Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Hästvård
 Westernridning Diskussionsforum : Hästvård
Rubrik Ämne: Barfotahäst Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
tania
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 24 Mars 2005 kl 21:51 | IP Loggad Citera tania

Min hest har vært barfot i snart 3 år. I begynnelsen hadde han store problemer, men etter at jeg begynte med keratex hoof hardener og hoof gel, har alt gått helt problemfritt. Han er aldri øm, kan gå på alle sl*gs underlag i alle tempo, og blir aldri sårbent , og jeg rir mange mil i uken på grusveier, asfalt og i skogen. Hvis du vil vite mer om Keratex, så kontakt meg.
tania_lonning@operamail.com
Tillbaka till Toppen Se tania's Profil Sök efter andra inlägg av tania
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 25 Mars 2005 kl 10:03 | IP Loggad Citera butterfly

Hej på er alla hästägare och andra som tycker att barfotagång är ett intressant ämne att disskutera. Jag har läst alla inlägg på denna sida och tyckar att diskussionen går runt,runt. Antingen är man för barfotahästar eller så är man emot. Jag är ju naturligvis för barfotahästar måste jag tilägga.  Men ofta handlar det väl om att man inte vet eller kan så mycket om det ena eller det andra. Så man går på det som någon hört eller som man själv känner passar just sin häst. Men att ha sin häst barfota kan ej vara annat än det optimalt bästa för hästen. Visst när man plockar av skorna på en häst och den ej blir rätt verkad så kommer den att ömma. Sen får man ju ochså förstå att ge hästen den tid den behöver för att vänja sig att gå barfota. Tänk själv om du börjar gå utan skor på våren, Du springer inte direkt men framåt hösten efter en vår, sommar barfota går det lättare....Man måste ge hästen samma chans. Eftersom jag inte nu heller bara ska prata runt allting tänkte jag vidarebefodra en

MYCKET INTRESSANT SIDA PÅ NÄTET DÄR FINNER DU MÅNGA SVAR ANGÅENDE BARFOTA HÄSTAR. Läs den gärna och kommentera efteråt det här är en intressant disskussion men jag måste säga att skor på hästar talar för ett ej naturligt beteende utan endast ett mänskligt beteende. Sidan är www.barfotahast.has.it/



Redigerad av butterfly den 26 Mars 2005 kl 08:51
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
jillan91
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 10 Juli 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 305
Skickat: 26 Mars 2005 kl 09:33 | IP Loggad Citera jillan91

Hejsan. Nu har jag läst väldigt mycket mer om barfotagång, mycket på www.barfotahast.has.it och kommit fram till min nuvarande ståndpunkt. Jag tycker att strassers syn på hästhålning är den rätta men jag har kommit att gilla vildhästmetoden bättre än hennes verkningsmetoder.
Jag tog av skorna på min häst i Juli förra året och han har gått utan hela vintern. En månad efteråt var han så öm att jag knappt kunde rida honom och sedan de mörka månaderna red jag inte mycket. Men nu när det är mjukt och fint i markerna ömar han inte mycket alls. Han kommer nog ömma lite när här blir torrt och hårt men det får lösa sig då.

__________________
Om jag ska dö ska jag sitta på en vit häst med en bombväst rida ner längs avenyn med en spitklubba och bulta skit ur dom som skit ska bultas ur Sen detonera mig själv färga hela boulevarden röd
Tillbaka till Toppen Se jillan91's Profil Sök efter andra inlägg av jillan91
 
Robban
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 25 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 647
Skickat: 26 Mars 2005 kl 18:53 | IP Loggad Citera Robban

Ska man verkligen låta hästen ha ont? Bara för att det är "naturligt"? Ska vi människor också ta av oss skorna och aldrig mer sätta på dom eftersom vi inte heller är "naturliga" med skor? Vissa människor och hästar klarar det säkert jättebra att vara skolösa, medans vissa är av naturen "ömfotade"...

Nä...skor eller inte skor...låt hästen själv få välja...inte bara för att det är på modet att låta hästarna gå barfota.



__________________
Jag ska avsluta vad jag har påbör...
Tillbaka till Toppen Se Robban's Profil Sök efter andra inlägg av Robban Besök Robban's Hemsida
 
oldtimer
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 26 Mars 2005 kl 21:15 | IP Loggad Citera oldtimer

Kloka ord, Robben !   

Läste en artikel om en "hovsl*gare" ?? i Norge som blivit anmäld för djurplågeri sen tre hästar varit mer eller mindre invalida efter "Strasserbehandling".

Tillbaka till Toppen Se oldtimer's Profil Sök efter andra inlägg av oldtimer
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 27 Mars 2005 kl 01:53 | IP Loggad Citera butterfly

Men får hästen välja? De föds ju inte med skorna på när de sen kommer upp i en viss ålder måste de ha skor!!! Jag undrar varför? Blir de ömfotade med åldern? Jag har två helt olika typer av häst den ena fyra år och den andra åtta år men de har ej varit skodda någongång. Men åtta åringen var felverkad och ville ej arbeta.(köpte henne som sju åring)Men sedan jag fick hjälp av en hovvårdare så har det blivit toppen.Om ni kollar in sidan barfotahast en gång till så kommer ni nog att förstå att när hoven fått "läka" ut är den ej ömmfotad längre.
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 27 Mars 2005 kl 06:29 | IP Loggad Citera horselife

Nej, hästen får naturligtvis inte välja.  Och det är liksom det som är vitsen på ett sätt; Har vi väl tagit tll oss hästen och  domisticerat den vilket innebär att den på många sätt måste  leva ett naturvidrigt liv, som tex. att bli riden, körd, bo i stall, gå i inhägnader etc. etc. är det åxå vårt ansvar att se till att konsekvenserna av detta onaturliga liv inte blir plågsamma  för hästen. Om man tycker det är fel att hästen inte får leva ett naturligt liv, dvs. leva som vildhäst utan inblandning av människor, slippa bli riden, ha skor, underordna sig vårt ledarskap etc. förstår jag inte varför man har häst.
Som djurägare har vi enligt djurskyddsl*gen ansvar för att skydda våra djur från lidande.  Varför har man i alla tider använt skor på hästar? Varför finns det hovbesl*g som är flera tusen år gamla? Kan man mot bakgrund av det verkligen säja att skor på hästar inte behövs?



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 27 Mars 2005 kl 12:52 | IP Loggad Citera Körven

 

                     Hej

Att man skodde hästar förr var att man andvände hästen från det blev ljust tills det blev mörkt.Dåliga och steniga vägar,tunga lass att bära eller dra.Jag tror med stor visshet att det inte finns någon häst i Sverige som kommer i närheten av dom förhållande som rådde då.Att en frisk häst i dagens läge skulle hinna slita ner hoven fortare än den växer,är inte troligt.Om man aldrigv skott sin häst blir den inte ömfotad.Enda nackdelen med barfota hästar är att hoven blir hård som sen vuxen ek,det är ett elände att verka hovarna,jag har sl*git flisor ur hovklingan så hårda blir hovarna.Dä du...

                         Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 27 Mars 2005 kl 19:03 | IP Loggad Citera butterfly

Vad menas??? horselife skrev Om man tycker det är fel att hästen inte får leva ett narturligt liv... förstår jag inte att man har häst....Jag menar man måste väl ändå sträva efter ett så naturligt liv som möjligt för våra djur ovasett art. Vad är inte mest riktigt enligt djurskyddsl*gen låt djuren i fångenskap leva ett så naturligt liv som möjligt. Hur många timmar i veckan tillbringar vi på hästryggen och hur många timmar tillbringar hästen i hagen med sina kompisar. Låt hästar om möjlighet finns få ströva fritt i stora hagar dag som natt med möjlighet att själva gå innomhus. Samt att de får vara barfota.
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 
butterfly
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 19 Februari 2005
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 95
Skickat: 28 Mars 2005 kl 09:07 | IP Loggad Citera butterfly

Du Körven ett tips! Om din häst står på betong när du ska verka hovarna vattna betongen innan, för betongen suger ur vattnet ur hovarna vilket gör dem torra och svårare att verka. Jag själv har prövat och det hjälper. Ett litet tips bara.
Tillbaka till Toppen Se butterfly's Profil Sök efter andra inlägg av butterfly
 

<< Föregående Sida av 20 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.