Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Natural Horsemanship
 Westernridning Diskussionsforum : Natural Horsemanship
Rubrik Ämne: Western, inte ett dugg bättre? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 21 Februari 2005 kl 12:50 | IP Loggad Citera Guests

Tjena cowboys
Jag är hoppryttare egentligen men har länge fascinerats av
westernridningen.
Hästar som går i form på lösa tyglar, så mycket bakbensaktivitet att
man kan göra slidestops, quarter hästar som ser ut som body builders
ungefär.
Det är fräckt tycker jag.
Många hoppryttare rider i maneshe varje
dag, hästarna får gå i en liten sandhage eller inte komma ut över
huvud taget, anledningen: Man har för lite mark, vill inte att ens häst ska skada
sig eller för dyr häst.
Vilket argument man än har tycker jag det är
löjligt och djurplågeri. Om Malin Baryards häst Butterfly Flip värde
runt 20 miljoner, går ute i gräshage, kan alla hästar göra det.
Det är fruktansvärt att spärra in sin häst i en liten hage, när de är gjorda för att springa på stora fält med andra hästar.
I klassisk ridning är det även ofta hårda tag.
Jag anser att om en häst kan känna en fluga som kryper på dens yttersta hår, kan man rida den utan sporrar, spö och skarpa bett. Har du fått hästen på din sida och fått den att förstå vad du vill kan du rida den med minimala hjälper.
Jag har hur som helst alltid tyckt att westernryttare haft en
naturlig och bra inställning till hästar och ett fantastiskt mjukt
ridsätt som jag tyckt att den klassiska ridningen ska eftersträva
mer. Men i sommars när var jag i Hjo och kollade på westerntävlingar
ändrades min uppfattning.
Ungar som tävlade i barrelracing ryckte, slet och bankade på sina
hästar, med långa sporrar och stångbett. Det var inte vackert och
inte ett dugg bättre än ponny hoppryttare i omhoppning och gymkhana.
Även vuxna behandlade sina hästar på ett sätt jag inte gillade att se
och hästarna som bodde där stod i minimala hagar var för sig.
Det
fanns visserligen ryttare som red med en enorm skicklighet på ett mjukt
sätt, men också många red näst intill illa och man undrade vad de
gjorde på en tävlingsplats.
Alla kan ju inte vara perfekta men det var endå tråkigt att se. Vad
tycker ni westernfolk, är det någon som håller med eller inte håller
med, har jag fått helt fel uppfattning..?

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 21 Februari 2005 kl 14:17 | IP Loggad Citera Guests

Usch ja, det finns avarter över allt och det är tråkigt att se. Egentligen tycker jag inte att western nångsin varit nån "mjukis-ridning" (förstå mig rätt nu)  Det handlar väldigt mycket om att låta hästen själv välja ett bekvämt/trevligt/lätt alternativ eller ett obekvämt/otrevligt/svårt.  De flesta hästar väljer då det förstnämda. Precis som vi, förresten, om vi ställs inför samma valsituation.  Men kruxet är att hästarna - och vi -  då måste kunna lita på att det positiva alternativet verkligen blir positivt.  Och DET är inte säkert att vi som hanterar/rider hästarna alltid kan leva upp till. Det handlar verkligen mycket om frågor och svar mellan ryttare och häst, dvs. kommunikation. 

När det gäller tidsgrenar som pole bending och barrel race  skulle jag önska att bara dom ALLRA duktigaste ryttarna och hästarna fick tävla i.  Det blir lätt hafsigt, ryckigt och stressigt annars.  

Tyvärr är det kanske så tror jag, att när tävlingsresultatet blir för viktigt, då kan det hända att man gör avkall på ridningen/hanteringen.

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 21 Februari 2005 kl 14:20 | IP Loggad Citera Guests

Ett litet tillägg:  Det var ju roligt att du också såg ekipage som du tyckte om.  Goda förebilder sprider sig som ringar på vattnet. 
Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 21 Februari 2005 kl 14:22 | IP Loggad Citera robert

Man kanske borde räkna reining till tidsgrenar oxå då haha.. eftersom det förekommer en hel del ryck och slit även här..

__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Johanna
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 Augusti 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 78
Skickat: 21 Februari 2005 kl 18:02 | IP Loggad Citera Johanna

Ja, huga! Hur ofta ser man inte sträckta tyglar och gapande munnar i reiningen...

När jag lärde mig westernridning på Jultorp för en massa år sedan så fick jag lära mig att hästen stannar när jag lägger ner tygeln och säger "woa", man behöver inte dra i tyglarna. Detta fungerade alldeles utmärkt på Jultorps hästar så varför kan inte de "superduktiga" reiningryttarna göra en ordentlig stop utan att dra deras stackars hästar i munnen med stora stångbett? Jag trodde att stångbettet var till för att man skulle kunna använda så små hjälper som möjligt, varför sitter de då och drar så att hästarna måste gapa?

Tillbaka till Toppen Se Johanna's Profil Sök efter andra inlägg av Johanna
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 21 Februari 2005 kl 19:41 | IP Loggad Citera robert

då kan jag ju passa på att gnälla lite på folks syn och ambissioner med hästar då .. hehe

Orsaken till Johannas påpekade problem är nämligen troligtvis just tävlingen. På träningen hemma kan hästarna säkert stanna bra utan  misshandel i munnen.

Av någon orsak drivs många människor av ett märkligt behov av att mäta sina prestationer med andra hela tiden. De kan inte göra något utan att göra tävling av det. Följdaktligen refererar man till hästsport och hundsport snarare än häst/hundintresse.

