Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Köpa häst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Steffe
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Januari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 3
Skickat: 12 Februari 2005 kl 10:03 | IP Loggad Citera Steffe

Kallblodstravare=Norrlands QH

Steffe

 

 

Tillbaka till Toppen Se Steffe's Profil Sök efter andra inlägg av Steffe
 
Tassie
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 11
Skickat: 25 Februari 2005 kl 09:21 | IP Loggad Citera Tassie

Kallblodstravare i all ära dom är super, med bra psyke och välhanterade, men.....Vill man satsa på western och komma någonstans, så är det nog ändå bra, att införskaffa sig en häst som är framavlad för det. 

Inget ont om kallblod, varmblod, halvblod, gotlandsruss...eller vad man nu kan tänkas ha...Dom är suveräna på sitt sätt. Men man bör fundera ut, vad det är man vill uppnå med westernridningen...

Vill man bara träna och tävla på lite mindre tävlingar och framför allt umgås med det mycket trevliga och speciella folket...Då har det ingen som helst betydelse vad man har för häst. Men...vill man nå högre klasser, då bör man nog ha en Quarter eller Paint, som är det mest lämpliga i sammanhanget.

Det finns väl ingen, som skulle få den tanken att ställa upp med tex ett halvblod, i en travtävling, eller en Tinker i en Grand Prix hopptävling?? Så varför är det då så många som får tanken på att  ställa upp i en reining klass (OBS! gäller inte D-C) med ett varmblod?? Det är lika dumt som ett halvblod i en travtävling. Dom är inte lämpade för det.....

Som sagt...Man kan, om man vill rida alla hästar i Western...Men den stora frågan är... är dom verkligen lämpliga uppgiften??

Tassie, som dock har en Islänning som tränas i western....Men en Paint att tävla med...

 

Tillbaka till Toppen Se Tassie's Profil Sök efter andra inlägg av Tassie Besök Tassie's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 25 Februari 2005 kl 12:05 | IP Loggad Citera Oldtimer

Ja, ska man tävla i de högre klasserna då är man väl "tvungen" att ha en quarterhäst, men vill man ha en häst för "vardagsridning", och som kan användas till allting, då tycker jag det är överkurs att satsa onödigt mycket pengar på en QH. - det är som som att köpa en Jaguar för att ha en bil att åka till och från jobbet .

Ett kallblod har många fördelar jämfört med de "arenahorses" som är importerade till Europa, fyra  bra fötter t ex! ( Och så får man ju pengar över till en bra sadel, så man slipper handla på Bö**es! 

"Mycket väsen för lite ull - sa gubben som klippte suggan!"



Redigerad av Oldtimer den 25 Februari 2005 kl 15:59


__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Mieke
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 18 Oktober 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 104
Skickat: 25 Februari 2005 kl 13:46 | IP Loggad Citera Mieke

Oldtimer skrev:

- det är som som att köpa en Jaguar för att ha en bil att åka till och från jobbet .

Ja men hur kul skulle det inte vara att ha en jagga att åka till jobbet i ...Hur kul som helst



__________________
Det är bättre att fråga och vara dum i fem minuter.Hellre än att aldrig fråga och vara dum hela livet...
Tillbaka till Toppen Se Mieke's Profil Sök efter andra inlägg av Mieke Besök Mieke's Hemsida
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 25 Februari 2005 kl 15:48 | IP Loggad Citera Oldtimer

Man vänjer sej!   Sen när den krånglar längtar man tillbaka till gammVolvon!

 



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Oldtimer
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 678
Skickat: 25 Februari 2005 kl 15:57 | IP Loggad Citera Oldtimer

Steffe skrev:

Kallblodstravare=Norrlands QH

Steffe



__________________
"En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
Tillbaka till Toppen Se Oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av Oldtimer
 
Nina
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 03 April 2005 kl 13:41 | IP Loggad Citera Nina

Hej Robban!

Du skriver att du bor "Här uppe", vad menas med "uppe"? Jag bor i Norrland och har en välutbildad QH valack med placeringar i dom flesta grenar, en riktig allround häst! Jag har funderat länge på att sälja honom. Det är mer en kill än tjej häst. Vi gå inte riktigt ihop på ridningen som jag skulle önska. Han är dessutom riktigt snygg!

MVH/ Nina.

Tillbaka till Toppen Se Nina's Profil Sök efter andra inlägg av Nina
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 03 April 2005 kl 20:54 | IP Loggad Citera soffi

Kolla även in hastnet.se under rubriken western.
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 03 April 2005 kl 22:54 | IP Loggad Citera Robban

Nina skrev:

Hej Robban!

Du skriver att du bor "Här uppe", vad menas med "uppe"? Jag bor i Norrland och har en välutbildad QH valack med placeringar i dom flesta grenar, en riktig allround häst! Jag har funderat länge på att sälja honom. Det är mer en kill än tjej häst. Vi gå inte riktigt ihop på ridningen som jag skulle önska. Han är dessutom riktigt snygg!

MVH/ Nina.

Jag har för mig att vi har träffats...i Älvsbyn i höstas...Inte helt säker men nästan...Här uppe menas med Gällivare...



__________________
Jag ska avsluta vad jag har påbör...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
wrangler
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 23 Mars 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 100
Skickat: 05 April 2005 kl 11:16 | IP Loggad Citera wrangler

Hej!

Nu börjar det faktiskt finnas quarter o paint-hästar för "Svenssons" oxå, aveln och importen blir bredare och bredare, och man behöver ju inte köpa en 100-tusenkronors häst som är proffstränad och har superstam om man tänker sig rida o tävla på lätt-medelnivå. Quarterhästar som är toppstammade är ofta lite för tuffa o skarpa att ha som skogsmullehästar, men en med lite mer "medioker" stam (tävlingsmässigt) kan däremot vara helt okej! De är ju ofta lugna och stabila, går fram överallt och gör sig även bra på tävlingsbanan allround om man inte siktar på World Show! Valacker är ju alltid bra om man inte har tänkt sig att avla för dels är dom ofta lite billigare och dels gör det ju faktiskt ingenting om den tillockmed har "skitstam" bara individen är bra, vilket den ofta kan var ändå! Än så länge kanske man inte kan få en sund ridbar quarter för samma pris som en kallblodstravare (vilket förövrigt oxå är en helt okej ras!) men man kan hitta en hel del som man inte behöver ruinera sig på, bara man som sagt inte har för höga krav. Men höga krav menar jag en häst som är avlad för tävling på hög nivå, och kanske även utbildad och tävlad. Personligen tycker jag att det bara är positivt att rasen breddas för att passa allas behov (och plånböcker). Quartern är inte en lyxhäst från början, utan en brukshäst! Men jag tycker oxå att det är kul att fler och fler importerar allt bättre hästar, framförallt hingstar, till Sverige. Det förbättrar vårt eget avelsarbete och höjer standarden på våra hästar.  

Tillbaka till Toppen Se wrangler's Profil Sök efter andra inlägg av wrangler Besök wrangler's Hemsida
 

<< Föregående Sida av 5 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.