Aktiva ÄmnenAktiva Ämnen  Visa Lista på alla ForummedlemmarMedlemslista AlmanackaAlmanacka  Sök i ForumetSök  HjälpHjälp
  Registrera dig härRegistrera dig här  Logga inLogga in
Allmänt / Träning
 Westernridning Diskussionsforum : Allmänt / Träning
Rubrik Ämne: Ryggning. Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Författare
Meddelande << Föregående Ämne | Nästa Ämne >>
åke.
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 158
Skickat: 16 Augusti 2008 kl 00:55 | IP Loggad Citera åke.

Hur lär jag in hästen att rygga snyggt? Nu ryggar min häst snabbt och med ganska korta steg. Lite snett med.
Tillbaka till Toppen Se åke.'s Profil Sök efter andra inlägg av åke. Besök åke.'s Hemsida
 
texaz
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 15 Juli 2007
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 325
Skickat: 16 Augusti 2008 kl 04:06 | IP Loggad Citera texaz

Bra att du tar upp det!

Mitt problem är istället att hästen ryggar rätt motvilligt och gärna vill slänga upp huvudet, streta emot...

Tillbaka till Toppen Se texaz's Profil Sök efter andra inlägg av texaz
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 17 Augusti 2008 kl 10:20 | IP Loggad Citera Eva

åke. skrev:
Hur lär jag in hästen att rygga snyggt? Nu ryggar min häst snabbt och med ganska korta steg. Lite snett med.

Rinner den iväg? Är det där skon klämmer? 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 17 Augusti 2008 kl 10:22 | IP Loggad Citera Eva

texaz skrev:

Bra att du tar upp det!

Mitt problem är istället att hästen ryggar rätt motvilligt och gärna vill slänga upp huvudet, streta emot...

Har du gått för fort fram? Vad har du för signaeler när du vill hästen skall backa?

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
åke.
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 158
Skickat: 17 Augusti 2008 kl 20:21 | IP Loggad Citera åke.

Eva skrev:

åke. skrev:
Hur lär jag in hästen att rygga snyggt? Nu ryggar min häst snabbt och med ganska korta steg. Lite snett med.

Rinner den iväg? Är det där skon klämmer? 

Skorna sitter bra...... Jag upplever det som om att hon ''hetsar'' bakåt. Detta är en gammal hopponny....

__________________
Skjut inte upp något till morgondagen, du kan göra det i övermorgon.
Tillbaka till Toppen Se åke.'s Profil Sök efter andra inlägg av åke. Besök åke.'s Hemsida
 
Eva
Moderator Group
Moderator Group
Avatar

Registrerade sig: 26 November 2003
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 1537
Skickat: 19 Augusti 2008 kl 07:22 | IP Loggad Citera Eva

åke. skrev:
Eva skrev:

åke. skrev:
Hur lär jag in hästen att rygga snyggt? Nu ryggar min häst snabbt och med ganska korta steg. Lite snett med.

Rinner den iväg? Är det där skon klämmer? 

Skorna sitter bra...... Jag upplever det som om att hon ''hetsar'' bakåt. Detta är en gammal hopponny....

Åh sånt kan vara skitjobbigt, för de vet vad som förväntas av dem och så stressar de på bakåt för att fort få gå frammåt igen. Värre om du precis galopperat oxå antar jag?

Det där är jobbigt att bli av med men skola, skola, skola är det enda som hjälper. 

En häst jag skolade om från hopp bytte jag till bettlöst (för att det skulle bli en annan grej) och jobbade jättemkt med vikter och bara ETT steg i taget. Den hästen blev ganska bra och sedemera red man den i princip bara på vikthjälper. 

Tillbaka till Toppen Se Eva's Profil Sök efter andra inlägg av Eva
 
åke.
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 158
Skickat: 19 Augusti 2008 kl 16:38 | IP Loggad Citera åke.

Eva skrev:
åke. skrev:
Eva skrev:

åke. skrev:
Hur lär jag in hästen att rygga snyggt? Nu ryggar min häst snabbt och med ganska korta steg. Lite snett med.

Rinner den iväg? Är det där skon klämmer? 

Skorna sitter bra...... Jag upplever det som om att hon ''hetsar'' bakåt. Detta är en gammal hopponny....

Åh sånt kan vara skitjobbigt, för de vet vad som förväntas av dem och så stressar de på bakåt för att fort få gå frammåt igen. Värre om du precis galopperat oxå antar jag?

