Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Sadlar
 Westernridning Diskussionsforum : Sadlar
Rubrik Ämne: Någon som har koll på märket Double? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Pruttmamma
Newbie
Newbie

Registrerade sig: 21 Juli 2009
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Skickat: 21 Juli 2009 kl 02:20 | IP Loggad Citera Pruttmamma

Jag har en Double D, en reining. Jättefin med silverbling på  Den ligger på min ardenner jättefint men inte på mitt vbl. Därav ska byta bort den.

Men nu till saken, är det någon som vet en återförsäljare eller känner till tillverkarens hemsida/länk?

På en kompis sadel står det: Double C saddlery customer brand 1031 03 155. Men på min står bara DD, Double D.

Jag har sett fåtal annonser där Double T finns tex. Tydligen ska det finnas flera modeller än den vi e van vid, Double C.

Jag tror jag e den enda som har min sadel, DD. Ligger kanon på min ardenner med ingen manke och rund o go. Men på vbl mitt ligger det an mot bogbladen. :=(

En till fundering, när man ska mäta mellan conchos ska man mäta ytterkant till ytterkant på conchosmärkena eller ska man ta innerkanterna? Vilket e den mest rättvisa mätningen?

Nu ska jag sussa!

Hoppas på positivt svar! MVH Pruttmamma

lewellyn
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Skickat: 21 Juli 2009 kl 13:26 | IP Loggad Citera lewellyn

http://www.doubledsaddles.com/
Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida

wrangler
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 23 Mars 2005
Skickat: 21 Juli 2009 kl 16:53 | IP Loggad Citera wrangler

Gud vilken kass hemsida! Det står ju inte nåt om sadlarna...

Letar efter en billig inridningssadelsadel jag. Billig i den bemärkelsen att den kan ha halvkasst läder osv men bommen måste vara stabil och riktig! 

Pruttmamma, om du vill veta bomvidden på en sadel kan du inte mäta "gullet", dvs mellan conchosen fram. Det är svårt att veta bomvidd om inte sadeln är märkt... På varmblod har jag haft allt från arabbom till semiquarter eller vanlig quarterbom... den du har är troligtvis Full, X Full eller XX Full.....

Pruttmamma
Newbie
Newbie

Registrerade sig: 21 Juli 2009
Skickat: 21 Juli 2009 kl 22:34 | IP Loggad Citera Pruttmamma

Tack för era svar :=)

Letat som en dåre efter en hemsida utan resultat. Men nu äntligen :=)

Det fanns en stämpel under ena stiglädret såg jag idag och där stod Timba sadelmakeri. Så vips fick jag veta att sadeln jag har är importerad precis som jag misstänkt. De tog in en container med sadlar och renoverade dem, så nu har jag återigen mailat för att få höra hur gammal sadeln kan vara.

Kommer göra mig av med den i framtiden och då vill man veta vad som är billigt eller överpris så att säga.

Men stort tack hörni :=)

lewellyn
Senior Member
Senior Member

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Skickat: 21 Juli 2009 kl 22:34 | IP Loggad Citera lewellyn

Håller med wrang, en bild på sadeln säger inte mycket...

Det enda man egentligen kan göra om det inte står några mått på sadeln eller tillverkarens hemsida är väl egentligen bara att prova och se om den passar på den aktuella hästen... ska sadeln säljas så får du nog skriva i annonsen att den har legat på en ardenner så får potentiella köpare själva fundera på om den kan passa och kanske har möjlighet att prova.

Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum