Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Markträning
 Westernridning Diskussionsforum : Markträning
Rubrik Ämne: Corall. Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 11 Januari 2009 kl 09:17 | IP Loggad Citera horselife

Skulle jag bygga korall  vilket jag kanske ska nån gång... så skulle jag bygga den 18 m . Jag skulle ha så höga staket så inte hästen kan se ut över, jag skulle använda bakar tätt tätt, jag skulle ha rejäla stolpar. Grinden skulle vara extra stabil å tät. Men så tänker jag på: Hur 17 ska jag själv komma ut om jag blir anfallen av en häst? Då går det ju inte att krypa mellan staketspjälorna.....?  

__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 11 Januari 2009 kl 12:30 | IP Loggad Citera Eva

hmmm bra input hf!`

Skulle du ha liggande eller stående bakar?

Varför 18 m? Är det för att du skall kunna rida i den? Har ju provisorisk med band just nu på 22 m och det är i alla fall alldeles för stort. Jag får ju ränna runt en massa själv då.

Det mest idealiska kanske vore att minska den provisoriska eller helt enkelt testa med 18 m på den yta där jag tänkt att lägga den nya. Kasnke bara slå upp plaststolp och lite band...

Jag vill ju kunna rida i den framledes.

 

Ett tips jag fick var att man skulle kuna sätta hål i väggarna. Tillräckligt stora att få in foten så man kan hoppa över. Om det blir bråttom.

En annan variant jag funderar äver är att helt enkelt lämna öppet 30-40 cm i nederkant. Då kan man rulla ut kvickt. Så hade min kollega i sina fållor för sina strutsar som var rätt farliga.

Men det kanske är helt vansinnigt?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Apache
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 100
Skickat: 11 Januari 2009 kl 22:58 | IP Loggad Citera Apache

Det låter väl smart att först göra en provisorisk med plaststolpar för att mäta ut tdeal storleken. Att 22 m är för stort förstår jag.

Min är 155 hög med tre liggande rejäla plank så att man kan komma ut om något händer. åskådare kan också följa vad som händer däer inne.

Stolparna är dock en bit högre så antingen får jag sätta på en bräda till eller såga av stolparna för att vissa hästar inte ska sticka ut huvudet och använda dessa som stopp.



__________________
Apache
Tillbaka till Toppen Se Apache's Profil Sök efter andra inlägg av Apache
 
horselife
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 27 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 741
Skickat: 18 Januari 2009 kl 08:50 | IP Loggad Citera horselife

Eva. 18 tycker jag är "lagom" Inte för stort så man får springa ihjäl sig, tillräckligt stort för att kunna rida och för att inte spåret ska bli fööör mycket böjt. Ska man ha hål i väggarna borde det vara bättre med stående bräder/bakar. Annars hade jag nog för min inre blick sett liggande. Helt enkelt därför att jag tycker det ser snyggt ut.

Jag är så avis på grannen som har en gammal "gödselbrunn" eller vad det heter. Den är nog ca 16 (har varit stooor kossegård där förut) Den har dom fyllt upp med sand men använder den bara till rasthage. Travfolk... Men å andra sidan skulle jag aldrig våga jobba med främmande hästar där inne för man tar sig inte ut på nåt annat vis än via grinden och det är ju inte säkert att man står närmast den när det händer...



__________________
Visa din häst lika mycket tålamod som du förväntar dig att han ska visa dig...
Tillbaka till Toppen Se horselife's Profil Sök efter andra inlägg av horselife Besök horselife's Hemsida
 
Nordisen
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Januari 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 20 Januari 2009 kl 21:15 | IP Loggad Citera Nordisen

Jag byggde en på 18 för ett antal år sen och den är stor nog att rida i. Perfekt att rida in hästar i. Har många gånger ångrat att jag inte byggde större, med en förlängd arm blir markarbetet inte så jobbit. Sen så tror jag iallafall att det är viktigare att den är ordentilgt hög än att den är tät förutom längst ner där den skall vara tät så inga ben skadas om det blir racevurpor.Om en riktigt vild häst når över kanten med huvudet kan den försöka spränga planket "har råkat ut för det med en mastodont nordis" men är det högt nog ser den ingen väg ut, detta är vad jag tror. Lycka till
Tillbaka till Toppen Se Nordisen's Profil Sök efter andra inlägg av Nordisen
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 21 Januari 2009 kl 13:26 | IP Loggad Citera Eva

Hej Nordis,

Hur hög var din?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Nordisen
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Januari 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 21 Januari 2009 kl 17:54 | IP Loggad Citera Nordisen

Den är fortfarande bara ca. 170 vilket är alldeles för lågt, men eftersom jag har stolparna okapade har jag liksom tänkt bygga på nåra varv till men såpass glest så det går att klättra förståss ifall man slöar till och har en ovillig häst att gjöra med.
Tillbaka till Toppen Se Nordisen's Profil Sök efter andra inlägg av Nordisen
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 21 Januari 2009 kl 18:01 | IP Loggad Citera Eva

Oj så pass...

Jag har ju rel små hästar, ingen över ponnymått.. Men det fins ju inget som säger att inte en ponny kan hoppa. Min gamla NF på 135 cm hoppade 140 banor på sin tid...

 

Har du främmande hästar på besök emmellanåt?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Nordisen
Newbie
Newbie
Avatar

Registrerade sig: 22 Januari 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 7
Skickat: 21 Januari 2009 kl 18:08 | IP Loggad Citera Nordisen

det händer ibland.
Tillbaka till Toppen Se Nordisen's Profil Sök efter andra inlägg av Nordisen
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

<< Föregående Sida av 2
  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.