Författare |
|
butterfly Groupie

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 95
|
Skickat: 26 Februari 2005 kl 20:25 | IP Loggad
|
|
|
Jag har precis just nu köpt en bomfri westernsadel av märke BareFoot-Nevada. Finns det någon mer därute som har en sådan och vad har du för erfarenheter av bomfri sadel skulle vara kul att höra åsikter om det här ämnet. Jag köpte den för att min häst är en unghäst och han växer ju ganska mycket ett tag till och musklar sig.Sadeln vi hade tidigare växte han ur på mindre än tre månader. Har tänkt att köpa en "riktig" westernsadel när han blir äldre men tyckte detta var ett bra altenativ till dess
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
horselife Senior Member

Registrerade sig: 27 November 2003 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 741
|
Skickat: 26 Februari 2005 kl 21:09 | IP Loggad
|
|
|
Jepp, jag har en likadan men jag har inte använt den mycket å är ppå G att sälja den. (Synd att du hann köpa annars kunde du köpt min...)
Den är ok tycker jag och hästen blir oerhört lättriden, känner minsta lilla hjälp. Att jag säljer den beror på att man inte får tävla i bomfri sadel enligt 2005 års regelbok (WRAS).
__________________ Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
butterfly Groupie

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 95
|
Skickat: 26 Februari 2005 kl 21:15 | IP Loggad
|
|
|
Ja det var ju synd!! men det verkar vara efterfrågan på dessa sadlar och det där med tävlingsregler får vi hoppas ändrar sig.
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Guests Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad Inlägg: 1323
|
Skickat: 27 Februari 2005 kl 17:27 | IP Loggad
|
|
|
horselife skrev:
Jepp, jag har en likadan men jag har inte använt den mycket å är ppå G att sälja den. (Synd att du hann köpa annars kunde du köpt min...)
Den är ok tycker jag och hästen blir oerhört lättriden, känner minsta lilla hjälp. Att jag säljer den beror på att man inte får tävla i bomfri sadel enligt 2005 års regelbok (WRAS).
|
|
|
Hej
Berätta för mig varför man har en bomfri sadel, fördelar - nackdelar, är du snäll, eller om någon annan vill. Har en 3-åring som jag håller på att rida in. Hur stor är din häst som haft denna sadel, kroppstyp ?

|
Tillbaka till Toppen |
|
|
horselife Senior Member

Registrerade sig: 27 November 2003 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 741
|
Skickat: 28 Februari 2005 kl 06:34 | IP Loggad
|
|
|
Min är en nordistravare, grov överallt - rygg, bogar. Ingen manke att tala om. Rak rygg. Så därför var/är det himla svårt att hitta en bomsadel som passar. (fast nu är jag på G att göra ett nytt försök)
Fördelen med en bomfri är ju att den passar alla. Den kan inte klämma nånstans eftersom den är helt mjuk. Jag köpte den när jag fick problem med min hästs vänstergalopp - misstänkte att sadeln var boven. Och mycket riktigt - med den bomfria var det inga som helst problem. Dessutom blir hästen väldigt lättriden som jag sa. Den känner minsta lilla säteshjälp så jag upplever att man egenligen inte behöver göra nåt när man rider. Hästen känner. Och du känner minsta lilla rörelse hos hästen. Fast det kräver lite mer av din egen sits. Den känns inte riktigt lika stabil som en bomsadel - å då menar jag westernsadel med bom. Men den känns stadigare/stabilare än en engelsk sadel. Jag tycker att en bomfri sadel är ett utmärkt alternativ om man inte ska tävla.
__________________ Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Guests Guest Group

|
Skickat: 28 Februari 2005 kl 15:47 | IP Loggad
|
|
|
OK, tack för beskrivningen. Det låter ju som ett bra alternativ, synd att man inte får tävla med bomfri sadel då.
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
jillan91 Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 305
|
Skickat: 01 Mars 2005 kl 07:49 | IP Loggad
|
|
|
Jag ska nog byta till en bomfri ganska snart för ingen av mina sadlar verkar passa. Om jag vill börja tävla så kan ju pappa alltid byta till sig en med bom mot lite järn, det var så vi fick den första 
__________________ Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
jillan91 Senior Member

Registrerade sig: 10 Juli 2004 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 305
|
Skickat: 01 Mars 2005 kl 18:14 | IP Loggad
|
|
|
Horselife, Vad ska du ha för sadeln, med tryckavlastande pad?
__________________ Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Guests Guest Group

|
Skickat: 03 Mars 2005 kl 11:07 | IP Loggad
|
|
|