Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: lösdrift Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
pucko
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 04 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 55
Skickat: 18 Mars 2005 kl 02:02 | IP Loggad Citera pucko

horselife skrev:
Men är det inte lite tufft att klä av honom täcktet nu mitt i vintern om han är van att ha?  Han kanske behöver vänja sig att vara utan tex. från nästa höst...Så¨skulle i alla fall jag tänka...

Hejsan
Jag hade samma tanle som dig förra vintern då min dåvarande hingst alltid gick påpälsad med täcken och jag fick bannor utav mina stallkamrater som ansåg att bara för att jag är frusen behöver ju inte hästkräket gå med tjocka täcken, läste lite om hur de fungerar, (Hästens päls alltså) Det förklarades så att när vi drar på hästarna täcke är det mer skadligt då hästens päls är så finurligt uppbyggd att de vrider och lyfter sina hårstrån vartefter de behöver skydd, vi förstör detta genom att sätta på dem täcken och de kan alltså frysa mer utav att gå med täcke då vi trycker ner pälsens funktion, det framkom också att även om man tar bort täcket medans det är minus ute så tar det bara ett par dagar tills pälsen fått tillbaka sin funtion och skyddar som den ska. Min pålle blev mäkta lycklig även om jag nu ansåg mig själv vara en djurplågare . Nu har jag aldrig täcke på någon utav hästarna om de inte är blöta vid intaget då jag lägger på ett fleecetäcke en timma eller två så de kan torka upp.. Lite larvigheter måste jag få ha kvar
Kramiz Thessan
PS sedan tycker jag dock inte att alla hästar är gjorda för lösdrift, men det får stå för var och en.
Tillbaka till Toppen Se pucko's Profil Sök efter andra inlägg av pucko Besök pucko's Hemsida
 
Frida
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 05 Mars 2006 kl 15:45 | IP Loggad Citera Frida

Hej.

Vad säger ni. Jag funderar på att ha min häst utstallad halva året (vintertid, ca okt-mars) där hästen får gå ute från ca 8 till 4. Och sedan på andra delen av året gå på lösdrift.

Vad är folks åsikt om det? Låter det fungerande?

Mvh

Tillbaka till Toppen Se Frida's Profil Sök efter andra inlägg av Frida
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 06 Mars 2006 kl 15:23 | IP Loggad Citera Kiara

Förra året så släppte jag ut mina hästar den 10 april och in på stall kom dom i september- oktober någon gång det var inget vist datum utan efter väder. Jag brukar kalla det för betesperiod även om dom fåt tillskott av foder i början och i slutet. Näta vinter hoppas jag att hat kunna ha dom helt på lösdrift eftersom jag ska bygga ett nytt vindskydd till dom i sommar. Det gamla vindskyddet är en lada som jag öppnat portarna på och dom vetter mot norr och det är lite dumt när nordan ligger på. Min är mycket i vindskyddet men dom använder det inte som toalett uran som just liggplatsTäcke det är bara fleecetäcke för att dom ska torka fortare och jag ska få pjoska lite med dom



__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
vaquero
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 06 Mars 2006 kl 20:41 | IP Loggad Citera vaquero

Du kan ju bygga en vindskärm ett par meter utanför ladan så kanske du fixar nordanvinden ????
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 06 Mars 2006 kl 21:00 | IP Loggad Citera Kiara

Ja typ

__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

<< Föregående Sida av 2
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,2969 sekunder.