Det där är jobbigt att bli av med men skola, skola, skola är det enda som hjälper. 

En häst jag skolade om från hopp bytte jag till bettlöst (för att det skulle bli en annan grej) och jobbade jättemkt med vikter och bara ETT steg i taget. Den hästen blev ganska bra och sedemera red man den i princip bara på vikthjälper. 

Nej, ingen skillnad om man bara skraittat eller om man även har galoppat. Jag rider hEnne på sidepull nu. Innan gick hon baaaaaaaaara att rida på pessoa enl. säljaren... Jojo,

__________________
Skjut inte upp något till morgondagen, du kan göra det i övermorgon.
Tillbaka till Toppen Se åke.'s Profil Sök efter andra inlägg av åke. Besök åke.'s Hemsida
 
lewellyn
Senior Member
Senior Member


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 166
Skickat: 19 Augusti 2008 kl 19:30 | IP Loggad Citera lewellyn

till både åke och texaz... :)

förbedelser, förberedelser, förberedelser... tillbaka till skolan för hästen :)  jobba igång och lösgör hästen ordentligt, gärna med mycket sidvärtsrörelser och tempoväxlingar. Prova sedan att i en halt göra "halvhalter" + att med vikthjälper be hästen rygga. direkt när den tänker bakåt - rid framåt. Bygg på efterhand om rygga först bara ett enda steg, och rygga inte alls ibland, sedan två steg - fram, ett steg fram osv med gradvis stegring av antal steg. Variera hela tiden antalet steg, om du ryggar alls, så lär sig inte hästen när det är dags att gå framåt igen.

Var noga med att hästen ska rygga i den form du vill att den ska vara i samt rakt bakåt, även när det så bara är ett enda steg. Jobba gärna längs med en vägg, mellan bommar etc. Har du möjlighet så be en vän stå bakom, gärna med filmkamera så kan du själv se hur det ser ut + att du kan jämföra resultatet före, mitt i och efter - det brukar vara himla ego-boostande!  Börjar hästen konstra eller göra på sitt gamla vanlikga sätt - avbryt, jobba den lite till och försök sedan igen. Bättre lära om på rätt sätt än att behöva slita med gamla fel. Ryggning är svårt att få rätt så låt det ta tid!

Är det så att hästen inte vet vad du menar med dina hjälper så kan det vara bra att ta hjälp av någon från marken i början.

Hoppas ni fattar hur jag menar och att det kan vara en idé att testa.
Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida
 
åke.
Senior Member
Senior Member
Avatar

Registrerade sig: 08 Augusti 2008
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 158
Skickat: 28 Augusti 2008 kl 13:05 | IP Loggad Citera åke.

Jag tror att Gazettes ''fel'' sitter i skallen... Man har ju mer än en gång sett hur hopphästarna kstar sig bakåt inne på banan när ryttaren ber om en ryggning. Eller, ja, det ska LIKNA en ryggning. Jag vill ha en mer lugnare ryggning. Hoppas att ni förstår hur jag menar...

__________________
Skjut inte upp något till morgondagen, du kan göra det i övermorgon.
Tillbaka till Toppen Se åke.'s Profil Sök efter andra inlägg av åke. Besök åke.'s Hemsida
 
lewellyn
Senior Member
Senior Member


Registrerade sig: 07 Augusti 2008
Land: Sweden
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
Inlägg: 166
Skickat: 29 Augusti 2008 kl 14:49 | IP Loggad Citera lewellyn

åke. skrev:
Jag tror att Gazettes ''fel'' sitter i skallen... Man har ju mer än en gång sett hur hopphästarna kstar sig bakåt inne på banan när ryttaren ber om en ryggning. Eller, ja, det ska LIKNA en ryggning. Jag vill ha en mer lugnare ryggning. Hoppas att ni förstår hur jag menar...


jag vet precis hur du menar!
Tillbaka till Toppen Se lewellyn's Profil Sök efter andra inlägg av lewellyn Besök lewellyn's Hemsida
 

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

  Skicka SvarsinläggStarta Nytt Ämne
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Forumhopp
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan rösta i omröstningar i detta forum

Powered by Web Wiz Forums version 7.9
Copyright ©2001-2004 Web Wiz Guide

Denna sida genererades på 0,3594 sekunder.