Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Övrig utrustning
 Westernridning Diskussionsforum : Övrig utrustning
Rubrik Ämne: Sadelkammare Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
Gutis
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 24 Augusti 2008 kl 16:46 | IP Loggad Citera Gutis

Då jag nu har planer på att börja bygga om vårt stall och äntligen ska få en sadelkammare....så undrar jag. Vad är en bra storlek på en sådan?? Är det bra o ha tillgång till vatten där?

Jag vill ha massor av bra tips o bilder från era sadelkammare.

/Gutis

Tillbaka till Toppen Se Gutis's Profil Sök efter andra inlägg av Gutis Besök Gutis's Hemsida
 
lewellyn
Senior Member
Senior Member


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 166
Skickat: 24 Augusti 2008 kl 16:58 | IP Loggad Citera lewellyn

vatten tycker jag alltid är bra att ha tillgång till i en sadelkammare, dock ingen nödvändighet. hur stor... tja... vad ska rymmas? antal sadlar? selar, huvudlag etc? skåp och liknande? annat?
Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida
 
Gutis
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 24 Augusti 2008 kl 17:02 | IP Loggad Citera Gutis

Som det är tänkt ska det få plats med ca 6-8 sadlar....12-15 huvudlag...1 sele..och div. annat man har där.

Har tänkt försöka få tag på 4 plåtskåp..typ omklädningsskåp att ställa vid en vägg. Samt hyllor till hjälmar osv...

Ett bord att sitta vid är också tänkt.

Tillbaka till Toppen Se Gutis's Profil Sök efter andra inlägg av Gutis Besök Gutis's Hemsida
 
Gutis
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 24 Augusti 2008 kl 21:25 | IP Loggad Citera Gutis

Så här ser ritningen på stallet ut. Alla boxar är redan på plats. Det är alltså spiltorna, undersökningsboxen, foderkammaren o sadelkammaren som ska byggas.

Tillbaka till Toppen Se Gutis's Profil Sök efter andra inlägg av Gutis Besök Gutis's Hemsida
 
Annie1982
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 195
Skickat: 25 Augusti 2008 kl 11:26 | IP Loggad Citera Annie1982

Vatten är alltid bra att ha som sagt, gärna med varmvattenberedare, finns billiga små som funkar utmärkt. Täckeshängare är bra att ha närheten av elementet så ev, blöta täcken torkar snabbare.

Garderober från typ ikea är perfekta att ha saker i om det är så att det är flera olika hästägare som vill ha sina grejer ifred... där får man plats med både sadlar, träns, hjälmar, vojlocks, kläder, stallapotek m.m.

om det bara är du som har dina hästar där så är ett separat låst skåp för stallapotek annars bra, behöver inte vara så stort och kan sitta på väggen.



__________________
skit händer
Tillbaka till Toppen Se Annie1982's Profil Sök efter andra inlägg av Annie1982
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 26 Augusti 2008 kl 08:34 | IP Loggad Citera Eva

Stallet kommer att bli jättefint!

Är det bara du som kommer att ha grejjer i sadelkammaren? Eller kommer det även att finnas inhysningar som har sina saker där?

Är det endast du så är ett fikabord överflödigt, du lär bjuda in dina gäster i huset. Likaså varmvatten.

Jag skulle inte sätta vatten i sadelkammaren. Om du får en läcka och inte är i sadelkammren flera gånger per dag så hinner det ställa till stor skada innan det upptäcks.

 

Är det utgång längst ner på stallritningen (där det är streckat) så man kan sadla i gången utanför sadelkammaren? *funderar på var dörren skall placeras* 

Har du tänkt dig en avstjälpningsplats för sadeln direkt när man sadlar av för att sedan när man ställt hästen i boxen kan gå och hänga in sadeln?

Dörren bör gärna vara en gammal ytterdörr. Helst 100 cm bredd. För att gå igenom en dörröppning med vanlig engelsk sadel krävs 80 cm. Westernsadlar skrymmer mycket mera än.

Jag kommer att komma på mera saker att tänka på.....

Sen har jag frågor om undersökningsboxen. Hur har ni gjort den? Och mått?

