Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Backa Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 05 Augusti 2004 kl 16:19 | IP Loggad Citera Guests

Hej!

Jag har tre hästar varav två unghästar som jag såklart tränar mycket från marken. Alla tre är ju jätte trevliga och snälla och försöker alltid sitt bästa, men hingsten (2år) har lite problem med att backa, han är ju inte riden och blir uppvärmd mycket innan, sne är det bara i just backningen som han kan vara lite svår så han kan inte ha ont någonstans heller, det ser inte ut som om han har ont.

Om jag har honom lös och vill att han ska backa så måste jag nästan gå över honom för att han ska förstå att han ska backa, har ni några tips på hur jag ska göra? jag tror att det ligger i att jag är för otydlig i just backningar. Hur ska jag göra för att han ska backa snabbare och lättare utan att inkräkta på hans zoon?

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 05 Augusti 2004 kl 16:51 | IP Loggad Citera jillan91

När jag ska lära en häst att backa gör det det först och främst med tryck och när den svarar bra på det så tar jag repet och ställer mig någon meter framför hästen, drar upp axlarna och stirrar hästen i ögonen. Sedan vevar jag repet och ökar vevningen gradvis och om hästen inte har svarat när jag inte kan veva mer rycker jag repet nedåt så att hästen får ett ryck över nosryggen. Det har funkat men tycker jag är lite nödhjälp. backa rakt vet jag inte ricktigt hur man ska få dem att göra.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 06 Augusti 2004 kl 11:38 | IP Loggad Citera Robban

Att backa en häst är väl en rätt så dominant handling...(tror jag iallafall)

Den vanligaste anledningen till att en häst backar snett är att den har en stelare sida...den stelare sidan tar kortare steg i backningen...varav det blir snett...lösgör hästen ordentligt så blir backningen rakare (oftast)

Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 11 Augusti 2004 kl 09:57 | IP Loggad Citera Guests

backa de har man haft mkt problem med. men testa att lägga grimmskaftet som ett tryck mot bringan lyssnar han inte då så kan du börja "slå" mot bringan med repet backar han så sluta direkt de handlar om ge och ta. när han backar så ger du hoppas du fattar annars så får du säga till. lycka till
Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
soffi
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Februari 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 179
Skickat: 09 Februari 2005 kl 14:54 | IP Loggad Citera soffi

Min häst backar i och för sig bra för tryck eller nu räcker det att jag pekar mot bringan och säger "back". Har även testa med att svänga repet men vet inte om jag gillar det. Däremot märkte jag en stor skillnad när jag lade ut dubbla bommar på marken med mellanrum i form av ett L.  Hursomhelst så gick jag först framåt igenom L. Sen gick jag en liten bit och backade,sen en liten bit till och backade. Sen backning genom kröken. Hon backade på bra och det verkade som hon ville komma ifrån så¨det funkar bra. Annars läste jag om ett annat tips. Spänn upp band eller spärra av på annat sätt tex i ett hörn av hagen eller liknande, mellan träd kanske så det bildas formen av en strut. Med smala änden längst in. Led in hästen till smala änden och backa den ut med tryck o kommando. Det verkar funka bra. Lycka till.
Tillbaka till Toppen Se soffi's Profil Sök efter andra inlägg av soffi
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3120 sekunder.