Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Hovar och magar! Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Plupp
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 24 Februari 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 8
Skickat: 08 Mars 2004 kl 14:24 | IP Loggad Citera Plupp

Jag fick höra av en kompis att hennes tränare sagt att 80% av alla Quartrar har problem med hovarna och 90% har problem med magen.
Detta låter ju inge vidare om man nu ska tro på det!
Jag har en Quarter hemma med fina hovar (dock ganska små)och frisk mage, men det skulle vara intressant att höra hur det ser ut på andra ställen eller om någon hört någon annan statestik.
Vill ju gärna tro att det jag hörde inte stämmer.
Tillbaka till Toppen Se Plupp's Profil Sök efter andra inlägg av Plupp
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 08 Mars 2004 kl 19:37 | IP Loggad Citera Guests

Jag har aldrig hört någon sån statistik och jag känner ingen quarter med problem med magen. Min quarter har däremot haft problem med hovarna men det har nog främst berott på dåliga hovsl*gare..

Hälsningar

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 09 Mars 2004 kl 13:23 | IP Loggad Citera Eva

Jag har inte heller hört någon sådan statistik.

Dock kan man undra vad som menas med problem med hovarna? Det är ju vanligt att Quarters har små fötter/hovar, vilket i sig kan innebära problem. Men med en normal hovsl*gare och skor är det inga underligheter.

Min qh har skitbra kvalitet på hovarna men de är små (2x0) så jag måste ha henne skodd för att ha några fötter kvar om hon inte går i gräshage året om. 

Magen är det inga problem med heller....

Tänker jag efter så har jag ingen bekant eller släkting med qh eller paint haft några som helst bekymmer med hovar eller magar.

mvh Eva

 

 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 10 Mars 2004 kl 11:02 | IP Loggad Citera Guests

Min hovsl*gare som har skott en och annan quarter sa senast jag var där att min häst har fina hovar "för att vara en quarter" och med det menade han att ganska många quartrar har dåliga hovar. Min tränare har ett 8-årigt quartersto och den hästen har hovsprickor. När jag frågade om dom så sa hon att hon alltid har sett ut så, men aldrig  haft ont av det.  En liten gissning från min sida, men från början så grundade väll sig quarteraveln väldigt mycket på fullblod och dom har ganska tunna hovväggar så det kommer kanske därifrån. Men av alla quartrar som jag har sett så har de alldra flesta haft fina hovar och jag har aldrig hört om någon med mag problem. Mannen ifråga som sagt det där med statistiken vill sälja en breedingstock till henne med argumentet att dom är mycket friskare. Det tycker jag också verkar lite konstigt för vad är en breedingstock? Jo det kan ju vara så att en quarter får ett föl med för mycket vitt - alltså blir det en paint som i sin tur får ett föl med för lite vitt - alltså en breedingstock! Men i grund och botten så är det ju en quarter så varför skulle den vara friskare?

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 10 Mars 2004 kl 20:06 | IP Loggad Citera Guests

intresant,  dåliga magen? på vilket sätt? det första jag skulla titta på är foderet. 90%??!! WOW!! jag är igen quarter fanatic men det låter otrölig till-o-med för dom.

80% med dålig hover........det kan jag nog hålla med om. Själva horn kapslen kan vara av god qvalitit, men själva hovben, koten, shen ben är under deminasnerad (?sorry) för hästens kropps vikt! En häst som väger 500+kg.borda har MINST ett nr. 1 sko främ, helst en 2a. Det har vissit sig att mer och mer äv dessa Show Quarters led av strålbens halte, hov och kott led's inflamation och svaga knä.

Bort sätt från vad jag ser som ett dålig avels verksomehet-----företidig skoning och inriding har inte hälpt saken.

Jag kom hem från Arizona och sog fina Working Ranch Quarter's med riktiga ben och hover på sig, så jag vet att det finn's dar borta, tyvär kommer aldrig såna fina häster har till sweden.

Mark  

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
F.E.Spirit
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 17 Mars 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 17 Mars 2004 kl 10:44 | IP Loggad Citera F.E.Spirit

Intressant fråga.

Min förra häst, en quarter hade inte problem med hovarna, men med kotorna. Fick artrithis, vi 6 års ålder

Svor att aldrig mer köpa quarter, då en kompis fick två av sina hästar utdömda året innan, också det quarter.

Här finns en godkänd quarterhingst, helt UNDERBAR med mycket foundationblod i sig. Han anses inte vara tillräckligt "fin" i quarterkretsarna häromkring, och det har ägarinnan fått höra mer än en gång!

Jag avgudar denna hingst! Han har varit ranchhäst i usa, han har tävlat, är med på långritter, parader, uppvisningar och han har varit en läromästare för mig, då jag lånat honom några gånger. Hans ben är ärriga och lite knöliga, efter många års bruk och äventyr, men är kärnfrisk och i bättre form än någonsin 13 år gammal.

Förra året blev det fött ett hingstföl efter denna hingst, en kopia av pappan. Jag blev ju helsåld, detta föl har jag drömt om i flera år, så jag köpte honom.

(plötsligt har jag altså två hästar. Begriper inte hur detta skall gå, men det ordnar sig nog)

Hoppas han blir lika fin och vacker som sin pappa.

F.E. Spirit - tidligare Smilly (fortfarande med tyrolenquarter. Smilly fungerar inte längre... ) 

Tillbaka till Toppen Se F.E.Spirit's Profil Sök efter andra inlägg av F.E.Spirit
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 17 Mars 2004 kl 16:02 | IP Loggad Citera Eva

Ahhh Smiilly....Spirit!

Vad kul att du blivit med en häst till helt plötsligt! Jätteroligt! Grattis får man väl säga!

mvh Eva *flåt om jag sabbar tråden lite nu...*

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
F.E.Spirit
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 17 Mars 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 18 Mars 2004 kl 11:08 | IP Loggad Citera F.E.Spirit

Hej Eva!

Tack ! :)

Plötsligt "bidde" det två... Fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till.  Har ingen aning hur det skall finansieras, sätter antagligen bort haflingern på halvfoder, så kanske det går. Min vackra spirit bara MÅSTE jag ha, jag har ju drömt om honom i flera år innan han blev född.. hihi...

Tillbaka till Toppen Se F.E.Spirit's Profil Sök efter andra inlägg av F.E.Spirit
 
Guests
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 18 Mars 2004 kl 18:56 | IP Loggad Citera Guests

Hmm.

Spirit, Vad är det sko storlik på den dar 13år hingst?

Värför är han Sönder Tugget på bennen?

Mark

Tillbaka till Toppen Se Guests's Profil Sök efter andra inlägg av Guests
 
F.E.Spirit
Newbie
Newbie


Registrerade sig: 17 Mars 2004
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 22
Skickat: 18 Mars 2004 kl 23:52 | IP Loggad Citera F.E.Spirit

Storleken har jag ingen aning om, jag skall kolla med ägaren!

Hans ben är inte sönder på något vis, han har bara en del ärr och knölar eftersom han är ANVÄND, och inte bara fjollat runt i ridhus. Inga stora skador eller så, det jag menade var att han tål en del. Har mött hästar som är halta av ett litet sår.. Förstår du vad jag menar?

Tillbaka till Toppen Se F.E.Spirit's Profil Sök efter andra inlägg av F.E.Spirit
 

Sida av 3 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.