 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Gutis
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 26 Augusti 2008 kl 11:16 | IP Loggad Citera Gutis

Det är inte bara jag som kommer ha grejer i sadelkammaren. Idag har vi två inackorderingar, men bara en som har full utrustning till sin häst.

Fika bord har jag inte tänkt ha, dock ett bord som man kan sitta vid när man smörjer grejer osv.

Vatten frågan funderar jag ännu över. Skulle ju gärna vilja ha en tvättmaskin där med framöver. Då det varit boxar förut där vi nu ska bygga så finns det bra avloppsränna som kommer gå tvärs igen sadelkammaren.

 

Alla streckade linjer är dörrar. Ja det är två dörrar längst ner på ritningen. Den som går åt vänster är ut på innergården och den rakt ner leder in till verkstaden. Meningen är att man ska kunna stå o sadla  utanför sadelkammaren.

Ja dörrens placering till både foderkammare o sadelkammare är jag inte helt säker på vart de lämpligast placeras, därav att de inte är inritade. En ytterdörr verkar vara en bra idé, vill ju kunna ha klokt lås på dörren.

 

Undersökningsboxen har jag inga mått på just nu. Maken har byggt själva undersökningsspiltan som vi nu har monterad i den smala gången ut till gödselplattan. Han utgick från måttet hästen har när den står i transporten. Men jag ska mäta den så jag kan lämna exakta mått. Den har verkligen fungerat jättebra och veterinärerna har gillat den när de ska ultraljuda stona här hemma.

 

Tackar för alla dina synpunkter o ser fram emot flera

Tillbaka till Toppen Se Gutis's Profil Sök efter andra inlägg av Gutis Besök Gutis's Hemsida
 
texaz
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 15 Juli 2007
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 325
Skickat: 26 Augusti 2008 kl 12:59 | IP Loggad Citera texaz

Himla smart med undersökningsspilta i stallet!!!! Det skulle inte vara dumt att ha!!!

 

Ska försöka tänka in hur man skulle kunna lösa det här!!!

 

För övrigt kommer vi att ha separat sadelkammare där alla lädersaker finns och sen ett rum där täcken och övrigt förvaras, då jag vill ha lite olika temperaturer. Har fått för mig att det inte är bra att ha för varmt vid sadlarna och dessutom blir det lätt fuktigt om det är många täcken som ska torka...

 

Så från hösten kommer sadlarna att förvaras i ett mindre utrymme och täcken och övrig utrustning i ett annat.

Tillbaka till Toppen Se texaz's Profil Sök efter andra inlägg av texaz
 
åke.
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 158
Skickat: 27 Augusti 2008 kl 19:02 | IP Loggad Citera åke.

Gutis skrev:

Så här ser ritningen på stallet ut. Alla boxar är redan på plats. Det är alltså spiltorna, undersökningsboxen, foderkammaren o sadelkammaren som ska byggas.

Jag skulle absolut bygga större kammare när du ändå har plats. Vi har varmt/kallvatten i våran. Diskbänk,Tvättmaskin, kylskåp två gardrober mm mm. Bygg inte för litet. Bättre att ta till i så fall. Glöm inte att ha BRA lyse heller.  Kan ni så bygg även en större foderkammare. Bygg den så ni enkelt kan köra in en pall med foder.

Redigerad av åke. den 27 Augusti 2008 kl 19:04


__________________
Skjut inte upp något till morgondagen, du kan göra det i övermorgon.
Tillbaka till Toppen Se åke.'s Profil Sök efter andra inlägg av åke. Besök åke.'s Hemsida
 
Gutis
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 116
Skickat: 27 Augusti 2008 kl 19:08 | IP Loggad Citera Gutis

Det jag funderar över är vart jag ska få plats med större sadelkammare o foderkammare i så fall. Det är det utrymmet som jag nu ritat in dessa på samt spiltorna o undersökningsspiltan som jag har att använda mig av. Måste också kunna leda hästar ut o in vid den nedre dörren till vänster samt ha dörr till verkstaden längst ner.

Tar gärna emot försl*g på annat sätt att göra ritningen.

Tillbaka till Toppen Se Gutis's Profil Sök efter andra inlägg av Gutis Besök Gutis's Hemsida
 

Sida av 2 Nästa >>
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3271 sekunder.