Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: hackamore, bosal eller sidepull? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 03 November 2004 kl 16:16 | IP Loggad Citera Guests

Hackamore, bosal eller sidepull? Vilka är fördelarna och nackdelarna med respektive? Och vilket är bäst att starta med om man är nybörjare på bettlöst?

Tacksam för alla synpunkter och tips kring bettlöst!

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 03 November 2004 kl 16:30 | IP Loggad Citera jillan91

Som nybörjare på bettlöst skulle jag nog välja sidepull då jag inte alls gillar hackamore och jag inbillar mig(har aldrig ridit med det) att man har mindre kontroll med bosal.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 12 November 2004 kl 11:02 | IP Loggad Citera Guests

Hm, ja, mina funderingar går nog åt sidepull idagsläget...

Har sökt lite på nätet efter info om de olika varianterna och läst någonstans att hackamore enbart är en nödbroms och inte ger möjlighet till ledande tygeltag?? Men kan det verkligen stämma?

Som första alternativ nu lutar det nog iaf mest mot sidepull - sen går det ju att få tag i hyfsat billiga hackamore & bosaler oxå och testa sig fram...  Så får man se vad hästen gillar bäst.

Är det något särskilt man bör tänka på när man börjar vänja hästen vid bettlöst? Eller några speciella övningar som är bra att göra?

Det skulle vara himla trevligt om någon fler med erfarenhet av bettlöst ville skriva nån liten rad 

 

 

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 14 Februari 2005 kl 12:41 | IP Loggad Citera Guests

För att rida en häst med med bosal så behöver både hästen och ryttaren lärasig att rida med vikthjälper. För att vikthjälperna ska bli så bra som möjligt bör du sitta centrerat (du håller din balans och hästen sin). Tänk dig att dina sittknölar är som strömbrytare till varsin ficklampa, när du sitter på knölen är lampan tänd. Om du nu sätter dig i sadeln och blundar roterar lite lätt med överkroppen för att hitta en centrerad punkt så upptäcker du att du sitter på båda knölarna och att den fingerade ljusstrålen går rakt upp. Om du nu skall svänga åt vänster lufter du försigtigt ut vänster skänkel och släcker vänster lampa, (kommer du ihåg leken att vara låghallt?) nu har du fått ett litet tryck i höger sitthalva samt att du nu bör kunna röra höger skänkel fritt. Du har nu bett hästen att svänga till vänster. sedan kann man öka snävheten i svängen med att lägga till tygeln på nacken  och att använda den yttre skänkeln för att få önskad efekt.

För att stanna bör du sitta på båda knölarna och vika dig i midjan OBS!! INTE LUTA DIG BAKÅT TÄNK PÅ DIN BALANS.(Tänk dig ett vasst före mål som vill peta dig i naveln, den får inte träffa). Samtidigt som du viker dig i midjan så bör skänklarna åka frammåt till bogen.

För att öka fartin få lite frammåt vikt. Rid på och träna glömm inte bort att ha kul. glöm heller inte bort att ju finare du ber så lysnar hästen mer...   

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
maximilia
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 11 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 2
Skickat: 11 Augusti 2005 kl 00:47 | IP Loggad Citera maximilia

Guests skrev:
 

Har sökt lite på nätet efter info om de olika varianterna och läst någonstans att hackamore enbart är en nödbroms och inte ger möjlighet till ledande tygeltag?? Men kan det verkligen stämma? 

 

Ja, det är väl det som är kruxet med hacket. Att det är svårt att böja dom. Som "engelsk" ryttare har jag bara erfarenhet av hack och ett annat bettlöst. Och det funkar kanon att rida ut på när man inte har så höga krav på formen, men på ridbanan vill jag ha nåt i munnen. Fast..alla hästar är ju olika. Vet flera som funkar jättebra på hack i dressyren också.

Tillbaka till Toppen Se maximilia's Profil Sök efter andra inlägg av maximilia
 
Hella
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 11 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 13
Skickat: 11 Augusti 2005 kl 13:57 | IP Loggad Citera Hella

Jag ska börja med en ridkapson på min unghäst. Verkar ganska vettigt för man kan även longera med den, så man kan varva uppsuttet och arbete från marken i början, utan att behöva byta eller ha dubbelt. 
Tillbaka till Toppen Se Hella's Profil Sök efter andra inlägg av Hella
 
gusest
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 15 Januari 2006 kl 12:13 | IP Loggad Citera gusest

hej!

Finns det någon beskrivning hur man knyter bosaltyglarna, den där "klumpen" under grimman.

mvh Iota
Tillbaka till Toppen Se gusest's Profil Sök efter andra inlägg av gusest
 
guest
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 15 Januari 2006 kl 13:07 | IP Loggad Citera guest

Hittade av en slump en bra beskrivning hur man knyter de s.k mecate tyglarna

på http://www.rocking-b.se/sida.asp?id=29

mvh Iota
Tillbaka till Toppen Se guest's Profil Sök efter andra inlägg av guest
 
-westerngirl-
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 06 April 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 130
Skickat: 22 Januari 2006 kl 12:28 | IP Loggad Citera -westerngirl-

hej jag rekommenderar inget av det men det finns ett annat alternativ som är super,det avlastar hästens nacke och det heter bittless bridle. och finns att beställa på www.bitlessbridle.com

Redigerad av -westerngirl- den 22 Januari 2006 kl 12:30


__________________
My husband told me I could choose beteween him and the horse. Damn I´m going to miss that man!
Tillbaka till Toppen Se -westerngirl-'s Profil Sök efter andra inlägg av -westerngirl-
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 23 Januari 2006 kl 12:03 | IP Loggad Citera vaquero

Hur menar du ? avlastar hästens nacke? Ett bitless bridle lägger ju tryck på nacken!
Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3750 sekunder.