Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: Sidepull Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
epione
Newbie
Newbie

Registrerade sig: 29 Mars 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 29 Mars 2005 kl 17:56 | IP Loggad Citera epione

Jag måste bara passa på att fråga: Var köper man ett bra sidepull?

Jag hittade några olika på dessa länkar:

http://www.timbo.se/sadelmakeri/visa_vara.asp?id=122

http://www.bonanzawestern.com/sidepull.htm

http://www.milstawestern.com/e-handel/produkter.asp?action=k ategori&kategori=61

http://www.globussport.se/ Gå in på Produkter/Häst/Träns och så finns det några olika längst ner.

Sedan har ju även Hööks och Börjes sina varianter som ni kanske känner till..?

Vilka sidepulls rekomenderar ni? Jag har ett par Nordsvenskar (ca 150 cm i mankhöjd, så de är ganska små jämförelsevis) som inte är de lättaste att få att lyssna på enbart grimma när man sitter uppe på dem, de har väldigt mycket egen vilja. Jag vill inte ha en mild sidepull, hellre gör jag den mildare om det behövs med nosludd etc.

Träning kommer givetvis att behövas, och det blir garanterat på ett inhägnat område innan det blir några sköna skogsturer. Det tog ju även lite tid att få hästarna att förstå stopp, sväng etc med träns, kraften till att dra kan de alltid uppbåda, hur man än betslar upp dem...

Tips på vilket man kan tänkas köpa?

Tillbaka till Toppen Se epione's Profil Sök efter andra inlägg av epione

robert
Admin Group
Admin Group
Webmaster

Registrerade sig: 24 November 2003
Land: Sweden
Skickat: 29 Mars 2005 kl 18:02 | IP Loggad Citera robert

Icke att förglömma heller då:
http://www.westernbutiken.se/Traeningsutrustning/Sidepulls/6 1/

Jag anser dock fortfarande att sidepull enbart är ett redskap för grundträning och förberedelse för bett. Så vida inte hästen av någon anledning inte kan ha bett (skada typ)

epione
Newbie
Newbie

Skickat: 29 Mars 2005 kl 18:30 | IP Loggad Citera epione

Jovisst, där finns några från Weaver ja!

Fast i mitt fall har jag en fd travhäst som förknippar bett med stress. Så fort man rider honom på bettlöst så slipper man åtminstone jobba med stressen och för övrigt att han lägger sig på bettet.

Redigerad av epione den 29 Mars 2005 kl 18:31

robert
Admin Group
Admin Group
Webmaster

Skickat: 29 Mars 2005 kl 18:45 | IP Loggad Citera robert

Aha. Psykiska problem. Fried brain som det brukar kallas. Usch det är ett jobbigt problem att lösa, om det ens går. J***va travkusk!

Vad använder du för bett förresten?

epione
Newbie
Newbie

Skickat: 29 Mars 2005 kl 21:52 | IP Loggad Citera epione

Ja tyvärr. Det var stressen som gjorde att han till slut fick tas av banan för han fixade det inte längre.

Annars har jag ett vanligt tredelat tunnare variant och ett vanligt Snaffle-bit (grund-bett). Brukar heller inte rida på stöd, jag har provat att rida med ytterst lite stöd också, men denna häst räcker det med att han får ett bett i munnen så ser man hur han liksom "försvinner" i skallen. :-(

Den andra kusen som är en vanlig bruks däremot har inga särskilda åsikter om bett. Han fungerar ypperligt på det mesta, skönt med en oförstörd häst.

Dessa sidepulls med läderklätt rep, är de mindre skavbenägna? Även om ett sidepull ska väl ridas utan stöd om jag förstått det rätt?

Vad är det som gör skillnaden i pris på sidepullen? En del kostar ju en bra slant över tusenlappen medan man får andra för ungefär en femhundrin?

robert
Admin Group
Admin Group
Webmaster

Skickat: 29 Mars 2005 kl 22:24 | IP Loggad Citera robert

Kvaliten kan man tänka. Tjocklek på läder m.m.

Det går att återuppbygga förtroendet för bettet på honom igen men det tar tid och du får inte göra några misstag. Dock kommer antagligen problemet tillbaka direkt vid minsta omotiverat jabb i tygeln.

Laidy
Groupie
Groupie

Registrerade sig: 13 Februari 2006
Skickat: 18 Juli 2006 kl 12:59 | IP Loggad Citera Laidy

Hmm intressant detta med stressen och bettet... Det kanske är så min fd travare tycker med. Fast nu med 1 års träning så börjar hon tycka att det är ok att vara lugn och hon behöver inte så mkt stöd längre inte i skritten i alla fall "bara" trav och galopp kvar då... Men det går framåt.
Tillbaka till Toppen Se Laidy's Profil Sök efter andra inlägg av Laidy

Sussie
Guest Group
Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Skickat: 31 Juli 2006 kl 10:44 | IP Loggad Citera Sussie

Om hästen sticker är det ju inte munnen man vill ha kontroll på, utan benen. Och munnen och benen är inte nödvändigtvis ihopkopplade på  hästar.. hahaha.. Så därför gör det väl oftast detsamma vad hästen har på sig om den verkligen sticker.
Jag säger inte att jag skulle sitta upp på vilken häst som helst och rida ut i skogen på med sidepull, men å andra sidan skulle jag inte rida ut i skogen på vilken häst som helst över huvudtaget.
Sen fungerar ju alla hästar olika, det kanske finns såna som trivs med ett skarpt stångbett i munnen till exempel, men då får man hoppas att personen uppe på ryggen begriper att inte rycka tag i det om hästen skulle få för sig att dra iväg.

Tillbaka till Toppen Se Sussie's Profil Sök efter andra inlägg av Sussie

Sussie
Guest Group
Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Skickat: 31 Juli 2006 kl 10:48 | IP Loggad Citera Sussie

ojj rackarns va gammal den här tråden va
Tillbaka till Toppen Se Sussie's Profil Sök efter andra inlägg av Sussie

robert
Admin Group
Admin Group
Webmaster

Skickat: 31 Juli 2006 kl 10:53 | IP Loggad Citera robert

Hej sussie

Inte helt säker på vart du vill komma men visst är benen och munnen ihopkopplade enligt följande logik: benen styrs av balansen -> balansen styrs delvis av nosens riktning -> nära nosen finns munnen.

Du kan med våld, även om det naturligtvis inte är önskvärt, kontrollera en häst bättre med ett bett än med en sidepull. Sidepull är ett träningsredskap och bör nog så vara.

Angående att det finns hästar som trivs med ett skarpt bett i munnen: Du behöver nog definiera vad du menar med ett skarpt bett i så fall. Självklart är bettet beroende av ryttarens hand, oavsett utformning. Hästen trivs med ett bett som är ergonomiskt utformat, dvs ligger bra i munnen och inte nyper, skaver eller på annat sätt irriterar. Detta har som regel ingenting med "skärpa" att göra.

<< Föregående Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum