Författare |
|
Johanna Groupie

Registrerade sig: 20 Augusti 2004 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 78
|
Skickat: 24 Augusti 2004 kl 13:27 | IP Loggad
|
|
|
Är återigen på jakt efter en westernsadel till min häst. Hon har en kort, rak rygg och låg manke. Rätt vid framtill.
Vilka märken kan tänkas passa min häst? Många som jag testat är för böjda i bommen eller för långa.
Här är en bild på henne:

|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Eva Moderator Group

Registrerade sig: 26 November 2003 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 1537
|
Skickat: 24 Augusti 2004 kl 22:30 | IP Loggad
|
|
|
Ojojoj...
Skitsvårt att säga på rak arm. Var bor du? Kanske nära någon som kan tänkas vilja låta dig prova någon eller några av deras egna..
Då får man ju en hint om vad som kan tänkas passa..
mvh Eva
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Sassa Groupie

Registrerade sig: 12 Januari 2004 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 75
|
Skickat: 25 Augusti 2004 kl 10:20 | IP Loggad
|
|
|
Hej Johanna!
Jag känner en som har en häst som har rak, kort rygg som är ganska bred framtill (Sv varmblod). Hästen är typ mellan 147-150 cm i mankhöjd. Den sitter perfekt på hennes häst.
Hon har en sadel som hon har köpt på Börjes, Wi special arabian, den är kort, rak och bred framtill. Kvaliten på lädret är sådär, den var ganska hård i början men nu är den mjukare och följsam. Jag tror att de kostar typ 8 000 kr. Men den är faktiskt mycket bekväm att sitta. Den har också roundskirt.
Man kan ju gå in och titta på den på http://www.borjes-tingsryd.se, det står mått på den så om du inte är intresserad av denna sadel så kan man ju jämföra måtten med andra sadlar som du är intresserad av.
Hoppas att du hittar en sadel som passar dig, lycka till!
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Johanna Groupie

Registrerade sig: 20 Augusti 2004 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 78
|
Skickat: 23 Januari 2005 kl 13:00 | IP Loggad
|
|
|
Dakota har jag hört ska vara raka i bommen, stämmer det?
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
TheWickedWitch Senior Member

Registrerade sig: 30 November 2003 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 109
|
Skickat: 13 Februari 2005 kl 17:40 | IP Loggad
|
|
|
Jag upplever min dakota som ganska rak i bommen.
|
Tillbaka till Toppen |
|
|

|
Skickat: 13 Februari 2005 kl 17:52 | IP Loggad
|
|
|
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
lillan_spector Guest Group

Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad Inlägg: 1323
|
Skickat: 14 September 2006 kl 11:40 | IP Loggad
|
|
|
den är jättesnee =O
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Oldtimer Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 678
|
Skickat: 14 September 2006 kl 11:58 | IP Loggad
|
|
|
TheWickedWitch skrev:
Jag upplever min dakota som ganska rak i bommen. |
|
|
Utan att ha sett en dakotabom naken, så skulle jag inte tro att de är varken mer eller mindre raka eller mer eller mindre "svängda" i bommen än något annat fabrikat. jag tror inte ett skvatt på att det skiljer nämnvärt, ja,kanske millimetrar, på sin höjd en centimeter mellan formen på olika bommar, utan tillskriver dessa påstådda eller upplevda skillnader som vandringssägner typ " jag har hört att". Däremot längden på bars kan skilja mellan och inom ett fabrikat, men det har att göra med den sitslängd som sadeln har, lång sits- längre bars, krt sits, kortare bars, och detta kan ju göra att sadeln "bryggar" på en häst och upplevs rakare, medan ben passar på en annan häst med längre rygg och upplevs som "svängd". Men det är min ytterst personliga uppfattning, så ta det inte som en sanning, utan som ett inlägg i sadelpassningsdebatten ( där det finns massor av olika uppfattningar och - experter, såväl utbildade som självutnämnda!)
Redigerad av Oldtimer den 17 September 2006 kl 17:24
__________________ "En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
|
Tillbaka till Toppen |
|
|

|
Skickat: 12 Augusti 2007 kl 20:07 | IP Loggad
|
|
|
Oldtimer skrev:
TheWickedWitch skrev:
Jag upplever min dakota som ganska rak i bommen. |
|
|
Utan att ha sett en dakotabom naken, så skulle jag inte tro att de är varken mer eller mindre raka eller mer eller mindre "svängda" i bommen än något annat fabrikat. jag tror inte ett skvatt på att det skiljer nämnvärt, ja,kanske millimetrar, på sin höjd en centimeter mellan formen på olika bommar, utan tillskriver dessa påstådda eller upplevda skillnader som vandringssägner typ " jag har hört att". Däremot längden på bars kan skilja mellan och inom ett fabrikat, men det har att göra med den sitslängd som sadeln har, lång sits- längre bars, krt sits, kortare bars, och detta kan ju göra att sadeln "bryggar" på en häst och upplevs rakare, medan ben passar på en annan häst med längre rygg och upplevs som "svängd". Men det är min ytterst personliga uppfattning, så ta det inte som en sanning, utan som ett inlägg i sadelpassningsdebatten ( där det finns massor av olika uppfattningar och - experter, såväl utbildade som självutnämnda!)
|
|
|
Vilket intressant inlägg! Nu var jag tvungen att fundera en stund för att förstå hur du menade, men jag tror att jag förstår din tankegång på ett ungefär.
Med "bryggar" menar du då att den på en häst med kort rygg och en sadel med ett långt säte bara ligger an framtill och baktill och därmed upplevs som för rak i bommen då den egentligen är för lång?
|
Tillbaka till Toppen |
|
|
Oldtimer Senior Member

Registrerade sig: 01 December 2003 Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad Inlägg: 678
|
Skickat: 12 Augusti 2007 kl 21:10 | IP Loggad
|
|
|
Yeeeees ! så ligger det nog till ( tror jag, utan att ha några som helst bevis) 
__________________ "En man som vill hyra en gris kan vara omöjlig att hejda"
|
Tillbaka till Toppen |
|
|