Tävlingar och prestationsmätningar isej är inte av ondo då utvecklingen drivs av detta i de flesta sammanhang. T.ex. är friidrott och fotboll bättre idag än för 25 år sedan. Att indrottsmän sliter ut sin kropp till viss del är ett medvetet och aktivt av av utövaren (förutom möjligtvis någon stackars tvångsdopad öststatare). Hästen har dock inte samma möjlighet till aktiva val.

Tycker hästar det är kul att tävla? Möjligt. Det är väl individuellt. En grundläggande förutsättning tror jag, är dock att hästen ska förstå innebörden av tävlingen och reglerna för att vinna. En galopptävling är förmodligen den hästsport som de deltagande hästarna har enklast att förstå och antagligen tycker är roligast. Att komma först är en lek för de flesta varelser på denna planeten. Travsporten uppfattas antagligen som något märklig men ändå ganska klar. Tävlingar där kor är inblandade tycks funka bra för vissa hästar. Skulle till och med kunna tänka mig att hästarna i dessa sammanhang rent av kan ha viss förståelse för "tuffa tag". Hästar är av naturen rätt tuffa av sig.

När det gäller olika former av bedömningsgrenar är det dock inte lika självklart. Till och med en hyffsat påläst människa kan ha svårt att begripa poängbedömningen och placeringarna ibland. Där till kommer att dessa grenar ofta kräver hyffsat onaturliga rörelser av hästen, vilket gör de än mer obegripliga. Slidestoppet är förvisso en naturlig rörelse, men ska man stanna borde stoppsträckan vara så kort som möjligt och inte så lång som möjligt säger väl det sunda bonn(häst)-förnuftet? Ett spinn, en piruett, galoppombyten i varje steg och andra märkligt gymnastiska rörelser är väl inte ens värt att försöka förklara för hästen ens om han skulle kunnat flytande svenska.

Duktiga hästar med rätt utbildning och kroppsliga förutsättningar tycker säkerligen det är kul att lära sig dessa märkliga manövrar och kan uppenbarligen bli väldigt duktiga på det. På hemmaplan med en avslappnad ryttare.

På en tävling med många distraherande och rent av skrämmande insl*g vet ju alla som tävlat att det är en annan femma att prestera väl. Detta vet alla som tävlar och alla har förståelse för detta och anpassar sina förväntningar där efter. Eller?

Nej naturligtvis inte. Man ser alltid en massa skit på arenorna, bakom arenorna, på framridningsbanan, i skydd av en transport.... Orsaken är ryttarens önskan att vinna ära och berömmelse eller i bästa(värsta) fall även pengar.

Det där med ära och berömmelse ja.... Det verkar ju faktiskt vara mindre tävlingsrelaterat våld på småtävlingarna, sedan på mellannivå (typ sm osv) blir det mer. Sedan verkar det ju minska igen på grand prix nivå men frågan är om det inte i själva verket ökat ännu mer där fast det är mer sofistikerat och osynligt. När hästhantering blir industri är det knappast hästens välbefinnande som står i första rummet.

"...men jag tycker det är jättekul att tävla!". Visst.. egoismen står som spön i backen.. Köp dig en fotboll! :) Nej man behöver inte vara så kategorisk att man slutar med alla hästtävlingar men man måste ha j***ligt klart för sig att man har ett stort moraliskt ansvar när man tävlar, för hästen kan inte välja utan är i vanlig ordning inget annat än en köpt slav i människans tjänst.

 

 

 

 

 

 

 



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 21 Februari 2005 kl 21:02 | IP Loggad Citera jillan91

Bara för att vissa gör på ett sätt behöver det inte dra skam över andra utövare, om Karolina Klüft dopade sig skulle man inte kasta tomater på Christian Olsson...

Skadliga hjälpmedel borde endas få nyttjas av skickliga ryttare. Som tur är kommer dom som håller på så nog inte särskilt långt

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
robert
Admin Group
Admin Group
Avatar
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 592
Skickat: 21 Februari 2005 kl 23:57 | IP Loggad Citera robert

Verkar dock ibland som att "vissa" är ganska många, och ju "duktigare" de blir desto längre ifrån sina ursprungliga ideal verkar de hamna. Men det är ju synd att generalisera kanske, men väldigt effektivt om man vill väcka debatt :)



__________________
www.rnit.se
Tillbaka till Toppen Se robert's Profil Sök efter andra inlägg av robert Besök robert's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 22 Februari 2005 kl 13:05 | IP Loggad Citera Körven

                                     Hej

*piip* i det Robert,du har varit med förr du.Hur många barn är det som skall uppfylla föräldrarnas drömmar,lagsport skidor tennis mm.Dom köper dyra utrustningar och förväntarsig att barnen skall vinna.Jag glömmer aldrig en hopptävling där mamman skällde ut sin dotter för att hon inte kvalat till omhoppning.Dottern slog en jutjärns stövelknäckt i huvudet på sin moder,ambulansen fick hämta kärringen.Det stog i tidningen att en häst sparkat henne.Det finns förmycke pundhuvuden i ridsporten,totalt avsaknad av kunskap, än tävlingsreglementet.Det är som att spela fiol,det är inte bara att att dra i stråken,och förvänta sig ljuv musik,samma med ridning filing.

                                    Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
Johanna
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 20 Augusti 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 78
Skickat: 22 Februari 2005 kl 16:57 | IP Loggad Citera Johanna

Kan man inte vara snäll mot sin häst även på tävling så kan man skaffa sig en cykel eller nåt att tävla med istället...
Tillbaka till Toppen Se Johanna's Profil Sök efter andra inlägg av Johanna
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.