Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: Grusa i hage.. Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 12 November 2008 kl 17:16 | IP Loggad Citera Eva

Med tanke på bärrandsröta och hovbölder. I synnerhet på QH och Paint så undrar jag vad ni lagt för grus?

Och varför? Vilket grus har ni upplevt som bättre eller sämre? Duk?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Annie1982
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 195
Skickat: 12 November 2008 kl 21:31 | IP Loggad Citera Annie1982

det enda grus jag lagt är ute hos dig eva...

__________________
skit händer
Tillbaka till Toppen Se Annie1982's Profil Sök efter andra inlägg av Annie1982
 
Kicki
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 17 Augusti 2005
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 37
Skickat: 16 November 2008 kl 20:28 | IP Loggad Citera Kicki

Jag byggde en hästcarport som vi la in grus/sand i, 0-0,8 mm stora korn i sanden. Jag har efter det haft mycket problem med nått bärrands liknande, men jag tror att det bara är sanduppackning i bärranden. Vilket är mycket irriterande. Måste fylla upp med nytt grus nu och kommer välja ett grövre. Men då jag har mina hästar barfota på vintern då jag endå inte rider dem kommer detta vara mycket besvärande för dem. För sen är det väldigt lätt att mocka i sanden. Så jag har inte riktigt bestämt mig än. Men om du ska lägga det i hagen finns de ju risk att de försvinner om det är mer åt sand hållet och lite grövre grus skulle väl vara att rekommendera.

Min komips som har lerigt i sin hage la en duk med groft grus över och hade sedan träkanter runt för att gruset skulle hålla sig kvar, vilket har funkar fint för henne. Minns tyvärr inte vad för grus de är hon har.

Tillbaka till Toppen Se Kicki's Profil Sök efter andra inlägg av Kicki
 
Mjau
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 107
Skickat: 17 November 2008 kl 13:16 | IP Loggad Citera Mjau

Jag köpte vanligt väggrus och la in i hagen. Det packar sig men å andra sidan så trampar hästarna inte igenom så att det blandar sig med jorden som finns under. Mina hästar går oskodda en del av vintern (vintervila ),de blir lite ömma i början men det går över. Får se om detta håller hela vintern eller om jag ska testa något annat till nästa år, vi får väl göra en utvärdering till våren och försöka lista ut vem som har haft det bästa underlaget i hagen, det gynnar ju alla som vill hålla hovarna torra under sveriges regnperioder

__________________
Ingen ser hur fort du har gjort det men alla ser hur väl du har gjort det
Tillbaka till Toppen Se Mjau's Profil Sök efter andra inlägg av Mjau
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 17 November 2008 kl 20:26 | IP Loggad Citera Eva

Tack för bra input.

 

Kicki,

Hade du typ rullgravsgrus eller? Gammal sopsand? Eller var det stenmjöl med större bitar i?

 

Mjau,

Har du duk? Köpte du sånt väggrus som man lägger på typ skogsbilväg, upp till 3 cm runda och kantiga blandat men inte vassa?

 

Jag har gjort såhär nu.

I hagen har jag en foderplats. Där har jag lagt halva sidan med duj under och andra halvan med bara grus. Det sluttar lite.

Det är 0-30 grus, väggrus som är runda och kantiga men inte vassa. De packar sig till en hård massa har jag märkt. Jag tycker att det blir blötare och "svampigare" där duken är lagd. Där det inte är du är det litet högre men å andra sidan är det hårt packat som betong nästan. Och väldigt lätt att mocka.

Sen har jag lagt detta i ett tjockt sluttande lager från ladan ut i hagen. Tjockaste platsen är 50 cm och tunnaste är 20. Ingen duk utom där det ansluter väg där är duk och 0-100 i botten. Mkt bra bra dränerat och täckdikat. Ovanpå detta kommer jag att bygga lösdriften.

Funderar på om jag skall lägga sandlådesand i lösdriften, så det blir mjukt ovanpå den packade ytan. Och lätt att mocka. Funderar på om det är gynnsammare för hovarna och erv sanduppackning......?

 

Tankar?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Mjau
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 107
Skickat: 22 November 2008 kl 18:37 | IP Loggad Citera Mjau

Jag har inte lagt duk under, jag hoppas att trädens rötter och gräsets rötter ska ha bundit marken skapligt, men facit får jag väl se till våren om det håller eller inte. Mitt väggrus är precis som du säger ca 3 cm och har packat sig ganska hårt. Min fundering kring sandlådegrus är att om de är för djupt och blir gropar i av hovarna så kan de ju bli väldigt knaggligt när det blir minusgrader och fryser till. Om man har otur så kanske hästarna vickar sig.

__________________
Ingen ser hur fort du har gjort det men alla ser hur väl du har gjort det
Tillbaka till Toppen Se Mjau's Profil Sök efter andra inlägg av Mjau
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3398 sekunder.