prövat? Smaka!
-Mmmm, det var ju gott!!???

Tillbaka till Toppen Se Ny här's Profil Sök efter andra inlägg av Ny här

tommy
Guest Group
Guest Group

Skickat: 04 Mars 2006 kl 12:49 | IP Loggad Citera tommy

Du Oldtimer du är nog bara lite rädd för det nya, är det inte så att det är långdistansryttarna som utvecklat de bomfria sadlarna? och det finns ingen andrahandsmarknad på bomfriasadlar. Inte vet jag men de verkar som att de som köpt sådana sadlar är nöjda   
Tillbaka till Toppen Se tommy's Profil Sök efter andra inlägg av tommy

Oldtimer
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003
Skickat: 04 Mars 2006 kl 19:27 | IP Loggad Citera Oldtimer

Jag är inte alls rädd för nyheter, men jag anammar bara de nyheter som slår gamla väl beprövade koncept. En bomlös "sadel" är ju ingen nyhet utan ett enormt bakåtstävande, flera tusen år, så kalla för all del inte en bomlös för en Nyhet, det är ett gigantiskt kliv bakåt in i ryttarkonstens gryning! Har du inte tänkt på det? 

Sen beror det ju på hur man använder sadeln . Rider man bara några timmar så är nog en bomlös OK (= påverkar inte hästenryggen negativt) men jag skulle inte ge mej iväg på en långritt i en bomlös, till skillnad från en w-sadel ( bladsadel) som jag vet fungerar o inte påverkar hästen negativt. (Långritt = flera dagar)

Den enda bomlösa konstruktion jag skulle kunna tänka mej att använda på en häst är den Argentinska gauchosadeln som är uppbyggd av rejäla putor o fördelar trycket på hästryggen, till skillnad från de "sadelpads" som säljs för dyra slantar här under beteckningen Bomlös sadel. 

En bomlös är dock ett bra alternativ ( det enda) när man har skaffat sej en häst med en mankprofil som ett oljefat och envisas att använda den som ridhäst istället för att spänna den för plogen eller vagnen.

Dessutom har man mage att använda uttrycket "bomlös westernsadel" , det är ungefär som att kalla en " cykel utan ram o hjul" för en cykel . 

Friheten är att man själv får välja, och inte minst , var och en är salig i sin tro!   Rädd för nyheter ? Nej du,  bara  sunt förnuft och gamla insupna kunskaper från fysiklektionerna omsatta i praktiken på hästryggen!  ( Synd också att kasta bort 500 - 600 års erfarenhet och utveckling, eller? Man red ju barbacka i början, sen blev det med sadel. Varför sträva bakåt)  

Sometimes wrong - but never in doubt !

Redigerad av Oldtimer den 04 Mars 2006 kl 19:47

soffi
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Skickat: 04 Mars 2006 kl 22:45 | IP Loggad Citera soffi

tommy skrev:
Du Oldtimer du är nog bara lite rädd för det nya, är det inte så att det är långdistansryttarna som utvecklat de bomfria sadlarna? och det finns ingen andrahandsmarknad på bomfriasadlar. Inte vet jag men de verkar som att de som köpt sådana sadlar är nöjda   

Har hört av en distansryttare, rätt el. fel att de seriöst satsande inte använder bomlösa sadlar. Och visst finns det en andrahandsmarknad av bomlösa sadlar.  Inte många rätt där du.

Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi

<< Föregående Sida av 12 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum