Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Avel
 Westernridning Diskussionsforum : Avel
Rubrik Ämne: Overo Lethal White Syndrome -Paints Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
carwes
Guest Group
Guest Group


Registrerade sig: 01 Oktober 2003
Uppkopplingsstatus: Uppkopplad
Inlägg: 1323
Skickat: 23 Mars 2006 kl 20:09 | IP Loggad Citera carwes

Tycker att man ska få avla på positiva individer OM man använder dem till negativa.

Vad jag förstår så KAN INTE anlagen bäras vidare om inte bägge är positiva. Och då ligger risken på 25% för en positiv avkomma. (Hörde att det var 25% risk att mitt buckskinfärgade sto att få en albino när vi betäckte med palominohingst. Albinos vill vi väl inte heller ha?... Avkomman blev svartröd)

Nej, kräv i stället ett OLW test på avelsindivider och ska det vara förbud så är det väl bättre med förbud på avel mellan två positiva. Eller??

Fler åsikter?

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
Kiara
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Februari 2006
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 24 Mars 2006 kl 06:33 | IP Loggad Citera Kiara

Jag tycker man ska göra vad man kan för att utrota genen, det är en så kraftig defekt. Vad du nu förutsätter är en ren avel med hästar som är testade.

Jag har en granne med ett korsnings sto som bär genen detta sto är till salu (med hemlig stamtavla) och säljaren kommer inte att tala om något för köparen. Hade dom använt en annan hingst på sitt welsh sto så hade genen inte funnits i fölet och fölet skulle inte ha någon riska att få ett skadat föl. Det finns hur många bra och fina hingstar som helst att använda på sina ston så varför använda en med ärftliga defekter. Varför avla med ston med ärftliga defekter när dom går att ridas?

 

Ps. det finns inga albino hästar utan bara hästar med dubbla gulanlag vilka felaktigt ibland kallas för albino.



__________________
Där konsten tar slut där tar våldet vid

Tillbaka till Toppen Se Kiara's Profil Sök efter andra inlägg av Kiara Besök Kiara's Hemsida
 
carwes
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 03 April 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 11
Skickat: 27 Mars 2006 kl 13:52 | IP Loggad Citera carwes

Gissar att orsaken att din grannes sto säljs med hemlig stamtavla är att hon är värdelös ur avelssynpunkt som det ser ut i dag= mindre värde.

Om det vore tillåtet att avla på positiva individer om man använder en negativ motsvarighet KAN INTE genen bäras vidare. Då kommer defekten att dö ut utan att döma ut avelsdugliga individer med bra prestationer och stam.

Jag skulle aldrig köpa ett positivt sto idag då hon skulle vara förbjuden avel den dagen jag tycker hon har gjort sitt inom ridningen. Nej var öppen och kräv test av OLWs i stället för förbud. Måste vara lätt att skriva in OLWs status i passen. Det kan man visa vid betäckningen så inte två positiva individer korsas alls.

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
Körven
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 01 December 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 505
Skickat: 27 Mars 2006 kl 23:45 | IP Loggad Citera Körven

 

 Avels lära är samma som statestik,ju flera individer som andvänds ju större blir sanolikheten att det blir enligt Mendels nedärvnings lag.Att det är 25% innebär inte att av 4 st så är en bärare av anlaget.Du kan få 10 avkommor som bär på anlaget,men du kan få 10 som inte gör det.Men av 10 000 eller mer så blir det ca 25%.

Det är tur att du inte sysslar med avel Kiara,albino finns hos alla djur som kan nedärva färg Orginal färgen eller viltfaktorn kalla för Augouti och beskrivs;ABCDG det skal stå ABCDG under oxå men det går inte att skriva så,det är arvsanlaget från föräldrarna det menas.Om någon bokstav skrivs med liten bokstav då menas att någon av föräldern bär på anlaget,för en annan färg,om det finns två bokstäver som är små tex ABCDg då blir avkomman svart.Om man skriver a.... då är avkomman albino Uch a mejen vilket skit.

                                       Körven

Tillbaka till Toppen Se Körven's Profil Sök efter andra inlägg av Körven Besök Körven's Hemsida
 
carwes
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 03 April 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 11
Skickat: 28 Mars 2006 kl 09:35 | IP Loggad Citera carwes

Känns som om det jag ville säga har gått förlorat nån stans efter vägen.

Om man parar två Overo Lethal White positiva individer är det 25 % risk att avkomman kan få OLWs genen. Denna risk existerar endast när bägge föräldrar är positiva, alltså bägge ska vara bärare av genen

Om den ena parten är negativ, alltså INTE bärare av genen så KAN INTE avkomman bli bärare av genen.

Om jag har rätt så långt varför kan man inte få fortsätta avla på positiva individer men ha krav att hitta negativ partner. Försvarar inte betäckning mellan två positiva individer med en chanstagning att fölet inte ska bli bärare. Men åter igen. Med ena parten negativ kan inte fölet bli OLWs bärare. Nu när man kan kolla om individerna har genen borde det vara ganska lätt att utrota den här defekten utan att slå ut enskilda individer med prestationer, exteriör och bra stam. Det är väl värdefullt i sig i aveln. Tänker mest på Paint overos.  

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
vaquero
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 02 Januari 2006
Land: Mexico
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 145
Skickat: 13 April 2006 kl 15:26 | IP Loggad Citera vaquero

carwes skrev:

Känns som om det jag ville säga har gått förlorat nån stans efter vägen.

Om man parar två Overo Lethal White positiva individer är det 25 % risk att avkomman kan få OLWs genen. Denna risk existerar endast när bägge föräldrar är positiva, alltså bägge ska vara bärare av genen

Om den ena parten är negativ, alltså INTE bärare av genen så KAN INTE avkomman bli bärare av genen.

Om jag har rätt så långt varför kan man inte få fortsätta avla på positiva individer men ha krav att hitta negativ partner. Försvarar inte betäckning mellan två positiva individer med en chanstagning att fölet inte ska bli bärare. Men åter igen. Med ena parten negativ kan inte fölet bli OLWs bärare. Nu när man kan kolla om individerna har genen borde det vara ganska lätt att utrota den här defekten utan att slå ut enskilda individer med prestationer, exteriör och bra stam. Det är väl värdefullt i sig i aveln. Tänker mest på Paint overos.  

Det är just det som är grejen, att utrota en genetisk sjukdom. Då är det är värdefullare för rasen som helhet om man slår ut dessa individer, än att stirra sej blind på positiva exemplar som har prestationer, men som bevisligen har denna genetiska defekt. Vem vill  ha hästar i avel med genetiska defekter, och sova gott om nätterna??

Tillbaka till Toppen Se vaquero's Profil Sök efter andra inlägg av vaquero
 
carwes
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 03 April 2004
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 11
Skickat: 22 Maj 2006 kl 09:05 | IP Loggad Citera carwes

Förklara för mig!

Om en häst bär på anlaget till OLWs och korsas med en icke anlagsbärare. Blir deras avkomma ändå bärare av anlaget och kan föra detta vidare? Vet att avkomman inte kan vara OLWs drabbad men anlaget till detta.... Eller "försvinner" anlaget till OLWs med korsning till negativ partner?

Nån som förstår vad jag undrar och kan klargöra det för mig?

Tillbaka till Toppen Se carwes's Profil Sök efter andra inlägg av carwes
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 22 Maj 2006 kl 23:16 | IP Loggad Citera Eva

Som med alla gener antar jag.

Borde vara som så att avkomman har 50 % chans att ärva genen från den förälder som har OLWs anlaget.

DEt var ju en intressant fråga! Det måste jag forska i.....

// Eva

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Katie
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 14 Juni 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1
Skickat: 14 Juni 2008 kl 20:53 | IP Loggad Citera Katie

Det är inte rätt det du skriver om hur anlaget OLWS nedärvs, om bara den ena förälderna är anlagsbärare är risken 50% att fölet blir anlagsbärare, däremot finns det ingen risk att fölet dör eftersom fölet endast dör om den får två uppsättningar av genen, OLWS är ett reccesivt anlag. Om båda föräldrarna däremot är anlags bärare är det 25% risk att fölet dör, 50% risk att fölet blir anlagsbärare och 25% chans att fölet inte får genen alls.

Själv tycker jag att avel på anlagsbärare ska vara tillåtet så länge man korsar dom med icke anlagsbärare så att man inte riskerar att fölet blir sjukt. Grejen med paint är att i stort sett alla painmthästar som har färgen frame overo är anlagsbärare av OLWS, så skulle man förbjuda avel på dessa individer så skulle man i processen utrota alla frame overos och det vore inte så kul.



Redigerad av Katie den 14 Juni 2008 kl 21:00
Tillbaka till Toppen Se Katie's Profil Sök efter andra inlägg av Katie
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3281 sekunder.