Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Longera två hästar samtidigt, hur? Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 09 December 2008 kl 19:59 | IP Loggad Citera Eva

Ja precis så, läste om det i en blogg. Så nu undrar jag... hur?

 

Sen rent allmänt, longerar ni? Hur? I lina? Löst? Rundkorall?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
paxan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 25 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 81
Skickat: 09 December 2008 kl 21:25 | IP Loggad Citera paxan

hoj. Jag longerar två hästar samtidigt vilket sparar en massa tid, när de bara behöver jogga av sig. Har ett halvblod som är (frontalobotomerad) självgående. Hon är lär då traditionellt longerings sätt. Innebär : hon går på röst bjudning, smack = skritt . Smack smack= trav o puss puss = galopp. Hon harvar på tills man ptrooooar för glatta livet. Så har jag mitt varmblod som har varit i en  NH hippies ägo. Där är det veva grimmskaft o kroppstryck som gäller. O hej o hå. Jag liksom föser honom mellan mina armar. Fäller jag ned armarna så tvär stannar han o kommer in till mig. Jag lät halvblodet vara först o hon harvade på i trav o varmblodet hakade på. Gick tipp topp. Sen skulle jag byta varv o då hamnade varmblodet först o jippie det gick lika bra de. Det gäller att ha simultanförmåga. Nästa steg är att jag ska slännga med panzarponyn på ett hörn ( bara för att prova) snart e jag klar för manegen.

__________________
pax
Tillbaka till Toppen Se paxan's Profil Sök efter andra inlägg av paxan
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 13 December 2008 kl 12:27 | IP Loggad Citera Eva

Hmm,

Nu går ju mina på lösdrift så de har inte jogga-av-sig behov på samma sätt som de hade när de stod på stall.

 

Men företeelsen longera eller jobba två är intressant. Mycket. Men jag funderar på hur pass mycket lydnad jag måste ha i dem innan.

Den gamla märren kan inte bara spinga runt runt utan att få uppgifter annars hittar hon raskt på själv. vidare en sån som svarar väldigt precist på min kroppshållning och placering i corallen.

Det yngre stoet är litet mera blåst och inte tränat så henne kan man förmodligen få att bara hänga på. Men då blir det ju inte så att hon gör det för att hon lyssnar på mig.

Tränar jag det yngre stoet en smula enskilt så är ju sannolikheten större att jag lyckas med att ha dem i corallen båda två.

 

Nh-hippie var ett bra uttryck för det du beskriver. Men en del bra influenser har jag fått från Nh-hållet. Min man är bäst på att hantera våra hästar på backen, han har ett tydligare kroppsspråk än jag. Det innebär vanligen att han åker på att grundjobba dem i corallen innan jag tar vid. Han får oxå till de där små coola grejjerna som att få hästen att vika in mot mitten och sen fortsätta i en liten volt och komma ut på spåret i samma varv igen.

En nog så enkel grej men svår när man provar. 

 

Jag funderar på hur man vänder två hästar.. Utåt torde vara ganska lätt. Där blockerar man ju bara vägen.

Men inåt vete fåglarna. Då gäller ju att de båda kan den grejjen klockrent innan, alltså enskilt. Risken finns ju att den första hästen annars vänder upp men att den bakomvarande inte hänger på utan fortsätter. Då kommer man ju få lov att vända den utåt.

Det funkar ju men blir inte så snyggt.

Men man kan ju försöks trycka ihop dem till en inåt-vändning oxå. Och träna den som är snabbast i huvudet på att vända mera på bakdelen, då trorde den få med sig den andra hästen på köpet.

Hur gör du när du vänder inåt?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 13 December 2008 kl 12:35 | IP Loggad Citera Eva

Och för att svara på min egen fråga.. (ingen annan tycks ju longera)

 

Ja jag longerar ibland. eller vad man nu skall kalla det. Vi jobbar löst eller med lina i rundcorallen. Fn har jag bara ett provisorium, gräsyta 22 m i diam med stolp och band. Men projekterar en riktig närmare stallet som förväntas bli klar till våren.

 

Blir det i långa linan är det oftast så att jag har lite annan utrustning på och jobbar med lite inspänning etc. Korta linan så blir det mera lek och luras med trick.

Och löst så brukar det vara litet mera fart, snabba stopp och vändningar.

Svårast är att longera långsamt. Det låter konstigt men jag tycker det är rikigt svårt.

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
bewildered
Moderator Group
Moderator Group


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Canada
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 167
Skickat: 13 December 2008 kl 16:16 | IP Loggad Citera bewildered

Röstkommandon eva! Och kroppsspråk.. det finns en video på mamma när hon gör det där, men tyvärr så är det inte digitalt så det är lite joxigt annars hade vi kunnat lägga ut.. Får se om jag lyckas filma henne med digikameran nästa gång jag är nere :)

 

Får man skryta? Det är ganska rejält bra pli på våra pållar faktiskt, visst har dom sina grejjer dom med, dom är ju individer! Men säger man åt dom att göra en sak så sker det...

 

Det verkar vara svårt att göra allt sakta, rida som longera som tömköra. Varför vet jag inte, men jag håller med.. kanske är för att ekipaget tappar fokus?

 

Och till Felicias försvar så måste jag säga att hon inte alls är frontallobotomerad - det handlar bara om Hur man longerar henne. Använder man röstkommandon så går hon per automatik, men det går att longera henne med kroppen med ;) Jag vet - hon e ju trotts allt mign... *fniss*

 

(världens meningslösaste inlägg... ska se om jag kan hitta lite seriositet i mig själv senare idag)



__________________
You can check steers in a dressagesaddle... you can jump in a westernsaddle - saddles don't make the horse.
Tillbaka till Toppen Se bewildered's Profil Sök efter andra inlägg av bewildered
 
paxan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 25 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 81
Skickat: 14 December 2008 kl 14:35 | IP Loggad Citera paxan

de e nog bara vi som longerar. Eller? Andra kanske gör de men de funderar inte på varför. Longerade humdedumde idag, praktikanten har gjort ett bra jobb. Humdedumde e lite långsam o inte så vaken i päran, därför behöver man vara övertydlig. Vi har lekt nh hippie, traditionell longering med röst och sen la vi till körspöet. Jag släppte ut honom på spåret att skritta några varv, men han upptäckte att spöet släpade lite lojt bakom mig o vipps travade han på för glatta livet. Han harvade på fin fint i båda varven och tvärstannade på whow. Dutti pålle .

__________________
pax
Tillbaka till Toppen Se paxan's Profil Sök efter andra inlägg av paxan
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 19 December 2008 kl 07:56 | IP Loggad Citera horselife

Närå, inte bara ni som longerar. Jag åxå!

Jag gör det när jag tycker det "behövs". När nån har mycket energi å behöver bocka av sig lite innan uppsittning, när jag har så ont i armar och rygg att jag inte orkar sadla (j....a tunga w-sadlar!), när jag vill se hur hästen rör sig utan ryttare på böjt spår - spåra ev. markeringar, rörelsestörningar mm, när jag har för ont om tid att sadla och rida.

Grabben är klockren på röstkommandon, vändningar å hela kittet. Tjejen har jag inte riktigt fått kläm på än. Hon verkar lite förvirrad och stoppar ibland när jag upplever att jag absolut inte gör nåt alls. Men troligen gör jag det fast har inte hittat det än. Puss funkar i alla fall klockrent så det är väl kanske mest det hon gjort på longerlina - galopperat alltså....



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Edna Mode
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 19 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 38
Skickat: 19 December 2008 kl 19:27 | IP Loggad Citera Edna Mode

Jag longerar min häst i perioder, eftersom hon håller på och ska lära sig ha tryck runt magen och även en körsele med baksele. Jag longerar dock mycket korta perioder, då det inte handlar om nån sl*gs motionering (det sköter hon bra själv i hagen) utan för att det handlar om koncentration och lydnad och uppmärksammande av mig. Typ.
Går igenom gas (gångart skiter jag i till en början), broms och att vända.

Använder repgrimma och longerlina. Har pisken med mig, men sällan jag behöver den numera.

Vi håller till i paddocken. Finns ingen rundkorall.


Tillbaka till Toppen Se Edna Mode's Profil Sök efter andra inlägg av Edna Mode
 
paxan
Groupie
Groupie
Avatar

Registrerade sig: 25 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 81
Skickat: 28 Januari 2009 kl 22:26 | IP Loggad Citera paxan

Longering år ju inte bara motion, hästen bär sig utan onödig belastning från ryttaren. Just nu longeras kroppen igång på prinsessan. Fantastiskt roligt att se när hon bär sig. Jag ser det tydligt när jag longerar på kvällen i strålkaster ljus, den vita hästen mot en mörk stallvägg, vips så ser jag sadelstadsläget på ryggen höja sig o planaut o hon kröker på nacken. Överlinjen blir en helt annan.

Lill pigan longeras även i galopp , så hon lär sig att bibehålla galoppen i flera varv. Jag har för liten stallbacke för att jag ska känna mig trygg att utföra sådana moment. Jag känner mig smått som gammla Varg Olle på speedwaybanan, brekas i varje sväng.



__________________
pax
Tillbaka till Toppen Se paxan's Profil Sök efter andra inlägg av paxan
 
sanfindel
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 02 November 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 8
Skickat: 04 Februari 2009 kl 22:39 | IP Loggad Citera sanfindel

Jag marktränar mycke i töm. longeringen är ju bra med tanke på ledarskapet. Jag har aldrig provat med två, får väl låna grannens pålle för att prova.

__________________
bättre ta än att få
Tillbaka till Toppen Se sanfindel's Profil Sök efter andra inlägg av sanfindel
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.